Japońska firma Sumitomo Rubber Industries, która należy do właściciela marek Falken oraz Dunlop, opracowała rewolucyjny system bezpieczeństwa. Jego zadaniem jest uniknięcie nieprzewidzianego oderwania się koła w trakcie jazdy, co często zdarza się po wymianie opon z powodu niedokręconych śrub. Jego zaletą jest prosty montaż, ponieważ został w całości oparty na oprogramowaniu i można go zainstalować w ECU pojazdu w dowolnym momencie.
Pierwsze produkcyjne samochody z nowym systemem jeszcze w tym roku
Jeśli po zmianie opon z letnich na zimowe lub odwrotnie, masz obawy czy wulkanizator właściwie dokręcił śruby, to nie jesteś osamotniony. Japończycy doskonale zdają sobie sprawę, że czasami zdarzają się niedokręcone śruby, które mogą spowodować poluzowanie koła, a nawet jego odpadnięcie.
Nowy system Sensing Core ma zapobiegać temu problemowi i wcześniej informować kierowcę. W jaki sposób? Dzięki współpracy z czujnikami ABS, system będzie monitorował kilka istotnych parametrów, takich jak prędkość kół. Gdy koło staje się poluzowane, powoduje wibracje, a system wykrywa te ruchy z dokładnością do 0,04 cala. Technologia ta współpracuje z każdym rodzajem opony, niezależnie od marki czy rozmiaru.
Loose wheel nuts & detachments are more common than you think, but a Japanese company has an ABS-based solution. Called Sensing Core, the tech is entirely software-based and has the added advantage that it can be installed in the software of vehicle ECUs https://t.co/fDyfIF7YOk pic.twitter.com/MN6XMbF52j
— Autocar Professional (@autocarpro) May 10, 2024
Firma zapowiada, że pierwsze seryjne samochody wyposażone w nowy system pojawią się jeszcze w tym roku. Nie podano konkretnej marki, ale możliwe, że będzie to wiodący koncern japoński – Honda lub Toyota. Nie mam jednak wątpliwości, że wkrótce system ten trafi również do europejskich marek. Samochody produkowane na europejskie rynki muszą już teraz być obowiązkowo wyposażone w takie systemy, jak asystent utrzymania w pasie ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych czy system monitorowania uwagi kierowcy. Ta lista funkcji stale się poszerza.

Warto zauważyć, że firma Sumitomo Rubber Industries ma już na swoim koncie współpracę z 15 producentami samochodów, którzy wykorzystali ich system DWS do monitorowania ciśnienia w oponach.
Na 200 tys. wypadków, 52 są spowodowane odpadnięciem koła
Żeby znaleźć konkretną podstawę dla montażu tego systemu w seryjnych samochodach, udało mi się dotrzeć do danych włoskiego ministerstwa transportu. Według raportu z tego kraju, 52 na 200 000 wypadków wynika z odpadnięcia koła. Jednakże istotne jest, że raport obejmuje jedynie przypadki faktycznego odpadnięcia kół. Nikt nie zbiera danych dotyczących wypadków spowodowanych luźnymi kołami, które również mają miejsce.
Jeśli koła są luźne lub źle przymocowane, może to prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem, a w ekstremalnych przypadkach nawet do wywrócenia się pojazdu.
System bardzo przydatny dla zawodowych kierowców
Nie tylko po wymianie koł, ale również z różnych innych powodów, śruby mogą się poluzować podczas intensywnego użytkowania pojazdu. W rezultacie system ten okaże się niezwykle przydatny dla zawodowych kierowców, którzy pokonują tysiące kilometrów miesięcznie. Spodziewam się, że nowa technologia w najbliższych latach stanie się standardem w branży transportowej.
Zdjęcie wyróżniające artykułu: Sumitomo