Czy Mercedes-AMG G63 jest na tyle szybki, aby pokonać samochody, które najprawdopodobniej spotka na swojej drodze?

Niektórzy twierdzą, że Mercedes-AMG G63 to jeden z najbardziej bezsensownych samochodów, jakie można kupić. Z jednej strony szkoda go wykorzystywać w terenie (oczywiście w wersji AMG), z drugiej pudełkowata konstrukcja nie zachęca do szybkiej jazdy, mimo potężnego silnika pod maską.

Najnowsza generacja modelu Mercedes-AMG G63 jest napędzana przez ośmiocylindrową jednostkę V8 biturbo, która generuje 585 koni mechanicznych oraz 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taka moc pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w czasie 4,5 sekundy, ale prędkość maksymalna jest ograniczona do 220 km/h ze względu na aerodynamikę. Mierzący ponad 4,8 metra Off-roader Mercedesa waży ponad 2,5 tony (2560 kilogramów) i 100 litrowy bak paliwa pochłania nawet na dystansie 250 kilometrów. To czyni ten model jednym z najdroższych w utrzymaniu, a przecież cena zakupu też nie jest mała. Wersja podstawowa Mercedesa-AMG G63 kosztuje 773.100 złotych i jest droższa od wariantu G 500 o ponad 200 tysięcy złotych.

> Mercedes-AMG GT63 S vs. Audi RS7: różnica w mocy nieduża, ale w cenie kosmiczna

Właścicielowi Mercedesa-AMG G63 czasem przyjdzie zmierzyć się z innymi sportowymi modelami, które często kosztują znacznie mniejsze pieniądze i mają podobne osiągi. Nasuwa się więc pytanie, jak G63 poradzi sobie z typowymi samochodami sportowymi, które można spotkać na polskich drogach?

Na załączonym materiale wideo G63 podejmuje rękawice z Volkswagenem T-Roc R, który pod maską chowa silnik z VW Golfa R o mocy 300 koni mechanicznych, z Audi RS Q3 z fantastycznym pięciocylindrowym motorem o mocy 400 koni mechanicznych oraz z kombi w postaci BMW M340i o mocy 378 koni mechanicznych. Na papierze RS Q3 i M340i mają taki sam czas potrzebny do uzyskania pierwszej setki, jak G63, czyli 4,5 sekundy. Volkswagen T-Roc R osiąga 100 km/h w czasie 4,8 sekundy, ale waży o ponad tonę mniej niż G63 (1560 kilogramów).

> Mercedes-AMG A45 S vs. BMW M8 Competition: tańsze o połowę AMG wygra drag race tylko pod jednym warunkiem (wideo)

Który model jest najszybszy w pojedynku drag race? Okazuje się, że BMW M340i jest minimalnie szybsze od G63. Bawarskie kombi ćwierć mili pokonuje w 12,3 sekundy, podczas gdy terenówka Mercedesa potrzebuje 0,1 sekundy więcej czasu (12,4 sekundy). Zaskakujący wydaje się wynik osiągnięty przez Volkswagena T-Roc R – 12,9 sekundy. To również tylko o 0,1 sekundy gorzej od Audi RS Q3 (12,9 sekundy), a przecież różnica w parametrach jest gigantyczna.

> Audi RS4 Avant vs. Mercedes-AMG A45 S: jeden z nich jest po tuningu, a i tak nie daje rady

Na filmie możecie zobaczyć również test hamowania. Mercedes-AMG G63 z naturalnych przyczyn okazał się w tej konkurencji najsłabszy, ale za to Audi RS Q3 może pochwalić się najkrótszym dystansem, który potrzebuje do pełnego wyhamowania.