Sprawdziliśmy BMW i3, BMW 740e oraz 530e iPerformance

Tuż przed Świętami BMW zaprosiło nas na spotkanie, na którym mieliśmy możliwość zapoznania się z całą gamą modeli hybrydowych i elektrycznych. Wszystko odbywało się na płycie lotniska Bemowo w Warszawie, gdzie mogliśmy przetestować podstawione nam samochody.

BMW i3

Pierwszym modelem, z którym mieliśmy okazję się zapoznać było w pełni elektryczne BMW i3. Były to już modele po liftingu z nowymi bateriami o pojemności 94 Ah. Przygotowano dla nas krótką, lecz bardzo krętą trasę, podczas której trzeba było również się wykazać umiejętnością parkowania równoległego. Ta próba pokazała nam jak zwrotnym samochodem jest BMW i3.

Dzięki projektowaniu tego modelu od podstaw z założeniem, że będzie to auto tylko i wyłącznie elektryczne BMW było w stanie zbudować go w odmienny sposób niż standardowe samochody, które opcjonalnie są oferowane z napędami alternatywnymi.

Sztywny monocage z włókna węglowego zapewnia niesamowitą lekkość i za razem sztywność nadwozia. Jest ono na tyle wytrzymałe, że można było zrezygnować ze słupka B. Umieszczenie baterii nisko w podłodze między osiami gwarantuje nisko umiejscowiony środek ciężkości, co mimo dosyć wysokiego nadwozia sprawia, że szybkie zakręty nie robią na BMW i3 żadnego wrażenia. Wyhylenia boczne prawie w ogóle nie występują, a przeszkody można ominąć skręcając kołami dosyć późno, co mogliśmy sprawdzić na wspomnianej próbie sprawnościowej.

BMW 740e oraz 530e iPerformance

Kolejną atrakcją była krótka przejażdżka po okolicy za kierownicą BMW Serii 5 oraz Serii 7 w wersjach iPerformance z napędem hybrydowym.

BMW iPerformance Electric Now Tour 2017

BMW 530e Plug-in Hybrid napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem benzynowym TwinPower Turbo o mocy 184 KM, który współpracuje z silnikiem elektrycznym generującym 95 KM. Łączna moc zestawu wynosi 252 KM, a bateria o pojemności 9,2 kWh oferuje zasięg na prądzie do około 45 kilometrów.

Pod maską BMW 740e również znajdziemy 4-cylindrowy silnik benzynowy TwinPower Turbo o pojemności 2 litrów, z tym że tutaj oferuje on 258 KM i 400 Nm. Wspomaga go silnik elektryczny o mocy 113 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm. Systemowa moc takiego zestawu to 326 KM. Tu również mamy do dyspozycji baterię o pojemności 9,2 kWh, która oferuje podobny zasięg jak w przypadku Serii 5 iPerformance.

W obydwu samochodach znaleźliśmy system eDrive, który pozwala na zarządzanie używaniem napędu. Samochód może działać w trzech trybach: AUTO eDrive, MAX eDrive oraz SAVE Battery (Battery Control w Serii 7). Pierwszy z nich analizuje naszą prędkość oraz poziom naładowania akumulatorów i automatycznie wybiera najbardziej wydajny sposób napędzania.

Po przejściu w tryb MAX eDrive samochód wykorzystuje wyłącznie napęd elektryczny. Możemy tak podróżować do prędkości 140 km/h. Jeśli jednak przyjdzie potrzeba wykorzystania całej mocy, wystarczy mocniej wcisnąć pedał gazu wraz z przyciskiem kick-down, wtedy automatycznie obudzimy do współpracy silnik spalinowy.

Trzecim trybem jest tryb Save Battery, nazwany w Serii 7 jako Battery Control. Dzięki niemu będziemy w stanie doładować swoje akumulatory przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Warto zaplanować przełączenie się na ten tryb, na przykład chwilę przed zakończeniem trasy, kiedy wiemy, że za chwilę wjedziemy do miasta, gdzie najefektywniej będzie nam korzystać z napędu wyłącznie elektrycznego.

BMW i8

Wisienką na torcie była krótka przejażdżka jedynym sportowym modelem w hybrydowej ofercie BMW iPerformance. Mowa oczywiście o BMW i8. Projekt, który światło dzienne ujrzał niemal 4 lata temu nadal wygląda jak pojazd z przyszłości. Smukłe nadwozie z podnoszonymi do góry drzwiami skrywa nad tylną osią 3-cylindrowy silnik TwinPower Turbo o pojemności 1.5 litra i mocy 231 KM. Z przodu zamontowano z kolei silnik elektryczny o mocy 131 KM, który napędza oś przednią.

BMW iPerformance Electric Now Tour 2017

Całkowita moc zestawu wynosi 362 KM. Pozwala ona na przyspieszenie do 100 km/h w 4.4 sekundy oraz rozpędzenie się aż do 250 km/h. BMW i8 może jeździć również wyłącznie na silniku elektrycznym. Działa on do prędkości 120 km/h, a akumulatory są w stanie zapewnić prąd na około 37 kilometrów.

Podczas próby sprawnościowej mieliśmy okazję przekonać się, że hybrydowe BMW z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym prowadzi się i przyspiesza jak BMW z serii M. Szybki slalom i gwałtowna zmiana pasa ruchu nie robią na i8 żadnego wrażenia. Ten samochód po prostu to kocha. A że do tego wygląda niesamowicie i jest w stanie odwdzięczyć się niskim spalaniem to jeszcze bardziej wpływa na pozytywną ocenę tego auta. Gdyby tylko nie ta cena… Aby wejść w posiadanie BMW i8 trzeba przygotować co najmniej 615 000 złotych. Z drugiej strony, czy jest to wygórowana cena za samochód, który pochodzi z przyszłości?

BMW Garage Italia Customs

Dodatkowo mogliśmy z bliska przyjrzeć się BMW i3 oraz BMW i8, które zostały przerobione przez warsztat Garage Italia Customs. Oprócz specjalnej kolorystyki z zewnątrz, która geometrycznie przechodzi z koloru niebieskiego w czarny, większe wrażenie zrobiły na nas wnętrza tych samochodów. Zobaczcie zresztą sami.

Mamy nadzieję, że już niebawem każdy z samochodów, którymi przez chwilę mieliśmy okazję pojeździć tego dnia, trafi do nas na dłużej. Będziemy wtedy mogli powiedzieć Wam o nich dużo więcej.