Sprzedaż samochodów wyposażonych w silniki diesla drastycznie spadła, więc nie jest zaskoczeniem, że praktycznie wszyscy producenci przenieśli większość swojego skupienia na produkcję modeli benzynowych. Te nigdy nie będą tak ekonomiczne w porównaniu z dieslami, ale coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin odsuwają motory wysokoprężne na bok. Nowoczesny silnik benzynowy jest po prostu o wiele bardziej przyjazny środowisku.
Oprócz zaawansowanej technologii silniki benzynowe w ostatnich latach oferowane są także z turbo, które wyeliminowało problem niskiego maksymalnego momentu obrotowego i mimo dyskusyjnej żywotności bardzo dobrze przyjęło się na rynku. Turbo wprowadziła na przykład Honda, znana z wolnossących silników bez żadnych „wynalazków”. W popularyzacji małych benzyn bardzo pomogły również opracowane do granic wytrzymałości jednostki trzycylindrowe, które uzyskują rekordowo niskie zużycie paliwa.
Brytyjski magazyn „What Car” sporządził listę 10 najbardziej ekonomicznych modeli wyposażonych w silniki benzynowe w oparciu o doświadczenia z testami. Lista jest bardzo interesująca, ale warto dodać, że niektóre modele zostały już wycofane z salonów. Zaskoczeniem są przede wszystkim modele Suzuki, które zajęły aż trzy miejsca, w tym dwa na podium.
10. Dacia Sandero 0,9 TCe (90 KM) – Zużycie 4,45 l na 100 km
9. Seat Leon 1.0 TSI (95 KM) – Zużycie 4,45 l na 100 km
8. Kia Picanto 1.0 MPI (67 KM) – Zużycie 4,41 l na 100 km
7. Volkswagen Up! 1.0 TSI (90 KM) – Zużycie 4,38 l na 100 km
6. Seat Ibiza 1.0 TSI (95 KM) – Zużycie 4,35 l na 100 km
5. Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet (111 KM) – Zużycie 4,26 l na 100 km
4. Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) – Zużycie 4,26 l na 100 km
3. Volkswagen Up 1.0 MPI (75 KM) – Zużycie 4,21 l na 100 km
2. Suzuki Celerio 1.0 (68 KM) – Zużycie 4,07 l na 100 km
1. Suzuki Ignis 1.2 SHVS (90 KM) – Zużycie paliwa 3,95 l na 100 km
Źródło: What Car