Firma MagniX, która specjalizuje się w dziedzinie elektrycznych silników lotniczych, we współpracy z firmą AeroTEC poinformowała o pomyślnym, dziewiczym locie pierwszego całkowicie elektrycznego samolotu eCaravan.
eCaravan to nic innego, jak przerobiona Cessna 208B Grand Caravan, która pomieści do dziewięciu osób na pokładzie. Pomyślnie zakończony lot czyni prototypowego eCaravana największym na świecie elektrycznym samolotem. Inżynierowie podkreślają jednak, że głównym celem lotu było przetestowanie w praktyce elektrycznego układu napędowego magniX magni500 o mocy 560 kW (750 koni mechanicznych).

Silnik elektryczny samolotu waży zaledwie 133 kilogramów i cechuje się maksymalnym momentem obrotowym 2814 Nm. Dla porównania, najmocniejsza wersja Porsche Taycan Turbo S o mocy 761 koni mechanicznych generuje 1050 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Dane techniczne baterii nie zostały ujawnione, ale w prezentacji z 2019 roku firma wyraźnie podkreślała chęć stworzenia samolotu nadającego się na pokonywanie tras do kilkuset kilometrów. Bateria w takim przypadku musi dysponować pojemnością przynajmniej kilkuset kWh, a może w planach jest również wersja hybrydowa typu plug-in?

AereTEC zauważa, że obecnie nie ma planów wprowadzenia elektrycznych samolotów do sprzedaży. Firma skupia się na testach i opracowywaniu najlepszej konstrukcji na przyszłość.