Volvo V40 Cross Country gości na naszym parkingu już po raz drugi. Wcześniej mieliśmy okazję testować model wyposażony w 2,0 l silnik pięciocylindrowy o mocy 180 KM i z napędem na wszystkie cztery koła (AWD). Tym razem sprawdziliśmy wariant wysokoprężny D3 – bez napędu AWD i z mniejszą mocą wynoszącą 150 KM.
I choć moc 150 KM na papierze nie powala, V40 Cross Country bardzo dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak i na trasie. Silnik pracuje żwawo, śmiało wspina się na wysokie obroty. Pozwala na sprawne wyprzedzanie i w pełnym komforcie oferuje podróżowanie z prędkościami autostradowymi. Cała moc przekazywana jest za pomocą sześciobiegowej automatycznej przekładni, która poza niewielkimi okazjonalnymi szarpnięciami, poprawnie współpracuje z jednostką napędową.
Plastikowe ochraniacze, podwyższony prześwit i dumny napis „Cross Country” dają do zrozumienia, że mamy do czynienia z modelem przeznaczonym do jazdy poza miastem. Jeśli jednak szukasz samochodu do jazdy w prawdziwym terenie – zapomnij o Volvo V40 Cross Country D3 i zainteresuj się raczej modelem z rodziny XC – (zobacz nasz test XC70). Przede wszystkim nie dysponuje napędem na cztery koła. Model ten należy do rodziny aut, pozwalających na pokonywanie łagodnego terenu – na przykład dojazd na działkę, albo szybszą jazdę po polnych drogach. I to mu wychodzi doskonale.
Volvo V40 Cross Country D3 osiąga pierwszą setkę w czasie 9,6 s oraz prędkość maksymalną 205 km/h. Średnie spalanie oscyluje w granicach 6,0 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy z zastosowaniem zasad ecodrvingu można zejść do 4,5 l oleju napędowego na 100 km. W mieście auto zadowala się 8,0 l oleju napędowego na 100 km.
Wnętrze
Ergonomicznie i bardzo komfortowo. Na największą pochwałę zasługują fotele, które nie męczą nawet po kilku godzinach jazdy. Obsługa systemu infotainment jest intuicyjna, a wszelkie zegary na desce rozdzielczej czytelne.
Minusem jest za to głośno pracujący silnik D3 (szczególnie zimny daje o sobie znać). Na szczęście bardzo przyjemnie grający system audio pozwala zapomnieć o problemie.
Zawieszenie i prowadzenie
Zawieszenie V40 Cross Country spisuje się wyśmienicie i miękko wybiera wszelkie nierówności. Kierowca nie traci nic ze „sportowych” właściwości jezdnych. V40 CC pewnie pokonuje zakręty; daje wrażenie „zbitego w całość” i w żaden sposób nie drażni większym prześwitem.
Pochwalić należy także wyposażenie samochodu w liczne systemy bezpieczeństwa, w tym City Safety, zapobiegający kolizjom do niskich prędkości.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Organizacja Europ NCAP uznała Volvo V40 Cross Country za jeden z najbezpieczniejszych samochodów w… historii testów. Model oferuje nie tylko maksymalny poziom bezpieczeństwa pasażerów, ale również pieszych, dla których przewidziano poduszkę powietrzną, amortyzującą uderzenie w szybę samochodu.
Dane techniczne:
Pod maską siedzi silnik wysokoprężny o pojemności 1984cc (czterocylindrowy). 0-100 km/h w 9,6 s, v-max: 205 km/h. Średnie spalanie: 6,0 l oleju napędowego na 100 km. Auto generuje 150 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Masa własna pojazdu to 1507 kg, natomiast pojemność bagażnika wynosi od 335 do 1032 litrów.
Ile kosztuje?
Ceny za Volvo V40 Cross Country startują od 102.900 złotych za model wyposażony w silnik D2. Testowana wersja z D3 i automatyczną skrzynią biegów kosztuje około 130.000 złotych.