Po wielokrotnych zapowiedziach udało się nam w końcu doczekać oficjalnej premiery. Oto najszybszy SUV w ofercie marki Porsche, nowy Cayenne Turbo GT. Jest to propozycja dla ojca rodziny, który weekendami lubi zaszaleć na torze wyścigowym.
Model ten plasuje się co prawda między wersjami Turbo i Turbo S e-hybrid, ale uznawany jest za najszybszego SUVa wyprodukowanego kiedykolwiek przez producenta z Zuffenhausen pod Stuttgartem.
Co napędza Cayenne Turbo GT?
Pod maską ukryto 4.0 litrowy silnik V8 twin turbo, którego moc to aż 640 koni mechanicznych. Moment obrotowy wynosi 840 niutonometrów. Co ciekawe napęd na cztery koła nie jest obsługiwany przez dwusprzęgłową przekładnię PDK, tylko przez automatyczny Tiptronic o ośmiu przełożeniach.
Osiągi robią wrażenie. Najmocniejszy Cayenne Turbo S e-hybrid, którego moc to 680 koni mechanicznych, przyspiesza do 100 km/h w 3,8 sekundy. Jest oczywiście dużo cięższy przez zamontowane baterie. W przypadku Porsche Turbo GT, mimo o 40 koni mechanicznych mniejszej mocy, udało się osiągnąć czas do 100 km/h na poziomie 3,3 sekundy. Miano najszybszego SUVa wiąże się również z prędkością maksymalną. Najnowsze Porsche jest w stanie osiągnąć aż 297 km/h.
Prawdziwego pazura Cayenne Turbo GT pokazuje jednak na torze wyścigowym. Obniżone o 17 milimetrów zawieszenie, tylna oś skrętna, aktywne sterowanie poduszkami i układem kierowniczym sprawiają, że każdy kolejny zakręt chcesz pojechać jeszcze szybciej. Cały układ jezdny został przeprojektowany tylko dla tego modelu.
W standardzie Porsche montuje karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy. Na nim montowane są 22-calowe felgi obute w specjalnie zaprojektowane opony marki Pirelli.
Z zewnątrz rozpoznasz Turbo GT po dodatkowym spoilerze na dachu, nowym wzorze felg a także dostępnemu tylko w tym modelu lakierowi Arctic Grey. Aerodynamika sprawiła, że docisk tylnej osi wzrósł aż o 40 kilogramów. Wewnątrz znajdziesz sporo metrów kwadratowych alkantary oraz najnowszy system multimedialny PCM 6.0.
W polskich salonach Porsche Cayenne Turbo GT pojawi się w połowie września. Ceny zaczną się od 963 000 złotych brutto. Przekroczenie miliona złotych podczas konfiguracji nie będzie najmniejszym problemem.