W czerwcu 2022 roku BMW pochwaliło się światu zupełnie nową generacją swojego najmniejszego SUV-a, czyli X1. W ofercie znalazła się również jego w pełni elektryczna odmiana, czyli iX1.
Do tej pory dostępna była tylko jedna wersja napędowa o oznaczeniu iX1 xDrive30. Samochód ten oferuje napęd na cztery koła, moc 272 koni mechanicznych i teoretyczny zasięg 438 kilometrów (WLTP).
Nie należy on do najtańszych elektryków, gdyż w polskim salonie trzeba za niego zapłacić co najmniej 257 000 złotych. Na szczęście, wkrótce pojawi się w ofercie tańszy, bazowy wariant.
Podczas targów motoryzacyjnych w Monachium BMW pokazało nam podstawową wersję napędową modelu iX1. Mamy tu do czynienia z oznaczeniem eDrive20.
W tej odmianie na pokładzie znajduje się tylko jeden silnik elektryczny, który umieszczono na przedniej osi. Kierowca ma do dyspozycji moc 204 koni mechanicznych i moment obrotowy wynoszący 247 niutonometrów.
Takie parametry pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalną postanowiono ograniczyć elektronicznie do 170 km/h.
W podwoziu umieszczono akumulator o pojemności 64,7 kWh netto. Możemy go ładować z mocą do 130 kW, więc w idealnych warunkach uzupełnienie stanu baterii z 10 do 80 procent zajmie 29 minut.
Producent deklaruje, że średnie zużycie energii w cyklu mieszanym to między 17,2 a 15,4 kWh/100 km. Teoretyczny zasięg wynosi od 430 do 475 kilometrów (WLTP).
Lista wyposażenia standardowego jest bardzo bogata. Znajdziesz na niej chociażby system nawigacji, dwustrefową klimatyzację czy asystenta parkowania z kamerą. Jest też oczywiście nowy system iDrive OS 9 z funkcją QuickSelect.
Obsłużysz go na ekranie o przekątnej 10,25 cala, który jest połączony z 10,7-calowym wyświetlaczem wirtualnego kokpitu. Sterowanie odbywa się dotykowo, nie ma tu już wygodnego joysticka znanego z innych BMW.
Niestety nie wiemy jeszcze ile będzie kosztowało BMW iX1 eDrive20 w Polsce. Sugerowana cena w Niemczech to 47 900 euro, czyli o 7 100 euro mniej niż za wersję iX1 xDrive30.
> Pokonaliśmy ponad 1000 km elektrycznym BMW iX xDrive40. “Nie oceniaj książki po okładce”
W Polsce iX1 xDrive30 startuje od 257 000 złotych. Możemy więc podejrzewać, że cennik wariantu iX1 eDrive20 będzie się zaczynał od około 225 000 złotych. To podobna kwota jak w przypadku standardowej Tesli Model Y.