Osoby mieszkające w blokach obawiają się zakupu samochodu elektrycznego przede wszystkim z jednego powodu: braku możliwości ładowania blisko miejsca zamieszkania. Problem wydaje się właściwie nie do przeskoczenia, gdy taka osoba nie ma dostępnego miejsca w garażu podziemnym. Wówczas może wystąpić do spółdzielni z prośbą o zgodę na montaż odpowiedniej ładowarki. Co jednak mają zrobić inni? Niemiecka firma przedstawiła innowacyjne rozwiązanie.
Łatwa w montażu ładowarka drogowa zapewnia moc ładowania do 22 kW
Niemiecka spółka akcyjna Rheinmetall, która w przeszłości produkowała karabiny maszynowe MG 42 dla Wehrmachtu podczas II wojny światowej, obecnie zajmuje się m.in. produkcją dla przemysłu samochodowego. Ostatnio zaprezentowała bardzo ciekawą ładowarkę przeznaczoną do samochodów elektrycznych.
Niewielkich rozmiarów ładowarka może zostać zamontowana w chodniku, co sprawia, że jest kompatybilna w zatłoczonym środowisku miejskim. Już uruchomiono dwie instalacje pilotażowe w niemieckim Nörvenich, niedaleko Kolonii.
Osoby zamieszkujące bloki, które nie mają swoich miejsc parkingowych, mają wielkie trudności z przejściem na samochody elektryczne. Nie są w stanie zamontować puszek ściennych ani poprowadzić kabla przez chodnik. Nasze ładowarki będą dla tych osób idealnym rozwiązaniem – powiedział Timo Czech, burmistrz gminy Nörvenich.
Ładowarka jest montowana maksymalnie bezinwazyjnie, bezpośrednio przy publicznych miejscach parkingowych, nie ograniczając w żaden sposób przestrzeni dla pieszych. Umożliwia płatność kartą.
#Rheinmetall is launching another pilot project for its innovative #curbchargers in public spaces together with the municipality of #Nörvenich and @westenergie AG https://t.co/N2mWZhRHA4 #emobility pic.twitter.com/furenWy4N9
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) April 30, 2024
Moc do 22 kW zapewnia wystarczająco szybkie ładowanie dla rodzin mieszkających w blokach. Taka moc, od stanu 10% do 80%, jest w stanie naładować przeciętnego elektryka w około 6 godzin. W przypadku samochodów z większą baterią, takich jak Skoda Enyaq 82 kWh, którą miałem okazję testować podczas podróży do Szwajcarii, ładowanie potrwa nieco ponad 8 godzin.
Miasta muszą udostępnić swoje drogi publiczne
Program pilotażowy rozpoczął się w niemieckiej gminie. Wszystkie drogi publiczne należą do władz miejskich lub lokalnych samorządów, dlatego niezbędne jest uzyskanie wszystkich zgód, aby firma mogła rozpocząć montaż w wybranym mieście. Firma zapewnia, że rozwiązanie jest w pełni bezpieczne. System przeszedł też wiele różnych testów przed wdrożeniem go w miejscu publicznym.
Elektromobilność w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Niedługo pojawi się wiele nowych szybkich ładowarek przy kluczowych trasach, które mają być oddalone od siebie o maksymalnie 60 km. Nie mam wątpliwości, że władze miast mogą poszukiwać nowych rozwiązań, żeby promować samochody elektryczne. Ponieważ duża część mieszkańców mieszka w blokach (około 12 mln Polaków), montaż ładowarek w chodnikach wydaje się być bardzo sensownym rozwiązaniem.
Źródło: Rheinmetall