Cupra Born e-Boost 58 kWh 231 KM. Tak jeździ miejski elektryk z hiszpańskim temperamentem

Prawie każdy producent ma już w swojej ofercie jakieś auto w pełni elektryczne. Jest to wymuszane przez zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym, który ostatecznie wchodzi w życie w roku 2035. Od tej pory nie będzie można zarejestrować nowego pojazdu, który nie jest bezemisyjny (z małymi wyjątkami). Hiszpanie mają model o nazwie Cupra Born.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Tak wygląda Cupra Tavascan w produkcyjnej wersji. Ma napęd na cztery koła i ponad 300 KM

Z pewnością kojarzysz już Volkswagena ID.3. Było to pierwsze auto zbudowane na modułowej platformie MEB. Korzysta z niej również między innymi Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron czy Volkswagen ID.Buzz. Bezpośredni konkurent ID.3 został stworzony również przez markę Cupra. W nasze ręce wpadły niedawno kluczyki do takiego auta.

Hiszpanie oznaczyli swój samochód nazwą Born. Jest to nawiązanie do stylowej dzielnicy Barcelony. Wcześniej, w 2019 roku, na targach motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentowano koncepcyjny model Cupra El-Born. Z członu „El” jednak zrezygnowano i ostatecznie skrócono nazwę do Cupra Born.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Cupra Born – wymiary

Auto robi naprawdę niezłe wrażenie już na pierwszy rzut oka. Naszym zdaniem jest ono dużo ciekawiej narysowane niż Volkswagen ID.3. Auto mierzy 4 322 milimetry długości i 1 809 milimetrów szerokości. Sam rozstaw osi to 2 765 milimetrów, co pozwoliło na uzyskanie wewnątrz sporej ilości miejsca.

Stylistycznie od razu można zauważyć, że mamy do czynienia z usportowionym autem, co świetnie wpisuje się w DNA Cupry. Zgrabne linie, dość „agresywne” oświetlenie LED i mnóstwo wstawek w kolorze miedzianym. To wszystko sprawia, że auto mocno przyciąga spojrzenia przechodniów. Tym bardziej, że tych aut jeszcze zbyt wiele nie jeździ po ulicach.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Oto nowe Cupra Leon i Cupra Formentor. Koniec z 2.0 l 300 KM? Bedą hybrydy typu plug-in (PHEV)

Świetne wrażenie nie zanika gdy zajrzymy do środka. Tam Hiszpanie zastosowali mnóstwo materiałów z recyklingu. Ten na fotelach nosi nazwę SEAQUAL i jest bardzo przyjemny w dotyku. Elementy są świetnie spasowane i robią piorunujące wrażenie wizualne. Sam projekt również może się podobać. Jest dość minimalistycznie, ale z pomysłem.

W centralnej części deski rozdzielczej pojawił się dotykowy ekran o przekątnej 12 cali. Wyświetla się na nim system inforozrywki, który został zaprojektowany bardzo efektownie. Niektóre animacje potrafią jednak wydłużyć czas dostępu do niektórych funkcji. Na szczęście, widok jest konfigurowalny i możemy utworzyć kilka skrótów do ulubionych kart menu.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Tuż przed oczami kierowcy znajduje się dużo mniejszy, bo 5-calowy wyświetlacz wirtualnego kokpitu. Tutaj wyświetlane są tylko najważniejsze informacje takie jak prędkość, ustawienie aktywnego tempomatu czy stan naładowania i zasięg. Zabrakło nam jednak wskazania średniego zużycia energii.

To musimy „wyklikać” na ekranie głównym, co zajmuje kilka sekund. Za minus uznaliśmy również dotykowe „suwaki” sterujące ustawieniem temperatury klimatyzacji. Może i wyglądają efektownie, ale niestety tylko za dnia. Nie są one niestety podświetlane, więc po ciemku obsługa jest utrudniona. Jest to natomiast „bolączka” wielu nowych aut grupy VAG.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Cupra Formentor VZ5 ABT “zrobi porządek” w serii DTM. Tuner podniósł moc do 450 KM (wideo)

Klienci mogą skorzystać również z aplikacji mobilnej. Po sparowaniu swojego konta z samochodem będziesz w stanie skorzystać z CUPRA CONNECT GEN4. Nawigacja otrzyma wtedy informację o korkach i na bieżąco będzie aktualizowała mapy. Bezprzewodowo sprawdzisz stan naładowania akumulatora i wyszukasz wolnej ładowarki w pobliżu.

Efektownie działa również funkcja wyświetlacza przeziernego head-up display z opcją rozszerzonej rzeczywistości. Wskazówki nawigacji wyświetlane są w taki sposób, że kierowca ma wrażenie, że strzałki narysował ktoś kilkanaście metrów przed autem.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Kierowcę witają kubełkowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem, a na sportowej kierownicy ze spłaszczonym u dołu wieńcem znajdziesz dwa dodatkowe przyciski. Może to niektórym przypominać rozwiązanie znane z Audi R8. Nie służą one jednak do uruchamiania silnika, a do zmiany trybów jazdy. Jeden z nich od razu wprowadza auto w ustawienia „bojowe”.

