Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225. Francuzi udowadniają, że kombiaki nie muszą być nudne

Jeszcze parę ładnych lat temu, jeśli szukałeś idealnego samochodu dla całej rodziny, zazwyczaj wyjeżdżałeś z salonu którymś z wielu dostępnych na rynku kombi. Dzisiaj mocno się to zmieniło. Dużo większą popularnością cieszą się SUV-y, które w dość szybkim tempie wypierają klasyczne kombi z rynku.

Z ofert znikają też sedany. Niedawno taką decyzję podjęło między innymi Renault czy Volkswagen. W salonie nie będziesz już mógł zamówić Talismana czy Passata w takim wydaniu. Nadal przez jakiś czas klienci będą w stanie kupić wersję kombi, bo najwidoczniej na nie jest jeszcze jakieś zapotrzebowanie.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

W polskim salonie Volkswagena nie kupisz już nowego Passata! Model wycofano na amen

Auta „z plecakiem” zazwyczaj nie kojarzą się z wyszukaną stylistyką, dobrymi osiągami czy wyśmienitą jakością wykończenia. Owszem, są też modele, które oferują to wszystko na raz, ale to wyjątki. Zdecydowana większość kombi jest najzwyczajniej w świecie nudna i ma głównie zadowalać właściciela pod względem praktyczności.

Peugeot jest jednym z nielicznych producentów, który udowadnia, że nawet kombi może być ciekawe. Zarówno pod względem stylistyki jak i osiągów, ale też nie tracąc przy tym tego, co w nim najważniejsze, czyli użyteczności. Niedawno mieliśmy okazję sprawdzić z bliska model 508 SW w wersji GT Pack z hybrydowym napędem typu plug-in.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Naszym zdaniem jest to zdecydowanie czołówka na rynku, jeśli chodzi o stylistykę. Zadziorne światła LED z przodu symbolizujące lwie kły, tylne światła przypominające zadrapania po walce i bardzo dynamiczne linie przechodzące przez całą długość nadwozia. Tak w skrócie można opisać wygląd 508-mki.

Z daleka od razu rozpoznasz, że jest to Peugeot. Co do tego nie ma jakichkolwiek wątpliwości. Właśnie rysy tego modelu były podstawą do stworzenia nowej generacji 308. Naszym zdaniem, w tym mniejszym modelu prezentuje się to jeszcze lepiej. Również w przypadku samego 508, bardziej przypada nam do gustu odmiana SW niż liftback.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Peugeot 308 GT Pack HYbrid 225 PHEV EAT8. Francuski hatchback w naszym teście. Nowy król

Do testu otrzymaliśmy najbogatsze możliwe zestawienie układu napędowego i wyposażenia. No dobra, jest jeszcze opcja zakupu usportowionej odmiany PSE, ale w przypadku standardowego 508 mamy do czynienia z topowym wariantem GT Pack. Pod maską pracuje natomiast hybryda typu plug-in oparta o 1.6 litrowy silnik benzynowy.

Jednostka spalinowa generuje tutaj 180 koni mechanicznych. Gdy połączy ona swoje siły ze 109-konnym silnikiem elektrycznym kierowca otrzymuje do dyspozycji 225 koni mechanicznych oraz 360 niutonometrów momentu obrotowego. Jest to już naprawdę wystarczający potencjał, który pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 8,2 sekundy i rozpędzenie się aż do 240 km/h.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Nawet jeśli zużyjesz cały prąd, który wcześniej zmagazynowałeś w akumulatorach o pojemności 11,8 kWh, to i tak nie odczujesz za bardzo spadku mocy. Nadal będzie jej na tyle wystarczająco, żebyś bardzo sprawnie poruszał się zarówno po mieście jak i z prędkościami autostradowymi w trasie.

Hybrydowy napęd jest świetnym rozwiązaniem do poruszania się „wokół komina”. Jeśli masz możliwość doładowania auta przez noc w garażu, to bez problemu osiągniesz bardzo znikome wartości średniego spalania. Baterie pozwalają na przejechanie około 35-40 kilometrów w trybie bezemisyjnym. Korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego możesz się rozpędzić maksymalnie do 135 km/h.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Peugeot 308 “przestraszył się” testu łosia. Trzeba było skorzystać z drugiego egzemplarza (wideo)

Jak długo trwa ładowanie? Podpinając nasz samochód do standardowego gniazdka 230V będzie on się „posilał” przez około 8 godzin. Montując na ścianie Wallboxa prędkość ładowania wzrośnie do 6,6 kW, co skróci czas uzupełniania akumulatorów do 2 godzin.

Komputer pokładowy da Ci również możliwość zachowania prądu w akumulatorach, jeśli wiesz że będziesz go potrzebował nieco później. Możesz poprosić auto, żeby pozostawiło energię na przejechanie 10 lub 20 kilometrów, lub żeby w ogóle nie korzystało z systemu hybrydowego.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Jeżdżąc po mieście, z naładowanymi akumulatorami, komputer pokładowy pokaże Ci wynik około 2,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Kiedy „wyjeździsz” już cały prąd wskazanie to wzrośnie do około 6-7 litrów. Przy prędkościach autostradowych będzie to już około 8,5-9 litrów na setkę, a jazda krajówkami z ograniczeniem do 90 km/h będzie wymagało około 6 litrów benzyny na każde 100 kilometrów.

