Stało się! Oto pierwsze elektryczne Audi RS E-Tron GT (2022): jest tańsze od Taycana, cena modelu od 366 tys.

Niemiecki producent samochodów Audi, który znany jest z legendarnego napędu quattro i zamiłowania do pięciocylindrowych silników, pełną parą uderza w elektryczną motoryzacje.

Zaczęło się od elektrycznego R8, choć nie można mówić o sukcesie tego modelu. Następnie pojawił się E-Tron i E-Tron Sportback. Tym razem Niemcy zaprezentowali modele E-Tron GT i RS E-Tron GT, które są tańszymi odpowiednikami Porsche Taycan. Nadwozie mierzy 4,99 metra długości, 1,96 metra szerokości oraz 1,41 metra wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 2,9 metra. Kierowca i pasażerowie pomieszczą do 405 litrów bagaży z tyłu i 85 litrów z przodu.

Audi RS E-Tron GT (2022)
Audi RS E-Tron GT (2022)
Audi RS E-Tron GT (2022)
Audi RS E-Tron GT (2022)
Audi RS E-Tron GT (2022)
Audi RS E-Tron GT (2022): wnętrze

Standardowe Audi E-Tron GT dysponuje akumulatorem o pojemności 93,4 kWh, który za pomocą szybkiej ładowarki można naładować od 5% do 80% w zaledwie 23 minuty. Dwa silniki elektryczne współpracujące z dwustopniową skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła generują łączną moc 476 koni mechanicznych oraz 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mocniejszy wariant RS Audi E-Tron GT dysponuje mocą 598 koni mechanicznych i 830 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Obie wersje zostały wyposażone w funkcje tzw. overboost, która tymczasowo zwiększa moc do odpowiednio 529 koni mechanicznych i 645 koni mechanicznych.

Audi E-Tron GT przyspiesza do pierwszej setki w czasie 4,1 sekundy (prędkość maksymalna 248 km/h), podczas gdy RS Audi E-Tron GT potrzebuje 3,3 sekundy (prędkość maksymalna 250 km/h).

> Porsche Taycan Turbo S: launch control, przyspieszenie i prędkość maksymalna

Szacunki zasięgów elektrycznych nie zostały jeszcze oficjalnie zatwierdzone, ale menedżerowie Audi pozwolili sobie na przekazanie informacji, że zasięg słabszego E-Tron GT wynosi około 472 kilometrów. RS Audi E-Tron GT ma przejechać maksymalnie 373 kilometrów.

Audi E-Tron GT (2022)
Audi E-Tron GT (2022)
Audi E-Tron GT (2022)
Audi E-Tron GT (2022)
Audi E-Tron GT (2022)
Audi E-Tron GT (2022): ładowanie

Audi E-Tron GT standardowo stoi na 20-calowych kołach. W mocniejszym modelu RS Audi E-Tron GT są to koła o rozmiarze 21-cali. Reflektory Matrix-LED będą dostępne za dopłatą.

Ile kosztuje Audi E-Tron GT i RS Audi E-Tron GT? Niemcy ujawnili amerykański cennik. Najtańsze Audi E-Tron GT kosztuje 99 tysięcy dolarów, czyli w przeliczeniu na złotówki około 366 tysięcy złotych. RS Audi E-Tron GT to wydatek rzędu przynajmniej 140 tysięcy dolarów, czyli około 517 tysięcy złotych. To znacznie mnie niż za Porsche Taycana, które na rynku amerykańskim startuje od 104 tysięcy dolarów i ma mniejszy akumulator oraz uboższe wyposażenie.