Temat olejów silnikowych ciągle jest dla wielu magią. Owszem, nie każdy powinien orientować się w kwestiach czysto technicznych pojazdu, ale uważam, że są rzeczy, o których po prostu wypada, a nawet powinno się wiedzieć. Po co? Chociażby po to, aby zapewnić najlepszą kondycję silnikowi i maksymalnie wydłużyć jego żywot. W związku z tym przygotowałem dla Was skrócone „You need to know”, które warto sobie przyswoić. Postawiłem przede wszystkim na prostotę.
Mamy trzy rodzaje olejów silnikowych:
Oleje mineralne – są to oleje, które stosujemy głównie w pojazdach starszego typu. Najbardziej narażają silnik na zużycie podzespołów. Krótko mówiąc – jeśli dbasz o swój samochód – nie stosuj oleju mineralnego.
Oleje półsyntetyczne – nawiązują do syntetycznych; mniej zużywają silnik w porównaniu do olejów mineralnych. Dobra przejściówka między olejem mineralnym i syntetycznym. Polecam szczególnie osobom, którym szkoda kilku złotych na olej w pełni syntetycznego.
Oleje syntetyczne – najlepszy rodzaj olejów silnikowych. Dbają o motor napędowy. Oleje syntetyczne mogą pracować w wysokich oraz niskich temperaturach (nawet do -60 stopni Celsjusza), zapewniają niższą lotność i nie pozostawiają szlamu. Pięciokrotnie lepsze właściwości czyszczące, trzykrotnie lepsza ochrona i o ponad połowę ograniczone zużycia silnika w porównaniu do oleju mineralnego. Osobiście używam oleju syntetycznego Shell Helix Ultra 5W-40.
Dodatki do olejów silnikowych.
Chociaż kluczowa jest oczywiście baza oleju, niezwykle istotnym elementem są dodatki. Najważniejszymi są:
Detergenty – neutralizują kwasy i czyszczą silnik.
Antyoksydanty – pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju
Środki dyspersyjne – usuwają sadzę i szlamy
Modyfikatory tarcia – ułatwiają pracę ruchomych części, przyczyniając się do niższego zużycia paliwa.
Środki przeciwkorozyjne – jak sama nazwa wskazuje, zapobiegają korozji.
Lepkość oleju silnikowego
Mówiąc o lepkości, mówimy o bardzo istotnym elemencie określającym łatwość, z jaką olej przepływa przy określonej temperaturze. W prostych słowach, jeśli temperatura rośnie lepkość zmniejsza się i olej nabiera rzadkiej konsystencji. W przypadku niskiej temperatury olej zaczyna gęstnieć. To oznaczają właśnie te numerki, np.:
5W–40
5W – ta liczba określa najniższą temperaturę, podczas której może pracować silnik
40 – określa parametry dla temperatur maksymalnych
Pamiętajcie również, że olej silnikowy wymienia się zazwyczaj flirtem oleju. Co więcej, każdy silnik pobiera olej silnikowy – nie ma doskonałej jednostki napędowej – dlatego zawsze trzymaj w bagażniku przygotowaną dolewkę na wszelki wypadek.
Mam nadzieję, że zdobyta wiedza pozwoli ci w doborze odpowiedniego oleju silnikowego.