W trasach zdecydowanie lepiej spisałby się 180-konny diesel. Niestety, Peugeot nie posiada takiej opcji w swojej ofercie, nad czym mocno ubolewamy. Podobne rozwiązanie świetnie spisałoby się również w modelu 308, o czym pisaliśmy już przy okazji testowania tego najmłodszego dziecka francuskich inżynierów.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Elektryczny Peugeot e-308 będzie dostępny w 2023 roku. Przejedziesz nim do 400 kilometrów

Podczas jazdy docenisz pracę zawieszenia. Zapewnia ono bardzo duży komfort i odpowiednią stabilność na zakrętach. Peugeot 508 SW zachęca do ich szybkiego pokonywania. Duży na to wpływ ma również niewielkich rozmiarów kierownica, umieszczona bardzo nisko. To rozwiązanie zawsze budzi skrajne emocje, ale wystarczy się przejechać, aby je polubić.

Wewnątrz naszego egzemplarza zamontowano elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu, które obszyto skórą oraz alcantarą. Są one bardzo wygodne i pozwalają na szeroki zakres regulacji pozycji za kierownicą. Pasażerowie tylnej kanapy również nie będą narzekali na brak miejsca, nawet nad głową.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Wszyscy podróżujący są otoczeni materiałami naprawdę wysokiej jakości. Peugeot postarał się, aby wszystko było rewelacyjnie spasowane, miłe w dotyku i wyglądało ekskluzywnie. Chromowane przełączniki pod ekranem i kokpit na którym sporo się dzieje robią bardzo dobre wrażenie. Nie ma się tu do czego przyczepić.

Przed oczami kierowcy znajduje się ekran wirtualnego kokpitu, który w naszym egzemplarzu pozwalał również wyświetlać obraz z kamery termowizyjnej. To bardzo przydatna funkcja, która może uratować Cię przed niebezpieczną sytuacją. Na środku deski mamy nieco większy wyświetlacz obsługujący multimedia oraz klimatyzację.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Od 2030 roku nie kupisz Peugeota z silnikiem spalinowym. Francuzi przechodzą na prąd

Dostęp do najważniejszych kart menu został „wyciągnięty” na fizyczne przyciski, przy których projektowaniu również Peugeot się postarał. Chromowane płytki wyglądają naprawdę efektownie. Wrażenie na pasażerach robi już sam moment otwarcia drzwi. Szyby bez ramek to rzadkość, która zazwyczaj spotykana jest tylko w sportowych autach, a tu mamy to w rodzinnym kombi.

Otwierając za pomocą elektrycznych siłowników klapę bagażnika będziesz mógł skorzystać z przestrzeni 530 litrów. Składając oparcia tylnej kanapy, które dzielą się w proporcji 60/40, możesz ją powiększyć do 1 780 litrów. Nie będziesz miał problemów z jej zapełnieniem, gdyż bagażnik jest bardzo ustawny.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Hybryda zabrała jednak co nieco w innym miejscu. Mowa o zbiorniku paliwa. W takiej wersji napędowej masz do dyspozycji jedynie 43-litrowy bak. Oznacza to częstsze wizyty na stacjach benzynowych. Realny zasięg w trasie na jednym zbiorniku to niecałe 500 kilometrów.

Ile to wszystko kosztuje? Tanio niestety nie jest. Cennik Peugeota 508 liftback ze 130-konnym silnikiem benzynowym zaczyna się od 146 900 złotych. Dopłata do wersji SW to 4 500 złotych. Wariant 508 SW HYbrid 225 to już wydatek co najmniej 200 100 złotych za wersję Allure. Poziom wyposażenia GT to już 205 700.

Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV
Peugeot 508 SW GT Pack HYbrid 225 PHEV

Zrobili zegarki z zużytych klocków hamulcowych wyścigowego Peugeota 9X8 o mocy 900 KM

Konfiguracja naszego egzemplarza, czyli wariantu GT Pack z kilkoma dodatkami, takimi jak kamera termowizyjna, dach panoramiczny czy drewniane wykończenie wnętrza, wywindowała cenę do 243 000 złotych. Wyżej jest już tylko 360-konny wariant PSE z hybrydowym napędem na wszystkie koła. Z takiego Peugeota musisz zapłacić co najmniej 309 000 złotych w wersji liftback i 313 500 z nadwoziem SW.

W zamian otrzymujesz jednak naprawdę solidnie zbudowane auto. Ma zadowalające osiągi, doskonałą praktyczność, bogate wyposażenie i zachwyca ekonomią podczas korzystania z napędu hybrydowego. Zapewnia również trochę „polotu i finezji” na rynku przepełnionym nudnymi kombiakami, co też jest jego wielką zaletą.