To, co dla niektórych jest chlebem powszednim, dla innych może okazać się czarną i niepojętą magią. Olej silnikowy to niezwykle ważna sprawa, o czym na blogu informowałem wielokrotnie. Ale jak dobrać olej? Co oznaczają te wszystkie literki i cyferki na kolorowych etykietach?
Na początku warto ustalić rodzaj oleju. Dostępne są trzy – mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Z moich poprzednich wpisów dowiedziałeś się, że oleje syntetyczne mają znaczną przewagę nad mineralnymi i nieco mniejszą nad półsyntetycznymi. Olej syntetyczny ma nawet pięciokrotnie lepsze właściwości czyszczące. Ma też trzykrotnie lepszą ochronę i o ponad 50% ograniczone zużycia silnika w porównaniu do oleju mineralnego. Pozwala też silnikowi na mniejsze zużycie paliwa, natomiast cała struktura syntetyka jest dokładnie określana.
5W, 10W, 15W… Co to jest?
Każdy olej silnikowy ma oznaczenie w postaci podwójnego dwuznaku połączonego myślnikiem; jest to tak zwane oznaczenie SEA. Pierwszy dwuznak składa się z cyfry i litery (W), natomiast drugi wyłącznie z cyfr. Literka „W” pochodzi od brytyjskiego „winter”, czyli od zimy. Tak więc, im niższa cyferka występuję przy „W”, tym olej jest rzadszy, co z kolei przekłada się na lepszą ochronę, łatwiejszy rozruch i ogólną ochronę.
I tak, jeśli na półce sklepowej widzisz olej z oznaczeniem 5W, oznacza to, że ten olej silnikowy wytrzymuje temperatury do -30 stopni. 10W radzi sobie przy -25 stopniach, natomiast w przypadku 15W i 20W granicą jest odpowiednio -20 stopni i -15 stopni. Olej, który wytrzymuje temperaturę do -35 stopni Celsjusza ma oznaczenie 0W.
Drugi człon – cyferki
Cyferki po myślniku określają lepkość oleju w wysokich temperaturach. W prostych słowach – im więcej, tym lepiej. Oznaczenie „40” pozwala na śmiałą pracę w temperaturze +35 stopni, „30” pozwala na optymalną pracę do 20 stopni, natomiast „50” świetnie radzi sobie w temperaturach +50 stopni Celsjusza.
„30” lub „40” zdają się najbardziej trafnymi wyborami w naszym klimacie. Fakt, „30” świetnie czuje się w temperaturze do 20 stopni, a latem wskaźnik może pokazać wartości grubo przekraczające tę liczbę, ale jeśli nie zamierzasz katować samochodu i wspinać go na wyżyny możliwości, nie masz się czego bać.
Podsumowując, jeśli dysponujesz olejem 5W-40, oznacza to, że twój samochód będzie nienagannie pracował w przedziale temperatur -30 stopni do +35 stopni.