Nowa Skoda Octavia RS iV 2020 z napędem PHEV oficjalnie debiutuje: zasięg, bateria, zdjęcia

19 lat temu na rynku zadebiutowała pierwsza generacja Skody Octavii RS (vRS). Po prawie dwóch dekadach oficjalnie debiutuje czwarta generacja modelu, który po raz pierwszy w historii dysponuje napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV) składającym się z silnika benzynowego o pojemności 1,4 l TSI oraz jednostki elektryczny o mocy 116 koni mechanicznych. Łączna moc najnowszej Octavii RS iV to 245 koni mechanicznych i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Skoda Octavia RS iV – napęd hybrydowy, osiągi, bateria, zasięg elektryczny, ładowanie

Ten sam układ napędowy można znaleźć w najnowszym VW Golfie GTE, Cuprze Leonie PHEV i prawdopodobnie w przyszłym wariancie modelu Audi A3 Sportback.

Zelektryfikowana Skoda Octavia RS iV przyspiesza do pierwszej setki w czasie 7,3 sekund i osiąga prędkość maksymalną 225 km/h. To oznacza, że poprzednia Octavia RS 245 jest szybsza – pozwoli pokonać pierwszą setkę w czasie 6,6 sekund i można się nią rozpędzić do 250 km/h. Ta sytuacja się jednak niedługo zmieni, ponieważ Skoda wprowadzi również najnowszą Octavię RS z tradycyjnym silnikiem benzynowym i jednostką wysokoprężną. Stanie się to jeszcze w ciągu roku.

Nowa Skoda Octavia RS iV - pod maską
Nowa Skoda Octavia RS iV PHEV – pod maską

Jaki jest zasięg elektryczny Skody Octavii RS iV? Czesi twierdzą, że auto spokojnie przejedzie do 60 kilometrów według standardów WLTP. Pełne naładowanie z gniazdka domowego potrwa sześć godzin, ale można skrócić ten czas do trzech i pół godziny za pomocą Wallboxa.

Skoda Octavia RS iV napędzana jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 13 kWh.

Nowa Skoda Octavia RS iV – stylistyka i wnętrze

RS-ka w porównaniu do zwykłej Octavii stoi na 18-calowych aluminiowych kołach (opcjonalnie dostępne są 19-calowe). Jest bardziej agresywna, a to za sprawą np. tylnego spojlera czy zmodyfikowanych zderzaków. W przednim lewym błotniku znajduje się wtyczka do ładowania samochodu.

Wnętrze zostało wykończone imitacją z włókna węglowego. Jest też sportowa kierownica i alkantara w niektórych partiach deski rozdzielczej.

„Wprowadzając Octavię RS iV rozpoczynamy nowy rozdział w historii sukcesu naszego portfolio modeli RS. Po raz pierwszy używamy hybrydowego napędu typu plug-in w naszym najbardziej sportowym modelu. W nowej Octavii RS iV oznacza to zarówno lepszą wydajność, jak i niższe zużycie paliwa i emisji CO2” – komentuje Christian Strube, członek zarządu SKODY do spraw rozwoju technologicznego.

Pierwsze dostawy do klientów Octavii RS wyposażonej w napęd PHEV rozpoczną się jeszcze w tym roku. Wkrótce dostępne będą również warianty 2,0 l TSI oraz 2,0 l TDI (diesel ma być najczystszy w historii).