Samochody napędzane prądem już za kilka lat staną się powszechne. A przynajmniej takie są optymistyczne przewidywania ekologów i producentów aut na całym świecie.
Zakaz sprzedaży nowych spalinówek zbliża się wielkimi krokami. Czy trzeba zatem w jakiś sposób nauczyć się korzystania z auta elektrycznego?
> Volkswagen ID.5 (2022) oficjalnie. Albo 299 KM albo 520 km zasięgu. Sam musisz wybrać (wideo)
Okazuje się, że warto o tym poczytać, żeby nie popełnić takiego samego błędu jak właściciel Volkswagena ID.3. Po roku użytkowania, i przejechaniu 22 500 kilometrów, postanowił sprawdzić jaką kondycję ma jego bateria.
Amatorski test wykazał, że po 12 miesiącach akumulatory mają pojemność o 7,5% niższą niż gdy auto było nowe. Poprosił samego Volkswagena o sprawdzenie tego w profesjonalny sposób.
Do drugiego testu doszło dwa miesiące później, gdy auto miało przejechane 25 000 kilometrów. Wynik okazał się jeszcze gorszy, baterie straciły już 8% pojemności.
Jak się jednak przyznał właściciel Volkswagena ID.3, nie użytkował samochodu poprawnie. Ładował go zbyt często i robił to niezgodnie ze sztuką.
Taki samochód powinno się ładować od 10 do 80%. Wtedy zapewnimy sobie jak najdłuższy żywot baterii. Dla przypomnienia, Volkswagen ID.3 posiada trzy warianty wielkości akumulatorów.
Najmniejszy, o pojemności 45 kWh netto pozwoli na przejechanie około 350 kilometrów (według norm WLTP). Drugi z kolei, czyli 58 kWh netto, zapewnia zasięg około 420 kilometrów (WLTP). Najwyższy wariant, o pojemności netto 77 kWh to już ponad 540 kilometrów (WLTP).