Sprawne amortyzatory to klucz do bezpiecznej i wygodnej jazdy. Niesprawne amortyzatory to z kolei prosty przepis na katastrofę. Problem w tym, że nie każdy i nie zawsze jest w stanie sam wychwycić moment, kiedy amortyzatory w jego aucie przestają spełniać swoją rolę, tak jak i nie każdy wie, na co należy zwracać uwagę przy wyborze zamienników. A na co należy? Jakie amortyzatory warto wybierać, a jakich należy z całą pewnością bardzo mocno unikać?
Po co nam są potrzebne amortyzatory? Dlaczego utrzymanie wysokiego komfortu jazdy jest najmniej ważnym z ich zadań?
Dość utarta i rozpowszechniona regułka odnosząca się do przeznaczenia amortyzatorów mówi o tym, że ich rolą jest zapewnienie kierowcy oraz wszystkim jego pasażerom odpowiedniego komfortu podczas jazdy. Amortyzatory stanowią jeden z kluczowych podzespołów odpowiedzialnych za tłumienie drgań powstających na styku koła z nawierzchnią i zapobiegają przechodzeniu tychże drgań wyżej, na nadwozie samochodu. Bez amortyzatorów każdy jadący samochodem czułby najmniejszą nierówność drogi, tak samo jak czułyby ją wszystkie układy samochodowe – zwłaszcza te co wrażliwsze na wstrząsy. Auto bez amortyzatorów byłoby więc nie tylko wielce niewygodne, ale też rozsypywałoby się bardzo szybko od nadmiaru drgań i wstrząsów. Ale to nie wszystko.
Kluczową rolą pełnioną przez amortyzatory jest utrzymywanie stałego (lub maksymalnego) kontaktu koła z nawierzchnią. Podczas jazdy amortyzatory nie tylko tłumią drgania, ale przede wszystkim dbają o to, aby koła jadącego samochodu nie podskakiwały na każdej możliwej nierówności, ale by przylegały do jezdni bez względu na jej fakturę. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ brak kontaktu koła z nawierzchnią to bark kontroli nad pojazdem. Oderwanie się opony od jezdni nawet na ułamek sekundy:
- wydłuża drogę hamowania;
- opóźnia reakcję samochodu na komendę kierowcy;
- utrudnia lub wręcz uniemożliwia wykonanie manewru, zwłaszcza podyktowanego potrzebą chwili (np. gwałtowne wyminięcie przeszkody).
Jak widzicie, z niesprawnymi amortyzatorami nie ma żartów, dlatego już przy pierwszych oznakach ich awarii warto wejść na stronę iParts.pl i wybrać nowe amortyzatory samochodowe do swojego auta. A czym warto się przy takim wyborze kierować?
Czym należy się kierować przy doborze amortyzatorów? Jakich z całą pewnością nie należy kupować?
Nieraz już pewnie słyszeliście o tym, że mamy na rynku przede wszystkim amortyzatory olejowe i gazowe (w zasadzie gazowo-olejowe), a także to, że z reguły to te gazowe są lepszym wyborem. A są lepszym wyborem, gdyż ich charakterystyka sprawia, że samochód zachowuje się lepiej, prowadzi się pewniej i zapewnia lepszą kontrolę podczas jazdy. Można by więc powiedzieć, że przy wyborze amortyzatorów zawsze warto stawiać na te gazowe. Ale to nie wszystko. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Rzeczą tak oczywistą, że aż niektórym czasem to umyka, jest fakt, iż amortyzatory samochodowe powstają z myślą o konkretnych autach lub grupie aut. Nie ma czegoś takiego, jak amortyzator uniwersalny – każdy musi spełniać nieco inne wymagania. Właśnie dlatego wybierając amortyzatory na iParts.pl, w naszej wewnętrznej wyszukiwarce części określacie do jakiego konkretnie samochodu mają te amortyzatory pasować. I powinniście wybierać jedynie spośród tych propozycji, które nasza wyszukiwarka Wam zaproponuje. Szanse na zgodność w przypadku wyboru amortyzatora spoza tej grupy są małe lub wręcz żadne.
Co jeszcze? Z pewnością warto trzymać się zasady wyboru amortyzatorów renomowanych producentów, ale też sprawdzonych, pewnych dostawców. Amortyzatory samochodowe są jednymi z najchętniej podrabianych części dostępnych na naszym rynku, stąd wcale nietrudno znaleźć w internecie „wysokiej klasy” amortyzator w podejrzanie niskiej cenie. Tylko później okazuje się, że olej w takim amortyzatorze jest, ale rzepakowy, a do niskiej ceny zakupu będziecie musieli doliczać koszty naprawy, kolejnej wymiany, i kto wie, co jeszcze.
Dlaczego tak ciężko jest wychwycić wiele usterek amortyzatorów? Skąd bierze się problem z rozpoznawaniem ich uszkodzeń?
Jednym z podstawowych problemów wiążących się ze zjawiskiem zużywania się amortyzatorów samochodowych jest tzw. kompensacja. W tym przypadku jest to kompensacja utraty ich sprawności poprzez dostosowywanie się samego kierowcy. Prowadzący pojazd stopniowo i całkowicie bezwiednie zmienia swój styl jazdy tak, aby dostosować go do pogarszających się coraz bardziej możliwości amortyzatorów. W ten sposób kierowca nadrabia swoimi umiejętnościami, maskując jednocześnie proces zużywania się amortyzatorów. Właśnie dlatego ciągle i wciąż kolejni kierowcy bywają zaskakiwani przez mechaników, którzy podczas rutynowego przeglądu (zwłaszcza podczas jazdy próbnej) momentalnie zauważają, że amortyzatory są już do wymiany.
Pamiętajcie również, że amortyzatory gazowe niekoniecznie muszą cieknąć na skutek uszkodzenia. Bywa i tak, że tracą jedynie wypełniający je gaz, a Wy niczego nawet nie zauważacie. I tylko Wasze auto zaczyna jeździć, jak wóz z węglem. Bądźcie tego świadomi i starajcie się reagować na każdy objaw utraty sprawności przez Wasz układ zawieszenia. Tak będzie dla Was i taniej, i bezpieczniej.
Materiał partnera.
Artykuł został oznaczony jako promocyjny ze względu na przepisy obowiązujące w Polsce.