To, co dla niektórych jest chlebem powszednim, dla innych może okazać się czarną i niepojętą magią. Olej silnikowy to niezwykle ważna sprawa, o czym na blogu informowałem wielokrotnie. Ale jak dobrać olej? Co oznaczają te wszystkie literki i cyferki na kolorowych etykietach?
Na początku warto ustalić rodzaj oleju. Dostępne są trzy – mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Z moich poprzednich wpisów dowiedziałeś się, że oleje syntetyczne mają znaczną przewagę nad mineralnymi i nieco mniejszą nad półsyntetycznymi. Olej syntetyczny ma nawet pięciokrotnie lepsze właściwości czyszczące. Ma też trzykrotnie lepszą ochronę i o ponad 50% ograniczone zużycia silnika w porównaniu do oleju mineralnego. Pozwala też silnikowi na mniejsze zużycie paliwa, natomiast cała struktura syntetyka jest dokładnie określana.
Zobacz również
5W, 10W, 15W… Co to jest?
Każdy olej silnikowy ma oznaczenie w postaci podwójnego dwuznaku połączonego myślnikiem; jest to tak zwane oznaczenie SEA. Pierwszy dwuznak składa się z cyfry i litery (W), natomiast drugi wyłącznie z cyfr. Literka „W” pochodzi od brytyjskiego „winter”, czyli od zimy. Tak więc, im niższa cyferka występuję przy „W”, tym olej jest rzadszy, co z kolei przekłada się na lepszą ochronę, łatwiejszy rozruch i ogólną ochronę.
I tak, jeśli na półce sklepowej widzisz olej z oznaczeniem 5W, oznacza to, że ten olej silnikowy wytrzymuje temperatury do -30 stopni. 10W radzi sobie przy -25 stopniach, natomiast w przypadku 15W i 20W granicą jest odpowiednio -20 stopni i -15 stopni. Olej, który wytrzymuje temperaturę do -35 stopni Celsjusza ma oznaczenie 0W.
Drugi człon – cyferki
Cyferki po myślniku określają lepkość oleju w wysokich temperaturach. W prostych słowach – im więcej, tym lepiej. Oznaczenie „40” pozwala na śmiałą pracę w temperaturze +35 stopni, „30” pozwala na optymalną pracę do 20 stopni, natomiast „50” świetnie radzi sobie w temperaturach +50 stopni Celsjusza.
„30” lub „40” zdają się najbardziej trafnymi wyborami w naszym klimacie. Fakt, „30” świetnie czuje się w temperaturze do 20 stopni, a latem wskaźnik może pokazać wartości grubo przekraczające tę liczbę, ale jeśli nie zamierzasz katować samochodu i wspinać go na wyżyny możliwości, nie masz się czego bać.
Podsumowując, jeśli dysponujesz olejem 5W-40, oznacza to, że twój samochód będzie nienagannie pracował w przedziale temperatur -30 stopni do +35 stopni.






