Peugeot 308 GT Pack HYbrid 225 PHEV EAT8. Francuski hatchback w naszym teście. Nowy król

Kompaktowe hatchbacki segmentu C to jedne z najchętniej kupowanych samochodów na rynku. Oferują wystarczająco dużo miejsca, są komfortowe i nie sprawiają problemów podczas manewrowania na mieście. Bez problemu można tego typu samochodem pojechać nawet na wakacje z całą rodziną.

W ofercie Peugeota jednym z pierwszych tego typu aut był model 306, który zadebiutował w 1993 roku. Dzisiejsza odsłona tego samochodu nosi oznaczenie 308 i w marcu 2021 roku Francuzi zaprezentowali nam jego kolejną generację. Nie mogliśmy się doczekać momentu, w którym w końcu ten model trafił na nasz parking redakcyjny.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Oto nowy Peugeot 308 (2021). Dostępne dwie wersje plug-in hybrid (PHEV) z zasięgiem 60 km

Nowy Peugeot 308 przyciąga wzrok już z daleka. Jego obłędna stylistyka nie pozwala na przejście obok obojętnie. Doświadczyliśmy tego wielokrotnie poruszając się powoli po mieście i obserwując reakcje ludzi. Wielu zatrzymywało się i podziwiało nowego francuskiego hatchbacka.

Od przodu od razu zauważamy pionowe światła do jazdy dziennej LED, których kształt ma przypominać kły lwa. Do tego zabiegu zdążyliśmy się już przez kilka lat przyzwyczaić, jako pierwszy takie elementy posiadał model 508 debiutujący w 2018 roku. W efektownym trójwymiarowym grillu znajdziesz natomiast zupełnie nowe logo producenta, a nieco wyżej oznaczenie modelu.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Z tyłu również nie brakuje efektownych linii. Wrażenie robi czarny pas przeciągnięty przez całą szerokość auta, na którego bokach ukryto LED-owe światła swoim wzorem przypominające „zacięcia” pazurów. Nasz egzemplarz dodatkowo posiada pakiet GT, który zmienia wygląd kilku elementów nadwozia.

Oczarowanie nie ustaje gdy pociągniemy za klamkę i wejdziemy do środka. Wewnątrz możemy poczuć się jak w samochodzie klasy premium. Otacza nas mnóstwo miękkich i miłych w dotyku plastików, skórzana tapicerka z charakterystycznymi dla Peugeota limonkowymi przeszyciami i niewielkich rozmiarów ośmiokątna kierownica.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Nowy Peugeot 308 Hatchback (2021) z polskimi cenami. Przygotuj co najmniej 87 800 złotych

W centralnej części deski rozdzielczej mamy dwa ekrany dotykowe. Główny o przekątnej 10 cali jest w pełni konfigurowalny i obsługuje wszystkie najważniejsze funkcje pojazdu. Jest on łatwy w obsłudze, ale wydaje nam się, że momentami niektóre animacje niepotrzebnie spowalniają jego działanie. Na szczęście nie dzieje się to często.

Tuż pod nim mamy mniejszy dotykowy wyświetlacz i-toggles, na którym mieści się 6 kafelków. Pełnią one funkcję skrótów do najbardziej potrzebnych ekranów menu. Każdy kierowca może dowolnie wybierać odnośnik i kolejność wirtualnych przycisków na ekranie. Trzeba przyznać, że jest to bardzo wygodne i znacznie ułatwia współpracę z autem.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

W samochodzie są jeszcze dwa ekrany. Pierwszy z nich to wyświetlacz wirtualnego kokpitu i-cockpit. Tutaj również mamy do wyboru mnóstwo opcji konfiguracji, a także efekt widoku 3D. Jeśli jednak nie będzie Ci on odpowiadał, dwoma kliknięciami możesz go bez problemu wyłączyć.

Ostatni ekran to wyświetlacz przezierny Head-Up Display. Takie rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w tym modelu Peugeota. Pozwala na kontrolowanie najważniejszych informacji bez odrywania wzroku od drogi. Pod względem technologii nowy Peugeot 308 napakowany jest dosłownie po brzegi.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Peugeot 308 SW (2022) oficjalnie. Ma 1634 litry pojemności i przejedzie nawet 60 km za darmo

O komfort podróżowania bają niezwykle wygodne fotele, które oprócz opcji podgrzewania posiadają również funkcję masażu. I nie jest to „udawany” masaż polegający na wypychaniu tylko i wyłącznie odcinka lędźwiowego. W oparciu umieszczono dodatkowe ruchome elementy, które są odpowiedzialne za tę opcję. Działa to rewelacyjnie.

Dzięki zwiększeniu o 55 milimetrów rozstawu osi wewnątrz jest nieco więcej miejsca niż w poprzedniku. Szczególnie odczują to pasażerowie siedzący na tylnej kanapie. Niestety, ulgę poczują tylko w przestrzeni na nogi. Nadwozie obniżono bowiem o 20 milimetrów, co da się odczuć. Wysokie osoby zasiadające z tyłu mogą ocierać głową o podsufitkę.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Pojemność bagażnika w nowym 308 wynosi 412 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 1 323 litrów. Nieco inaczej ma się sprawa w modelach z napędem hybrydowym, a właśnie taki testowaliśmy. Do naszej dyspozycji oddano zaledwie 361 litrów. Na szczęście jest to przestrzeń bardzo ustawna.

