Więcej mocy i hybryda plug-in z zasięgiem 100 km. Oto Cupra Leon (2024) po liftingu

Najnowsza, czwarta już generacja SEAT-a Leona miała swoją premierę w styczniu 2020 roku. Miesiąc później zaprezentowano usportowioną wersję, która od tamtej pory nie nazywa się SEAT Leon Cupra, a po prostu Cupra Leon. Teraz, po ponad czterech latach, nadszedł moment wprowadzenia wersji po liftingu.

  • Cupra Leon po liftingu z nową stylistyką
  • Jest wydajniejsza hybryda plug-in z bezemisyjnym zasięgiem ponad 100 kilometrów
  • Topowa wersja VZ Sportstourer 4Drive oferuje wyższą moc 333 koni mechanicznych
  • Auto będzie dostępne w dwóch wersjach nadwozia, jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi Sportstourer

Niektórzy producenci przyzwyczaili nas do tego, że ich liftingi nie należą do zbyt rozbudowanych. Przykładowo osoby, które nie są za mocno w temacie, będą miały problem żeby odróżnić nowszą i starszą wersję Volkswagena Golfa. Jest to przecież bliźniaczy model z Grupy VAG, ale jak widać Hiszpanie mieli nieco więcej polotu przy projektowaniu odmłodzonego Leona.

Cupra Leon po liftingu to nie tylko nowy wygląd, ale też sporo zmian technicznych, które dają kierowcy więcej możliwości i jeszcze mocniej wspierają go podczas jazdy.

2024 Cupra Leon
2024 Cupra Leon

Nie jest to jedyna nowość Cupry, którą w tym momencie zaprezentowano. Jednocześnie odbyła się premiera Formentora po liftingu, o którym więcej przeczytasz w tym artykule.

Cupra Leon po liftingu

Zupełnie inaczej niż w przypadku Golfa po faceliftingu, nowego Leona od razu da się rozpoznać na pierwszy rzut oka. Zarówno w przedniej jak i tylnej części nadwozia pojawiły się nowe elementy stylistyczne.

Od frontu zauważysz odmienny kształt reflektorów LED, które reprezentują nowy język stylistyczny marki Cupra. W każdej z lamp znajduje się teraz trójkątny wzór podobny do tego, który pojawił się już chociażby w elektrycznym modelu Tavascan.

2024 Cupra Leon
2024 Cupra Leon

Z tyłu również mamy do czynienia z nowym wzorem listwy świetlnej, w której udało się uzyskać efekt trójwymiarowy i podświetlić logo producenta. Znalazło się nawet miejsce aby na boku lamp wygrawerować podświetlaną nazwę modelu.

Oprócz oświetlenia widzimy też zupełnie nowe zderzaki, a w palecie znajdziesz nowe kolory lakieru oraz wzory felg. Moim zdaniem Cupra Leon wygląda teraz znacznie bardziej świeżo i zdecydowanie taka zmiana spodoba się klientom.

W kabinie przede wszystkim zauważysz nowy, większy, 12,9-calowy ekran dotykowy z podświetlanym sliderem, który obsługuje system inforozrywki. Jak się już pewnie spodziewałeś, nie mogło zabraknąć asystenta głosowego, który pomoże kierowcy wykorzystując sztuczną inteligencję, czyli ChatGPT.

2024 Cupra Leon
2024 Cupra Leon
2024 Cupra Leon
2024 Cupra Leon

Klienci ucieszą się z nowych systemów wspomagania i zdalnej kontroli pewnych funkcji z poziomu aplikacji. Możesz na przykład z telefonu zablokować drzwi, uruchomić klimatyzację czy sterować funkcją ładowania. Na pokładzie dostępny będzie również nowy system audio Sennheiser składający się z 12 głośników.

W kabinie są też nowe boczki drzwiowe, a fotele mogą być wykończone tkaniną, w której składzie znajduje się 73 procent materiałów z odzysku. Na desce rozdzielczej uświadczysz natomiast nowe dekory z trójwymiarową strukturą oraz nieco inny układ przełączników na tunelu centralnym.

Jakie zmiany pod maską?

Hiszpański producent już podczas zapowiedzi podkreślał, że nowa Cupra Leon otrzyma odświeżoną wersję hybrydy plug-in. Zgodnie z obietnicą, mamy tu do czynienia z tym samym układem, który pojawił się w nowym Golfie.

Cupra Leon eHybrid skrywa pod maską benzynowy silnik 1.4, który współpracuje z jednostką elektryczną. Na pokładzie znajduje się teraz akumulator o pojemności aż 19.7 kWh, dzięki któremu na prądzie przejedziesz ponad 100 kilometrów. Ładowanie baterii może się odbywać z mocą do 50 kW, więc nie spędzisz zbyt dużo czasu przy ładowarce.

Klient będzie miał do wyboru dwa warianty mocy: 204 oraz 272 koni mechanicznych. W obu przypadkach napęd wędruje na przednią oś za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni automatycznej.

2024 Cupra Leon
2024 Cupra Leon

Oprócz tego mamy miękką hybrydę 1.5 eTSI o mocy 150 koni mechanicznych z 7-biegowym automatem DSG oraz standardową jednostkę benzynową 1.5 TSI generującą 150 koni, ale zespoloną już z 6-biegowym manualem.

Na szczęście nie zabrakło też silnika wysokoprężnego 2.0 TDI. Cupra Leon Diesel oferowany jest w wersji o mocy 150 koni mechanicznych połączonym z 7-biegowym DSG.

Cuprę Leona zamówisz również z 2.0 litrową jednostką benzynową o mocy 204 koni mechanicznych. Tutaj napęd wędruje na wszystkie cztery koła i jest realizowany poprzez 7-stopniową przekładnię DSG. Ten silnik znajdziesz wyłącznie w wersji Sportstourer.

2024 Cupra Leon Sportstourer
2024 Cupra Leon Sportstourer

Na szczycie oferty pojawiły się oczywiście najmocniejsze odmiany VZ z 2.0 litrową jednostką TSI. W przypadku wersji hatchback nadal mamy do czynienia z mocą 300 koni mechanicznych i napędem na przód. Odmiana Sportstourer z napędem na cztery koła 4Drive oferuje natomiast aż 333 konie mechaniczne.

Najmocniejszy Leon w historii w standardzie wyposażony jest w system torque splitter, który pozwala pokonywać zakręty z kontrolowanym uślizgiem tylnej osi. Opcjonalnie klient może zażyczyć sobie układ hamulcowy Akebono.

2024 Cupra Leon Sportstourer
2024 Cupra Leon Sportstourer

Kiedy zobaczysz to auto w salonach i jaka będzie cena?

Producent zapowiedział, że konfigurator nowego Leona zostanie uruchomiony już 6 maja 2024 roku, a pierwsze auta pojawią się w salonach pod koniec czerwca 2024 roku.

Polskiego cennika jeszcze nie znamy, ale Cupra uchyliła rąbka tajemnicy. Cena nowego Leona ma startować w Niemczech z poziomu 35 500 euro, czyli około 153 000 złotych brutto.

Źródło: Cupra, motofilm.pl