Inteligentne systemy sygnalizacji świetlnej mogą się już wkrótce pojawić na naszych drogach. Niedawno Ford sprawdzał taki układ na kilku niemieckich drogach.
Jedną z jego funkcji miała być zmiana świateł na zielone w celu ułatwienia przejazdu samochodom uprzywilejowanym. Nadajnik umieszczony w karetce pogotowia, straży pożarnej czy radiowozie wysyłał sygnał do najbliższego skrzyżowania.
> Kierowca karetki przesadził? Uprzywilejowanie nie zapewnia mu nieśmiertelności (wideo)
Z kolejnej opcji mogliby skorzystać użytkownicy zwykłych samochodów. Sprawdzając ile czasu zostało do włączenia zielonego światła, tempomat adaptacyjny zmienia prędkość przejazdu aby skorzystać z tak zwanej „zielonej fali”.
Samochód może też odpowiednio wcześniej zwolnić, aby uniknąć ostrego hamowania po zauważeniu, że światło zmienia się na czerwone. To wszystko ma na celu rozładowanie ruchu w miastach i zmniejszenie korków.
> Przebiegli przed karetką na sygnale, bo przecież mają zielone. “Ciężko sekundę poczekać” (wideo)
System C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) to „ujednolicona platforma komunikująca pojazdy z infrastrukturą drogową, z innymi pojazdami i innymi użytkownikami dróg”. Mamy nadzieję, że wkrótce znajdzie ona szerokie zastosowanie.