Wygląd zupełnie nowego Citroena e-C4 2020 od kilku tygodni nie jest dla nas tajemnicą, ale oficjalna prezentacja modelu odbyła się dopiero teraz. Po dziesięciu generacjach kompaktowych modeli, Citroen postanowił przekształcić auto w coś zupełnie innego. Oprócz wersji napędzanych tradycyjnymi jednostkami napędowymi (C4 2020), debiutuje również wariant całkowicie elektryczny (e-C4 2020).
Citroen C4 od nowej generacji jest bardziej crossoverem niż zwykłym hatchbackiem segmentu C, co oznacza, że Francuzi odpuścili sobie walkę z Volkswagenem Golfem czy Fordem Focusem. Nowe C4 mierzy 4360 milimetrów długości, 1800 milimetrów szerokości i 1525 milimetrów wysokości przy rozstawie osi 2670 milimetrów. Żeby lepiej wyobrazić sobie faktyczne wymiary nowego C4, dla porównania przypominamy wymiary poprzednika: 4329 milimetrów długości, 1789 milimetrów szerokości oraz 1491 milimetrów wysokości przy rozstawie osi 2608 milimetrów. Każdy wymiar nowego C4 jest większy, ale szczególnie warto zwrócić uwagę na znaczną różnicę w rozstawie osi, która bardzo poprawi komfort podróżowania w nowym modelu.
Pod względem stylistyki nowy Citroen C4 2020 charakteryzuje się m.in. podwójnymi reflektorami, matowymi czarnymi nadkolami, linią dachu zakończoną pochyłym oknem i spojlerem oraz 18-calowymi obręczami. Z tyłu dizajnerzy francuskiej marki ewidentnie czerpali inspiracje z C4 Coupe z 2004 roku z oryginalnym dwuczęściowym tylnym oknem (podobny zabieg istnieje w Hondzie Civic). Ponadto tylne oświetlenie LED w kształcie litery V widzieliśmy już w modelu koncepcyjnym 19_19 Concept. Nowy Citroen C4 2020 będzie dostępny z 31 kombinacjami kolorystycznymi.
Zaskakująco prosta, jak na Citroena, wydaje się deska rozdzielcza, co pozytywnie wpłynie na ergonomie. Wiele elementów, w tym ekran systemu multimedialnego został przeniesiony maksymalnie w górę, co zapewnia wrażenie obcowania z podwyższanym samochodem. Opcjonalnie Citroen oferuje 10-calowy ekran systemu multimedialnego.
> Elektryczny Citroen e-SpaceTourer (2021): pomieści dziewięć osób i przejedzie do 330 kilometrów
Pod względem praktycznym nowe C4 dysponuje bagażnikiem o pojemności 380 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1250 litrów.
Nowy Citroen C4 i e-C4 – jakie silniki i moc pod maską?
Nowy Citroen C4 2020 będzie dostępny z pięcioma wariantami benzynowymi spełniającymi normę Euro 6 oraz z dwoma silnikami wysokoprężnymi. Do wyboru są wersje: PureTech 100 S&S, PureTech 130 S&S, PureTech 130 S&S EAT8, PureTech 155 S&S EAT8, PureTech 155 EAT8, BlueHDI 110 oraz BlueHDI 130 S&S EAT8. Oznaczenie EAT8 oznacza ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów, natomiast liczba przy nazwie silnika wskazuje moc silnika.
Citroen e-C4 2020 jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 136 koni mechanicznych oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Akumulator o pojemności 50 kWh pozwala na przejechanie do 350 kilometrów według standardów WLTP.
Citroen e-C4 przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,7 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 150 km/h.
Citroen e-C4 2020 – ile czasu trwa ładowanie baterii?
Producent zapewnia, że naładowanie akumulatora do stanu 80% potrwa 30 minut za pomocą szybkiej ładowarki o mocy 100 kW. Ładowanie z gniazdka domowego potrwa dłużej niż 24 godziny, ale jest możliwość podładowania z opcjonalnej ładowarki 11 kW (5 godzin).
Na koniec warto wspomnieć o systemach bezpieczeństwa dostępnych w nowym Citroenie C4 i e-C4. Należą do nich m.in.: system monitorowania martwego pola, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go z funkcją jazdy półautonomiczną na poziomie 2, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentne światła drogowe, kamera cofania, asystent parkowania oraz aktywna funkcja awaryjnego hamowania.
Citroen C4 oraz e-C4 2020 będą dostępne w Europie jesienią.