Samochody z klasycznym napędem spalinowym nadal należą do tych najtańszych na rynku. Każdy rodzaj elektryfikacji podnosi cenę zakupu, co może zniechęcać wielu klientów do wypróbowania tego rodzaju układu. Już wkrótce z pomocą nadciągnie chińska marka BYD, która właśnie zapowiedziała hybrydę plug-in dostępną w cenie samochodu z klasycznym silnikiem spalinowym. To ma być wielki hit.
BYD to stosunkowo młoda, chińska marka, która zadebiutowała na rynku nieco ponad 20 lat temu. Wang Chuanfu założył BYD Auto w 2003 roku, a nazwa jest skrótem od angielskiego określenia Build Your Dreams, czyli zbuduj swoje marzenia.
Chińska marka ma wielki apetyt na klientów z rynku europejskiego. Już w 2015 roku wkroczyli do Wielkiej Brytanii, gdzie zaproponowali elektryczne autobusy piętrowe. Do 2023 roku udało się wyprodukować około 1500 egzemplarzy.
W 2020 roku w Norwegii pojawiły się pierwsze osobowe auta elektryczne, a dwa lata później rozszerzono teren działania na kolejne kraje – Danię, Szwecję, Holandię, Niemcy, Francję i Belgię.
Dla BYD Europa jest bardzo ważnym rynkiem, więc wkrótce powstanie na naszym kontynencie ogromna fabryka. W Węgierskim mieście Szeged będzie zbudowana linia produkcyjna potrafiąca stworzyć ponad 100 000 samochodów rocznie.
Nowy SUV PHEV od BYD w bardzo atrakcyjnej cenie
Prawdopodobnie zdążyłeś już zauważyć, że zainteresowanie Chińczyków europejskim rynkiem rośnie z dnia na dzień. Co chwilę pojawiają się tu nowe marki, które chcą odebrać klientów europejskim producentom.
BYD ogłosił, że wkrótce do oferty trafi nowy SUV z napędem hybrydowym typu plug-in. Zazwyczaj takie auta są droższe w zakupie od spalinowych odpowiedników, ale tutaj ma być nieco inaczej.
W Chinach model o nazwie BYD Song jest dostępny już od 2015 roku. U nas będzie on się nazywał BYD Seal U, a o obecności hybrydowego napędu PHEV będzie świadczył dopisek DM-i.
Pod maską takiego auta pracuje 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra. Wspólnie z jednostką elektryczną generuje on 197 koni mechanicznych oraz 325 niutonometrów momentu obrotowego. Takie parametry pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 170 km/h.
Na pokładzie znajduje się akumulator o pojemności 26,6 kWh, dzięki któremu w trybie bezemisyjnym przejedziesz do 150 kilometrów. To naprawdę imponujący wynik, który znacznie przewyższa nowe europejskie hybrydy oferujące zazwyczaj maksymalnie 100 kilometrów zasięgu.
W standardzie auto wyposażone jest w bezstopniową przekładnię automatyczną i napęd na przednie koła. Pozostaje mieć nadzieję, że skrzynia biegów będzie się spisywała nieźle i Polacy polubią ją równie mocno, jak tę występującą w produktach Toyoty.
Sprzedaż w Europie ma ruszyć jeszcze w tym roku, a w 2025 roku powinniśmy się spodziewać jeszcze jednego SUV-a z napędem plug-in. Konkretów na temat ceny jeszcze niestety nie ujawniono, ale jestem przekonany, że będzie to znacznie mniej niż 180 000 złotych.
BYD ma bardzo ambitne plany dotyczące elektryków
Model Seal U jest sprzedawany również w wersji w pełni elektrycznej. Taki SUV posiada baterię o pojemności 87 kWh i deklarowanym zasięgu 500 kilometrów WLTP.
Na przednie koła trafia moc 218 koni mechanicznych oraz moment obrotowy 330 niutonometrów. Elektryczny SUV nie jest demonem prędkości, gdyż rozpędza się do 100 km/h w 9,6 sekundy.
BYD zapowiada, że do 2030 roku stanie się największym producentem samochodów elektrycznych w Europie. Żeby osiągnąć ten cel, chińskie auta będą musiały charakteryzować się wysoką jakością i niską ceną.
Jeśli chodzi o polski rynek, marka BYD zapowiada debiut już w czerwcu 2024 roku. Na grafice przedstawionej na stronie internetowej można zauważyć aż pięć różnych modeli, więc każdy klient powinien znaleźć coś dla siebie.
Źródło: BYD, motofilm.pl