Honda Civic Type R vs. Toyota GR Yaris: „silniczek” 1.6 kompletnie zgasił ponad 300-konnego hothatcha (wideo)

Honda Civic Type R to znany na całym świecie hothatch z czterocylindrowym silnikiem turbo o pojemności 2.0 l i mocy 320 koni mechanicznych oraz 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd jest przekazywany wyłącznie na przednie koła za pomocą 6-stopniowej przekładni manualnej, natomiast według danych producenta auto przyspiesza do pierwszej setki w czasie 5,7 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 272 km/h. Waga? 1380 kilogramów.

Jeśli myślisz, że dwa litry pojemności i ponad 300 koni mechanicznych wystarczą, aby wygrać z usportowionym Yarisem, to dobrze się zastanów zanim wystartujesz japońskim pociskiem obok nowego mieszczucha. Toyota GR Yaris chowa pod maską trzycylindrowy silnik o pojemności 1.6 l. Moc generowana przez niewielki motor wynosi 261 koni mechanicznych oraz 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w czasie 5,5 sekundy (-0,2 sekundy w porównaniu do Civica Type R). Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 230 km/h ze względu na niewielkie wymiary i niską wagę (1280 kilogramów). Warto dodać, że GR Yaris dysponuje napędem na wszystkie koła AWD.

> Honda czy Volkswagen? Pojedynek sportowych hothatch’y rozstrzygnięty (Civic Type R vs. Golf GTI TCR)

W pierwszych sekundach pojedynku „drag race” Toyota GR Yaris ma wyraźną przewagę nad Civiciem Type R. Honda zaczęła doganiać Yarisa dopiero po przekroczeniu prędkości około 130/140 km/h, ale to nie pomogło większemu hothatchowi w wygraniu tej konkurencji. We współczesnej motoryzacji pojemność silnika traci na wartości i mamy nadzieję, że załączony materiał filmowy będzie doskonałym dowodem dla osób, które twierdzą inaczej.