Producenci samochodów podejmują różne decyzje starając się wkroczyć w elektromobilność. Jedni dodają do spalinowej oferty modele z napędem elektrycznym, inni działają w bardziej radykalny sposób. Jednym z takich przykładów są Włosi, którzy popularny miejski model oferują już tylko w wersji elektrycznej. Jest to oczywiście Fiat 500.
- Elektryczny Fiat 500e nie sprzedaje się tak dobrze jak się spodziewano
- Producent próbuje temu zaradzić i chce rozszerzyć ofertę
- Prawdopodobnie do sprzedaży powróci spalinowy układ napędowy
W 2020 roku Włosi wprowadzili do sprzedaży nową generację Pięćsetki, dostępną wyłącznie z napędem elektrycznym. Auto stało się przez to droższe, choć Fiat miał nadzieję, że nadal klienci będą chętnie kupowali ten legendarny model.
W 2022 roku udało się sprzedać w Europie 77 500 egzemplarzy Fiata 500e i Włosi mieli apetyt na więcej. Plan był taki, żeby w 2023 roku osiągnąć liczbę 90 000 sprzedanych aut. Niestety, okazało się że zainteresowanie nieco spadło i udało się wydać klientom jedynie 77 260 samochodów.
Zarząd Fiata zaczął się zastanawiać co zrobić w tej sytuacji. Jednym z rozwiązań jest dołożenie do oferty nowego napędu spalinowego, którego w tej generacji Fiata 500 jeszcze nie było.
Fiat 500 odzyska napęd spalinowy?
Jak donosi portal Automotive News Europe, Fiat rozesłał do swoich dostawców zapytanie, które miało oznaczać chęć zwiększenia produkcji wspomnianego modelu. Co ciekawe, w owym zapytaniu mowa była nie tylko o aucie elektrycznym, ale również spalinowym.
Taka informacja daje nam nadzieję na to, że Włosi faktycznie planują wprowadzenie do oferty nowego Fiata 500 z benzynowym silnikiem pod maską. W sprzedaży nadal widnieje spalinowa Pięćsetka w „starej budzie” z hybrydowym silnikiem o mocy 70 koni mechanicznych. Auto jednak już znika z oferty, a to ze względu na nowe normy emisji spalin.
Bardzo możliwe, że pod maskę nowego Fiata 500 trafi miękka hybryda, którą znamy chociażby z Jeepa Avengera. Wolnossąca jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1.2 litra oferuje moc 100 koni mechanicznych.
Taki napęd wyposażony jest w 6-stopniową przekładnię automatyczną e-DCT6 i zapewnia średnie zużycie paliwa na poziomie około 5 litrów na 100 kilometrów. Silnik ten dostępny jest też w Fiacie 600.
Elektryczne Pięćsetki miały się sprzedawać lepiej
Sytuacja jest również dość dramatyczna jeśli chodzi o sportową odmianę, czyli Abartha 500e. Całkiem niedawno pojawiły się informacje dotyczące bardzo niskiego zainteresowania wśród klientów.
Miał być hitem, a prawie w ogóle się nie sprzedaje. W dwa miesiące kupiło go tylko 14 klientów
Na rynku włoskim, przez pierwsze dwa miesiące sprzedano zaledwie 14 egzemplarzy tego auta. Jednym z głównych powodów może być oczywiście cena, która w Polsce startuje od 188 900 złotych brutto.
Za standardowego Fiata 500e trzeba zapłacić 130 900 złotych brutto, a najbogatszy wariant La Prima w wersji Cabrio to wydatek 181 900 złotych brutto. Przypominam, że mowa o samochodzie segmentu A.
Wprowadzenie do oferty hybrydowej wersji Fiata 500 spowodowałoby oczywiście znaczne obniżenie ceny auta. Podejrzewam, że samochód z napędem MHEV mógłby kosztować mniej niż 100 000 złotych brutto.
Źródło: AME, motofilm.pl