Wybór nowego SUV-a marki premium nie musi oznaczać konieczności wydania fortuny. Najtańszy model z serii „Q” Audi jest dostępny już za 130 100 złotych. Klient decydujący się na model oznaczony jako Q2 30 TFSI o mocy 116 KM, nie musi też obawiać się, że zakup ten zrujnuje jego portfel. Niemiecki pojazd oferuje bardzo dobrą ekonomię. Średnie zużycie paliwa nie powinno przekroczyć 6 litrów na 100 kilometrów.
Miejski SUV z z przyzwoitym wyposażeniem
Podstawowa wersja nie oznacza wcale, że auto jest kompletnie „gołe”. W ostatnich latach coraz większe wymagania Unii Europejskiej doposażyły nowe samochody w wiele systemów bezpieczeństwa. Już w standardzie otrzymujemy więc system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu oraz asystent, który w teorii nie powinien dopuścić do najechania na tył innego pojazdu w korku (Audi pre sense front).
W SUV-ie Audi nie brakuje też licznych udogodnień. Klimatyzacja manualna występuje w standardzie, podobnie jak 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników zamiast klasycznych zegarów. Manewrowanie ułatwi kamera z czujnikiem odległości.
Audi Q2 spokojnie zabierze na pokład nawet 5 pasażerów, choć osoba zajmująca miejsce na środku może narzekać na niedostateczną ilość miejsca. 405-litrowy bagażnik z łatwością pomieści typowe bagaże podręczne. Większe zakupy też nie staną się problemem.
Spalanie nawet poniżej 5 litrów
Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,7 litra na 100 km, więc realnie należy przyjąć wartości około 6 litrów. Jednakże nie jest to szczyt możliwości tej oszczędnej jednostki. Przy zastosowaniu odpowiedniej praktyki ekonomicznej jazdy można zejść nawet do okolic 4,8 litra. Przy 50-litrowym zbiorniku paliwa, Audi Q2 w podstawowej wersji teoretycznie umożliwia przejechanie nawet do 830 kilometrów bez konieczności tankowania.
Silnik o pojemności litrowej TSI nie oznacza kiepskich osiągów, wbrew obiegowej opinii. Trzy cylindry z bezpośrednim wtryskiem pozwalają na jazdę z prędkością nawet 197 km/h. Przyspieszenie do pierwszej setki wynosi przy tym 10,5 sekundy. Nie jest to może szybko, ale dla spokojnych kierowców takie wartości w zupełności wystarczą. Audi Q2 z silnikiem 1.0 na pewno nie będzie się męczyć jazdą po górach, tak jak 68-konny Citroen C3. Miałem okazję testować ten sam motor w Skodzie Kamiq, która generuje o 6 KM mniej (110 KM). Nie przypominam sobie momentu, w którym brakowałoby mi mocy. Wręcz przeciwnie, jednostka jest dynamiczna i chętnie reaguje na polecenia kierowcy.
BMW i Mercedes nie mają tak taniego SUV-a
W konkurencyjnej marce BMW próżno szukać SUV-a za podobne pieniądze. Najtańsze auto z serii „X”, model X1, kosztuje przynajmniej 179 000 złotych. Alternatywą cenową jest kompaktowa seria 1, wyceniona na przynajmniej 132 900 złotych. W tej cenie otrzymujemy auto o nieco mniejszej mocy – 109 KM – również generowanej z litrowego silnika benzynowego. Auto ma podobne osiągi – 10,6 sekundy do pierwszej setki. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,7 litra paliwa na 100 km.
Mercedes oferuje najmniejsze GLA w cenie 190 600 złotych, co oznacza wydatek większy o 60 000 złotych. Jednak w cenie jest silnik wyposażony w technologię miękkiej hybrydy oraz automat. Producent deklaruje nieco wyższe średnie zużycie paliwa – 6,7 litra.
Podobnie jak w BMW, najtaniej wyjedziemy z salonu Mercedesa hatchbackiem. Klasa A została jednak wyceniona na kwotę znacznie wyższą niż u bawarskiego producenta. Najtańszy Mercedes Klasy A to wydatek rzędu 154 600 złotych. Auto standardowo wyposażono w automat i napęd z technologią miękkiej hybrydy o mocy 136 KM + 14 KM.