Jak już wspomnieliśmy, nasz egzemplarz Peugeota 308 to hybryda. Mogliśmy przetestować najmocniejszą dostępną odmianę napędową. Pod maską pracuje tutaj 4-cylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra. Generuje on 180 koni mechanicznych oraz 250 niutonometrów momentu obrotowego.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Peugeot 308 SW (2021) wyceniony w Polsce. Za wersję z „plecakiem” musisz dopłacić 4 000 zł

Współpracuje on z jednostką elektryczną, dzięki której kierowca dostaje do dyspozycji łącznie 225 koni mechanicznych oraz 360 niutonometrów momentu obrotowego. Takie parametry pozwalają na rozpędzenie się do 100 km/h w czasie 7,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 235 km/h.

Oczywiście tak szybko rozpędzimy się tylko gdy będziemy mieli chociaż trochę prądu w bateriach. Na szczęście nawet po ich rozładowaniu auto nie wydaje się ospałe i spalinowe 180 koni mechanicznych i 250 niutonometrów nadal bardzo żwawo rozpędza francuskiego hatchbacka.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Jednostka napędowa połączona jest z 8-biegową przekładnią automatyczną EAT8. W dzisiejszych czasach nie jest niczym nadzwyczajnym, że zmiany biegów odbywają się praktycznie niezauważalne. Jazda tak skonfigurowanym samochodem jest bezstresowa i zapewnia mnóstwo komfortu.

Peugeot 308 jest hybrydą typu plug-in. Oznacza to, że akumulator, który w tym przypadku ma pojemność 12,4 kWh doładujemy z gniazdka. W przypadku domowego złącza 230V będzie to trwało około 7 godzin. Najefektywniejsze zasilanie uzyskamy korzystając z wallboxa lub szybkich ładowarek publicznych, wtedy czas ten skróci się do niecałych dwóch godzin.

Elektryczny Peugeot e-308 będzie dostępny w 2023 roku. Przejedziesz nim do 400 kilometrów

Producent deklaruje, że w pełni naładowane baterie pozwalają na przejechanie bezemisyjnie do 59 kilometrów. To świetny wynik, który na szczęście ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Nam udało się pokonać na prądzie około 40 kilometrów, ale weźmy pod uwagę zimowe warunki pogodowe, w których przyszło nam testować auto.

Jeśli chodzi o średnie spalanie, na 350-kilometrowej trasie pokonanej z prędkościami autostradowymi udało nam się uzyskać wynik 7,3 litra na 100 kilometrów. Jazda drogami krajowymi spokojnie obniża ten wynik o 1,5-2 litry. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że bez prądu w akumulatorach wyniki te będą wyższe.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Przykładowo w mieście bez wspomagania silnikiem elektrycznym spalimy około 8-9 litrów na 100 kilometrów. Decydując się więc na zakup tej wersji napędowej najlepiej jest mieć garaż, w którym każdej nocy będziesz podładowywał akumulatory z gniazdka czy wallboxa. W przeciwnym wypadku zakup hybrydy ma dużo mniejszy sens.

Peugeot 308 od zawsze był świetnie prowadzącym się autem. W trzeciej generacji nie ma od tej reguły żadnego odstępstwa. Francuz bardzo pewnie pokonuje zakręty, oferuje odpowiednią sztywność, ale również niesamowity komfort. Nierówności i dziury wybierane są bardzo przyzwoicie. Nie można się tu do niczego przyczepić.

Zrobili zegarki z zużytych klocków hamulcowych wyścigowego Peugeota 9X8 o mocy 900 KM

Do czego natomiast z pewnością wiele osób będzie miało pretensje? Do ceny zakupu nowego Peugeota 308. Zamierzając stać się posiadaczem takiego auta nie możesz wejść do polskiego salonu nie wiążąc się z wydatkiem mniejszym niż 87 800 złotych.

Za taką kwotę dostaniesz w zamian egzemplarz w wersji wyposażenia Active Pack ze 110-konnym silnikiem benzynowym połączonym z 6-biegową skrzynią manualną. To jednak dopiero początek zabawy w wydatki, warto kupić lepiej wyposażone auto. Nasz niebieski Peugeot jest ponad dwukrotnie droższy.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Wybór wariantu HYbrid 225 PHEV EAT8 w wersji wyposażenia GT Pack musisz wydać co najmniej 176 000 złotych. Dodanie kilku opcji, takich jak dach panoramiczny czy podgrzewana przednia szyba podniosło cenę zakupu do 189 100 złotych. To prawie 200 tysięcy złotych za kompaktowe auto segmentu C. No ale niestety, najprawdopodobniej wkrótce ceny powędrują jeszcze wyżej.

Naszym zdaniem w ofercie brakuje jeszcze dwóch wersji silnikowych. Przydałaby się możliwość wyboru auta ze 180-konną jednostką benzynową 1.6 bez hybrydy, oraz mocniejszego diesla, na przykład 2.0 BlueHDI o mocy 177 koni mechanicznych. Takie warianty z pewnością cieszyłyby się znakomitą popularnością u dilerów.

Peugeot 308 GT Pack
Peugeot 308 GT Pack

Co powiesz na takiego Peugeota? Współpraca z Nissanem mogłaby wskrzesić model RCZ

Na szczęście, istnieje sporo ciekawych opcji finansowania i oczywiście nie zawsze trzeba od razu opróżniać konto z aż tak dużej gotówki. Z czystym sumieniem jesteśmy w stanie stwierdzić, że kupując nowego Peugeota 308 nie będziesz żałował ani złotówki.