Czy zdarzyło Ci się kiedyś najechać na tył auta, które nagle się przed Tobą zatrzymało? Niezależnie od tego jak mocne było to uderzenie, zapewne byłeś zaskoczony różnicą w wielkości uszkodzeń między samochodami.
Zazwyczaj samochód, który uderzył przodem, jest dużo bardziej zniszczony. Z kolei na tyle auta, na które najechano, często trzeba się mocno przyjrzeć aby stwierdzić uszkodzenia.
> Nawet nie dotknął hamulca. Pruł Nissanem bez opamiętania cudem unikając wypadku (wideo)
Dzieje się tak, ponieważ z przodu auta znajduje się kontrolowana strefa zgniotu. Ma ona za zadanie zniwelować skutki wypadku i przyjąć na siebie jak najwięcej energii uderzenia.
Idealnym przykładem, który może Ci zwizualizować jak działa taka strefa, jest załączone nagranie wideo. Nie uwierzysz, że dwa widoczne tam auta miały przed chwilą kolizję.
> Miesiąc temu odebrali nową Teslę Model 3 z salonu. Zniszczyły ją betonowe kostki (wideo)
Na nagraniu zauważysz totalnie zniszczonego Fiata Seicento. Pomyślisz, że tył samochodu na który najechał musi wyglądać równie źle. Mocno się zdziwisz, gdy kamera zostanie skierowana na Volvo XC70.
https://youtu.be/4yeCG6SS5wI