Zgodnie z zapowiedzią, Nissan oficjalnie zaprezentował nowy elektryczny model o nazwie Ariya. Elektryczny SUV będzie oferowany również w Europie, ale na chwilę obecną nieznana jego cena na polskim rynku. W Japonii kupujący musza przygotować około 5 milionów jenów, co w przeliczeniu na złotówki daje około 235 tysięcy złotych. Polski cennik najprawdopodobniej będzie startował od około 250-254 tysięcy złotych. 10 lat po wprowadzeniu Leafa, Ariya jest drugim całkowicie elektrycznym modelem, który stanowi rewolucję dla japońskiej marki.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, Ariya jest plasowana między Qashqaiem i X-Trailem. Nadwozie mierzy 4595 milimetrów długości, 1850 milimetrów szerokości oraz 1660 milimetrów wysokości przy rozstawie osi 2775 milimetrów. Bagażnik Ariya osiąga pojemność 415 litrów w wariancie napędzanym na cztery koła lub 468 litrów w wersji z napędem na tylne koła.
Nissan Ariya powstał na zupełnie nowej płycie podłogowej opracowanej od podstaw przez inżynierów Nissana, Renault oraz Mitsubishi.
Nissan Ariya – wersje silnikowe, bateria, dane techniczne i zasięg elektryczny
Podstawowa wersja modelu Ariya napędza silnik elektryczny zamontowany na tylnej osi o mocy 217 koni mechanicznych oraz 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Użyteczna pojemność akumulatora wynosi 63 kWh (65 kWh), co daje zasięg do 358 kilometrów według standardów WLTP. Nissan podaje, że Ariya z podstawową jednostką przyspiesza do pierwszej setki w czasie 7,5 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 160 km/h.
> BMW iX3 oficjalnie: zasięg elektryczny do 460 kilometrów, 286 KM i bateria 74 kWh
Drugim wariantem jest Ariya z silnikiem elektrycznym o mocy 242 koni mechanicznych oraz 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W przypadku tej wersji pojemność użyteczna baterii wynosi 87 kWh (90 kWh), co daje zasięg do 500 kilometrów w cyklu WLTP. Przyspieszenie do setki tej wersji zajmuje 7,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 160 km/h.
W ofercie istnieją również trzy wersje z napędem na cztery koła e-4ORCE z dwoma silnikami elektrycznymi (jeden przy każdej z osi). Podstawowy wariant generuje 278 koni mechanicznych i 560 Nm maksymalnego momentu obrotowego i dysponuje akumulatorem o pojemności użytecznej 63 kWh, co oznacza zasięg na poziomie 340 kilometrów (WLTP). Sprint od 0 km/h do 100 km/h trwa 5,9 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.
Następna wersja generuje 306 koni mechanicznych i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Akumulator o pojemności użytecznej pozwala na przejechanie do 457 kilometrów w cyklu WLTP. Osiągi w przypadku tej wersji wyglądają następująco: 5,7 sekundy do 100 km/h i v-max 200 km/h.
Wreszcie, najmocniejszy wariant Performance z dwoma silnikami elektrycznymi generuje 394 koni mechanicznych i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Akumulator o pojemności 90 kWh (użyteczna 87 kWh) umożliwia pokonanie dystansu 400 kilometrów według standardów WLTP. Nissan twierdzi, że Ariya Performance przyspiesza do pierwszej setki w czasie 5,1 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 200 km/h.
Nissan nie wspomina o czasach ładowania, ale informuje, że maksymalna moc ładowania wynosi 130 kW. To oznacza, że elektryczny SUV powinien zostać naładowany w około 30 minut na możliwość przejechania 280 kilometrów. Bardzo istotną informacją jest fakt, że w europejskiej wersji będzie możliwość naładowania pojazdu za pomocą złącza CCS. Oczywiście nie zabraknie również Chademo.
W przypadku ładowania z domu, podstawowa wersja otrzyma ładowarkę o mocy 7,4 kW. Opcjonalnie można zamówić ładowarkę trójfazową o mocy do 22 kW.
Nissan Ariya – kompletnie nowy design, którego opracowywanie rozpoczęło się w 2017 roku
Ariya to pierwszy model Nissana pod wieloma względami. Na przykład logo jest podświetlane przez 20 diod ledowych, natomiast wewnątrz znajdziemy dwa ekrany o rozmiarach 12,3-cala (jeden do obsługi systemu multimedialnego). Imponujący jest brak standardowych przycisków na desce rozdzielczej, które zostały zastąpione przez przyciski dotykowe na drewnianej powierzchni. Gdy te nie są używane, są prawie niewidoczne.
> Audi E-Tron S i E-Tron S Sportback oficjalnie: trzy silniki elektryczne i ponad 500 KM
Najnowszy model Nissana został wyposażony także w system jazdy autonomicznej na poziomie 2 (ProPilot 2.0). Auto utrzymuje się więc w pasie ruchu, trzyma odległość od poprzedzających aut oraz wyhamuje, jeśli dojdzie do niebezpiecznej sytuacji.
Nissan Ariya – ile kosztuje? Polski cennik jeszcze niedostępny
Na japońskim rynku auto startuje od około 5 milionów jenów. To kwota prawie dwa razy wyższa niż za Leafa (około 3 miliony jenów). Biorąc pod uwagę, że Leaf w Polsce kosztuje około 150 tysięcy złotych, należy przypuszczać, że Ariya będzie oferowana klientom za cenę około 250 tysięcy złotych. Pierwsze egzemplarze w Polsce pojawią się w 2021 roku.