Wtedy Cupra Born najmocniej zachęca do dynamicznej jazdy i szybkiego pokonywania zakrętów. Nam przypadło przetestowanie najmocniejszej odmiany napędowej. Kierowca ma tu do dyspozycji moc 231 koni mechanicznych oraz moment obrotowy wynoszący 310 niutonometrów.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Audi RS Q3 vs. Cupra Formentor VZ5. Mają ten sam silnik, ale jeden z nich jest szybszy (wideo)

Ile do setki ma Cupra Born?

Parametry te trafiają wyłącznie na tylną oś i pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 160 km/h. Niech nie przestraszy Cię napęd na tylną oś. Systemy bezpieczeństwa skutecznie zapobiegają powstawaniu jakichkolwiek poślizgów.

W dynamicznej jeździe pomaga również opcjonalne zawieszenie adaptacyjne DCC. W zależności od wybranego trybu jazdy nasza Cupra Born będzie mniej lub bardziej tłumiła nierówności. Nawet przy 20-calowych felgach na niskoprofilowych oponach (które wyglądają obłędnie) plomby nie wypadną nam z zębów. Jazda jest komfortowa.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Nisko położony środek ciężkości sprawia, że Cupra Born prowadzi się jak po szynach. Akumulatory, które w naszym egzemplarzu mają pojemność 58 kWh netto, ułożone są oczywiście w podwoziu. Teoretycznie zapewniają zasięg na poziomie 420 kilometrów w cyklu miejskim.

Podczas jazdy w trasie z prędkością około 120 km/h udało nam się osiągnąć średnie zużycie 20 kWh/100 kilometrów. Oznacza to, że w takich warunkach przejedziemy nieco ponad 200 kilometrów. W mieście udało nam się zejść do 16 kWh/100 kilometrów. Dla osób potrzebujących nieco więcej zasięgu w ofercie jest jeszcze wariant z baterią 77 kWh netto.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

CUPRA Leon VZ Cup (2022) oficjalnie. Więcej karbonu i lepsze kubełkowe fotele na pokładzie

Warto wybrać z opcji wyposażenia opcjonalnego pozycję „Pompa ciepła”. Kosztuje to 5 029 złotych, ale z pewnością docenisz to podczas jazdy zimą, gdy ciepło z układu napędowego będzie „za darmo” dodatkowo dogrzewało kabinę. Zaoszczędzimy też przy tym zużycie energii. Mówi się o wartościach rzędu 1,5-2,5 kWh na każde 100 kilometrów.

Cuprę Born możemy ładować z maksymalną mocą 135 kW. Oznacza to, że korzystając z szybkiej ładowarki będziemy w stanie uzupełnić poziom akumulatorów z 10 do 80 procent w zaledwie 31 minut. Podpięcie Cupry Born na noc do domowego wallboxa w garażu również wystarczy do pełnego naładowania.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

W ofercie są trzy wersje domowej stacji ładowania. Każda z nich zapewnia moc ładowania do 11 kW i posiada kabel o długości 4,5 metra. Różnią się dostępnymi funkcjami, takimi jak sterowanie z aplikacji, ochrona dostępu za pomocą karty czy licznik energii.

Cena najtańszej z nich, o nazwie „Charger” to 2 099 złotych brutto. Kolejny poziom, czyli „Charger Connect” to wydatek 2 999 złotych brutto. Najwyższy model, „Charger Pro”, który przeznaczony jest na przykład dla flot i obsługi aut służbowych, to już koszt 4 449 złotych brutto.

Cupra Charger wallbox
Cupra Charger wallbox
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

To będą najtańsze auta elektryczne z Grupy VAG. Skoda, VW i Cupra zapowiedziała nowości

No dobra, a ile kosztuje samo auto? Polski cennik Cupry Born startuje aktualnie od kwoty 187 800 złotych brutto. Otrzymujesz za to model z baterią o pojemności 58 kWh i silnik o mocy 204 koni mechanicznych. Następny na liście jest 231-konny wariant e-Boost z takim samym akumulatorem jak powyżej. Za takie auto zapłacisz 194 600 złotych.

Na szczycie oferty widnieje Cupra Born e-Boost o zwiększonej pojemności baterii do 77 kWh. Taka Cupra to wydatek co najmniej 220 600 złotych. Warto jednak pamiętać, że od wymienionych kwot można odjąć nawet 27 000 złotych. Chodzi o dofinansowanie rządowe z programu Mój Elektryk.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh

Nasz egzemplarz to Cupra Born e-Boost 231 KM 58 kWh. Po dorzuceniu kilku opcji, takich jak na przykład adaptacyjne zawieszenie DCC (4 481 zł), pompa ciepła (5 281 zł), głośniki Beats (2 534 zł), 20-calowe felgi (5 842 zł) czy pakiet AR-HUD (5 281 zł) cena wzrosła do 226 304 złotych brutto.

Ile kosztuje Cupra Formentor VZ5? Jest drożej niż w Audi, ale zdecydowanie bardziej wyjątkowo

Cupra Born to zdecydowanie jeden z ładniej narysowanych samochodów elektrycznych na rynku. Ma charakterystycznego „hiszpańskiego pazura”, co udowadnia również swoją drapieżnością podczas jazdy. Korzystanie z Cupry Born w mieście to sama przyjemność, ale da się nią pojechać również w trasę. Szkoda tylko, że tak kiepsko jeszcze u nas z infrastrukturą.

Cupra Born e-Boost 58 kWh
Cupra Born e-Boost 58 kWh