Nowe elektryczne BMW iX (2021): pierwsza w historii seryjnie montowana sześciokątna kierownica i wciąż ogromne nerki

BMW oficjalnie zaprezentowało nowy flagowy model o nazwie iX. Jest to w pełni elektryczny SUV z funkcją półautonomicznej jazdy, do tej pory znany jako iNext.

BMW iX zostało oparte na nowej platformie opracowanej specjalnie przez bawarską firmę dla pojazdów elektrycznych. BMW jest dumne szczególnie z funkcji zautomatyzowanej jazdy i technologii cyfrowych wprowadzonych na pokład. Na przykład komputer może przetwarzać 20 razy więcej danych nić poprzednie modele.

BMW iX (2021)
BMW iX (2021)
BMW iX (2021)
BMW iX (2021)

Jeśli chodzi o wymiary zewnętrze, iX jest bardzo zbliżone do modeli BMW z konwencjonalnym napędem. Nadwozie jest tak długie jak X5, wysokie jak X6 i ma koła tego samego rozmiaru co X7. iX ma aerodynamikę ze współczynnikiem oporu powietrza (cX) wynoszącym 0,25. Duży przedni grill najprawdopodobniej będzie powodem kolejnych kontrowersji, ale jest funkcjonalny i zawiera czujniki, radary oraz kamery, z których korzystają zaawansowane systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy. BMW iX (2021) jest też pierwszym seryjnym pojazdem z sześciokątną kierownicą, która według Niemców lepiej trzyma się w dłoni i daje kierowcę lepszy podgląd na deskę rozdzielczą. Skoro przy wnętrzu jesteśmy to warto dodać, że BMW iX ma największą szklaną powierzchnię, na jaką kiedykolwiek zdecydowano się w jednym modelu BMW.

BMW iX (2021)
BMW iX (2021): wnętrze
BMW iX (2021)
BMW iX (2021): fotele

Duży elektryczny SUV napędzany jest całkowicie elektrycznym układem napędowym piątej generacji, który składa się z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy ponad 500 koni mechanicznych. Producent podaje, że iX przyspiesza do pierwszej setki w czasie mniejszym niż 5 sekund.

> Jest tu jakiś cwaniak? „Pan” z czarnego BMW 5 E60 szybko pożałował swojego manewru (wideo)

Silniki zostały połączone z potężnym akumulatorem o mocy 100 kWh, który zapewnia zasięg 600 kilometrów według standardów WLTP. Ile czasu trwa ładowanie BMW iX? Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 200 kW naładuje akumulator do 70% pojemności w czasie 40 minut. 10 minut ładowania wystarcza na przejechanie 120 kilometrów.

BMW iX (2021)
BMW iX (2021)
BMW iX (2021)
BMW iX (2021)
BMW iX (2021)
BMW iX (2021)

Produkcja BMW iX w zakładach w Dingolfing rozpocznie się w drugiej połowie 2021 roku. Pierwsze egzemplarze w polskich salonach powinny pojawić się pod koniec tego samego roku.