Olej silnikowy dla samochodu to tak samo ważna sprawa, jak krew dla człowieka – bez oleju i bez krwi samochód nie pracuje, a człowiek nie funkcjonuje. Bardzo istotną sprawą jest dobór odpowiedniego oleju silnikowego. Rynek jest bogaty w wybór olejów i obejmuje wiele rodzajów, które warto poznać.

ISTNIEJĄ DWA PODSTAWOWE RODZAJE OLEJÓW BAZOWYCH – mineralne i syntetyczne. Oczywiście na rynku nie brakuje olejów “częściowosyntetycznych czy “półsyntetycznych”, które zawierają składniki obu wymienionych rodzajów.

Oleje syntetyczne

Obecne czasy i rygorystyczne normy powodują, że producenci najbardziej skupiają się na produkcji olejów syntetycznych. O wyższości oleju syntetycznego w porównaniu do oleju mineralnego i półsyntetycznego nie trzeba przekonywać; olej takiego rodzaju jest stosowany w większości nowych samochodów. Olej syntetyczny może pracować na wysokich oraz niskich temperaturach (nawet do -60 stopni Celsjusza), zapewnia niższą lotność oraz zapewnia lepszą ochronę i nie pozostawia szlamu. Proste testy pokazują, że syntetyczny olej ma nawet pięciokrotnie lepsze właściwości czyszczące, trzykrotnie lepszą ochronę i O PONAD POŁOWĘ ograniczone zużycia silnika w porównaniu do oleju mineralnego. Syntetyki przyczyniają się także do mniejszego zużycia paliwa oraz dają pewność, że samochód odpali nawet podczas siarczystych mrozów.

Olej syntetyczny najlepiej wymieniać co 15.000 – 20.000 km lub raz do roku, w zależności od obecności turbosprężarki. Samochody bez turbosprężarki są w stanie przejechać nawet do 30.000 km na jednej wymianie oleju.

Oleje półsyntetycznego lub “częściowosyntetyczne”

Nawiązują do olejów syntetycznych. Ich skład jest podobny. Gwarantują lepszą ochronę silnika w porównaniu do oleju mineralnego i kosztują mniej od oleju syntetycznego. Ceny za litr wahają się od nawet 60 złotych za 4 litry. Za 4 litry oleju syntetycznego zapłacimy z kolei około 90-100 złotych.

Oleje półsyntetycznego są dobrą opcją dla osób, które chcą zaoszczędzić, a jednocześnie nie chcą narażać silnika na niepożądane objawy.

Olej półsyntetyczny lub “częściowosyntetyczny” należy wymieniać co 10.000-15.000 km lub raz do roku.

Porównanie standardowego oleju z Shell Helix Ultra
Porównanie standardowego oleju z olejem syntetycznym Shell Helix Ultra

Oleje mineralne

Grupa olejów, które najbardziej naraża silnik na zużycie. Zaleca się stosowanie wyłącznie w przypadku starych samochodów lub bardzo wyeksploatowanych, które pobierają olej w dużych ilościach. Olej mineralny jest, bo jest – nie gwarantuje ochrony, powoduje zanieczyszczenia silnika i znacząco zużywa podzespoły jednostki napędowej. Jeśli twój samochód pracuje na oleju mineralnym, warto pomyśleć nad zmianą na olej półsyntetyczny.

Ceny oleju mineralnego startują od około 50 złotych za 4 litry i podobnie jak w przypadku olejów syntetycznych oraz półsyntetycznych, wymiana powinna nastąpić po przejechaniu 15.000 km lub raz na rok.

Oznaczenia olejów silnikowych

Olej syntetyczny najczęściej występuje pod oznaczeniem 5W-30 lub 5W-40 (lepkość). Oleje półsyntetyczne występują głównie jako 10W-40, natomiast oleje mineralne można dostać z parametrami lepkości 15W-40, 20W-40 i 15W-50.

Literka W oznacza lepkość w niskich temperaturach, natomiast liczba bez literki oznacza lepkość podczas pracy w wysokich temperaturach. Mniejsza lepkość, czyli mniejszy opór płynu olejowego oznacza mniejsze straty mocy silnika, natomiast większa lepkość przyczynia się do zwiększenia ochrony jednostki – bardzo ważne jest więc dobranie oleju, który stanie się złotym środkiem dla silnika naszego samochodu.

O czym warto pamiętać?

Olej silnikowy wymienia się zazwyczaj z flirtem oleju, którego koszt oscyluje w granicach 40 złotych. W przypadku samochodów z instalacją LPG zaleca się wymianę oleju po 10.000 przejechanych kilometrach – wynika to z faktu większego zużycia oleju. Nie można także zapominać o “jednolitrowej” dolewce oleju w bagażniku, szczególnie jeśli wybieramy się w dłuższą podróż. Olej na dolewkę powinien być taki sam, jaki obecnie został wlany do silnika.

Olej syntetyczny czy mineralny? Wideo poradnik.

Na jakim oleju pracuje silnik mojego samochodu?

Postawiłem na olej syntetyczny – Shell Helix Ultra. Ceny za 4-litrowe opakowanie Shell Helix Ultra startują od około 80 złotych. Jeżdżę na nim już prawie dwa miesiące i cały czas analizuje jego skuteczność, o której będziecie mogli dowiedzieć się w kolejnych wpisach na blogu 🙂

5w-40

1 komentarz
  1. U mnie shell się sprawdził. Znajomy powiedział, że mają olej bazowy na bazie gazu ziemnego. Niewiele było mi trzeba powtarzać i dałem się namówić. Teraz już czwarta wymiana za mną i silnik nadal jest w stanie w którym spokojnie moge lać syntetyk.

Komentowanie zostało wyłączone.