Honda CR-V wielokrotnie gościła na naszym parkingu, ale po raz pierwszy w wersji po faceliftingu. Choć nie wygląda, zmieniono naprawdę sporo – odświeżony wygląd, lepsza obsługa multimediów i materiały wykończeniowe, więcej systemów bezpieczeństwa oraz nowy diesel pod maską o pojemności 1.6 l, który współpracuje z 9-biegową przekładnią automatyczną (napęd na wszystkie koła). Właśnie taki egzemplarz mieliśmy okazję przetestować.
Testowany egzemplarz to najbogatsza wersja dostępna w cenniku – Executive. Po raz pierwszy spotkałem się z dwukolorową skórzaną kierownicą i jasnym wnętrzem w CR-V. Taka kolorystyka w połączeniu z wysokiej jakości materiałami sprawia wrażenie przesiadywania w samochodzie marki premium. Jak to w Hondzie, wszystko jest pod ręką. Nie ma problemu ze znalezieniem jakiejkolwiek funkcji. Infotainment został oparty na systemie operacyjnym Android, dlatego „komputer” bardzo sprawie integruje się ze smartfonem. Do największych plusów takiego rozwiązania należy zaliczyć świetną mapę nawigacji oraz możliwość instalacji przeróżnych aplikacji.
Fotele sterowanie elektryczne rewelacyjnie spisują się podczas pokonywania dłuższych dystansów. Nikt w kabinie CR-V nie będzie narzekał na małą przestrzeń czy bolący kręgosłup (nawet z tyłu). Nie brakuje poręcznych schowków czy wygodnych podłokietników. W dodatku pojemność bagażnika wynosi aż 589 litrów. To jeden z moich faworytów na dłuższą trasę.
Honda CR-V diesel – spalanie, pomiar
A skoro przy trasie jesteśmy, zwróćmy uwagę na spalanie i jednocześnie najważniejszy punkt tego testu. Honda obiecuje, że 1.6 l turbodiesel o mocy 160 KM oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego zadowala się średnio 5,3 l oleju napędowego na 100 km. Testy pokazały trochę wyższy wynik – 6,5 l na 100 km – ale jak na potężnego SUV-a to i tak rewelacyjny wynik. W trasie przy odrobinie cierpliwości można zejść do wartości z „czwórką” z przodu. Spalanie niepokojąco wzrasta w mieście (nawet 9 l oleju napędowego na 100 km). Minusem tej jednostki jest za to wysoki apetyt na olej. Dolewaliśmy „kilka setek” nawet co 1000 kilometrów.
1.6 l silnik turbo o mocy 160 KM bardzo żwawo i chętnie reaguje na polecenia kierowcy. Daje wrażenie bardziej dynamicznego niż jest w rzeczywistości i w zupełności wystarczy do napędzania tego samochodu. O problemach podczas wyprzedzania nie ma mowy, co bardzo pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Duża w tym zasługa maksymalnego momentu obrotowego, który wynosi aż 350 Nm dostępnych już od 2000 obr./min. Przyspieszenie do setki trwa 10,4 sekundy (v-max 197 km/h).
Zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie na polskich drogach i nie daje się zaskoczyć większym dziurom. Zakręty „połyka” jak dużo mniejsze modele i zdecydowanie zachęca do dynamicznej jazdy. Każdy model Hondy prowadzi się bardzo poprawnie i 9-biegowy CR-V wyposażony w małolitrażowego diesla nie odbiega od tej reguły. A propos skrzyni biegów, ta oferuje mnóstwo korzyści. Bardzo krótki pierwszy bieg zapewnia szybki i dynamiczny start, natomiast 9 przełożeń pozwala na jazdę z prędkością 130 km/h przy zaledwie 1900 obr./min, co bardzo pozytywnie wpływa na wyciszenie i zużycie paliwa. Dużo przełożeń zapewnia lepszą reakcję na naciśnięcia gazu i pozwala na bardziej gładką i płynną jazdę.
Widoczność do przodu jest bardzo dobra, ale na boki i z tyłu może być ograniczona. Z pomocą przychodzą duże lusterka, czujniki parkowania i kamera cofania.
Nowa Honda CR-V – polski cennik
Honda CR-V już jest jednym z najpopularniejszych SUVów na świecie. Od 1997 roku sprzedano w Europie ponad 750.000 egzemplarzy, z czego 150.000 od 2014 roku do dzisiaj. Ceny startują od 99.900 złotych za wersję z benzynową jednostką wyposażoną w przekładnię manualną (2.0 i-VTEC MT 155 KM, wersja S). Samochód testowany to wydatek rzędu 160.000 złotych. Cena może wydawać się duża, ale warto pamiętać, że w zamian otrzymujemy pakownego, wygodnego i oszczędnego SUV-a. Niewielu producentów dysponuje podobną propozycją w ofercie.
Liczba/układ cylindrów: R4, turbodiesel
Pojemność skokowa: 1597 cm3
Paliwo: olej napędowy
Moc maksymalna: 160 KM / 170 kW przy 4000 obr/min
Moment obrotowy: 350 Nm przy 2000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Skrzynia biegów: 9-stopniowa automatyczna
Długość/szerokość/wysokość: 4,605/1,820/1,675 mm
Masa własna: 1658 kg
Pojemność bagażnika: 589 (1184 l po złożeniu tylnej kanapy)