Niespełna trzy tygodnie temu SEAT zaprezentował Leona najnowszej generacji. Wersja Cupra tego modelu będzie od czwartej generacji sygnowana pod logiem osobnej marki SEATa – Cupra. Pierwszym modelem Cupry jest Cupra Ateca; Leon Cupra 2021 będzie drugim. Warto dodać, że samochodem opracowanym całkowicie od podstaw przez markę Cupra jest póki co wyłącznie Formentor, który w formie modelu produkcyjnego przybędzie na targi motoryzacyjne w Genewie na początku marca.
Cupra Leon 2020 – stylistyka stonowana i elegancka
Cupra Leon w porównaniu do standardowego SEATa Leona jest naturalnie nieco bardziej agresywny, ale ogólnie nadwozie nie sprawia wrażenia wulgarnego. Można mówić raczej o stonowanym, eleganckim designie. W oczy rzuca się inny grill wraz z logiem Cupry oraz większe wloty powietrza w sportowo zaprojektowanym zderzaku. Model Cupra Leon został również wyposażony w stylowy dyfuzor i sportowy układ wydechowy z czterema końcówkami układu wydechowego.
Wewnątrz pojawiła się spłaszczona u dołu kierownica oraz liczne brązowe akcenty. Zamontowano oczywiście sportowe siedzenia, natomiast kierowca ma do dyspozycji dwa wyświetlacze; 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 10-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego. System multimedialny naturalnie można sparować ze smartfonem za pomocą Android Auto oraz Apple CarPlay.
Cupra Leon 2021 – silniki, PHEV, dane techniczne
Cupra Leon, podobnie jak poprzednicy ze znaczkiem SEATa, będzie dostępny jako hatchback lub jako bardziej praktyczny wariant ST (Sportstourer). W przeciwieństwie do starych Leonów Cupra, nowy będzie po raz pierwszy w historii oferowany z hybrydowym układem typu plug-in. Wariant PHEV to konfiguracja turbodoładowanego silnika 1,4 l z jednostką elektryczną i akumulatorem o pojemności 13 kWh o łącznej mocy 245 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Zelektryfikowany model pozwala na przejechanie do 60 kilometrów wyłącznie na silniku elektrycznym, natomiast pełne naładowanie samochodu od stanu zerowego trwa maksymalnie 6 godzin. Ten czas można skrócić do 3,5 godziny korzystając z Wallboxa.
Cupra Leon 2020 standardowo będzie oferowany z tradycyjną jednostką 2,0 l TSI o mocy 245 koni mechanicznych bez jednostki elektrycznej. Jeśli interesuje Cię większa moc – spokojnie. Cupra wprowadza do oferty także mocniejszą 300-konną (370 Nm) odmianę Cupry hatchback i ST z silnikiem 2,0 l TSI i napędem FWD. Wersje wyposażone w napęd na przednie koła mają elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby efektywniej przełożyć moc i moment obrotowy na asfalt.
Najmocniejsza Cupra Leon 2020 tylko w wersji ST i 4×4 – 310 KM
Jeśli moc nadal nie jest dla Ciebie wystarczająca, Cupra oferuje dostępną wyłącznie z napędem na wszystkie koła wersję ST o mocy 310 koni mechanicznych i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Osiągi modeli nie zostały ujawnione, ale najmocniejsza Cupra na pewno pokona pierwszą setkę w czasie poniżej pięciu sekund.
Cupra Leon 2020 – skrzynia manualna odchodzi do lamusa
To koniec skrzyni manualnej w Cuprze Leonie. Wszystkie wersje standardowo będą oferowane z automatyczną dwusprzęgłową przekładnią DSG, wykorzystującą technologię shift-by-wire (tak jak w Golfie i Octavii).
W porównaniu do zwykłego Leona, Cupra Leon siedzi bliżej ziemi 25 milimetrów na przedniej osi i 20 milimetrów na tylnej w celu poprawy jakości prowadzenia. Podstawowy 245-konny model stoi na 18-calowych kołach, podczas gdy pozostałe mają minimalnie 19-calowe obręcze. 370-milimetrowe hamulce Brembo instalowane są we wszystkich wersjach.
Cupra Leon 2020 – kiedy w Polsce?
Nowy model Cupra Leon wraz ze zbliżającym się Formentorem oficjalnie uzupełni gamę modelową marki Cupra na Salonie Samochodowym w Genewie. Niestety, próżno czekać na Cuprę Ibiza; ten model przynajmniej przez kilka najbliższych lat nie będzie miał swojego najbardziej hardkorowego odpowiednika, co zostało oficjalnie potwierdzone przez włodarzy producenta.
Nowa Cupra Leon wejdzie do polskich salonów dopiero w czwartym kwartale 2020 roku.