Miejski samochód powinien wyróżniać się przede wszystkim zaradnością na wszelkie bolączki wielkich aglomeracji. Aby sprawdzić, czy Volkswagen up! podoła temu zadaniu, zabieramy go do Włoch.
Najmniejszy z Volkswagenów jest obecny na rynku już od czterech lat. Ulice nie pozostawiają złudzeń – auto dobrze przyjęło się na rynku i razem z bliźniaczą Skodą Citigo (Seat Mii stanowi promil sprzedaży) niemalże trzęsie segmentem A. Auto nie reprezentuje sobą niczego przełomowego – jest ładne i może się podobać, szczególnie płci pięknej. up! miał od początku spełniać jedno kluczowe zadanie – być naprawdę tanim, solidnym autem do miasta. W tej roli spisuje się naprawdę dobrze. Ma niewielkie gabaryty, zadowala zwrotnością, spala niewielkie ilości benzyny, a w sprincie ze świateł potrafi zostawić nawet znacznie mocniejsze auta. Do testu otrzymaliśmy model z mocniejszym, 75-konnym silnikiem, który 100 km/h osiąga w 13,2 sekundy. To wynik przyzwoity, bowiem w tak niewielkiej blaszanej puszcze i tak wszystko wydaje się jakby miało miejsce dwukrotnie szybciej i głośniej. Każdy kij ma dwa końce – up! to świetny wóz miejski i… tylko miejski. Poza aglomeracjami auto nie może się odnaleźć, każda próba wyprzedzenia innego auta przy prędkościach przekraczających 100 km/h skutkuje walką o przetrwanie na pasie ruchu. Hałas skutecznie zniechęca do wypraw na autostradę, a takimi przyszło nam pokonać blisko 1000 km za sterami Volkswagena up! Aż strach pomyśleć, jak fatalnie w tych warunkach musi zachowywać się słabsza o 15 koni mechanicznych wersja.
Czarne auto zwracało na siebie uwagę przede wszystkim kontrastującymi okleinami w kolorze srebrno-żółtym, dostępnymi dla wersji Street up. Auto nabrało nieco charakteru, a posadzone na stosunkowo dużych, 16-calowych felgach, naprawdę może się podobać. Wrażenie robi przede wszystkim olbrzymi napis z nazwą modelu na dachu – odnajdywanie auta pod hotelem albo z którychś z punktów widokowych w malowniczej Toskanii przestało być problemem.
Volkswagen Up! – małe jest wielkie!
Przestrzeń we wnętrzu tego modelu nie należy rzecz jasna do rekordzistów. Już tygodniowa wycieczka do Włoch w dwie osoby okazała się dość problematyczna. Na szczęście złożenie tylnej kanapy pozwoliło rozmieścić walizki na tyle wygodnie, że nie było problemu z widocznością oraz dostępem do nich. up! mimo wszystko najlepiej czuje się jednak w mieście lub za jego rogatkami podczas weekendowego odpoczynku. Dalsze eskapady męczą – zarówno pasażerów, jak i sam samochód.
W mieście up! okazuje się niezłym cwaniakiem. Wciśnie się wszędzie, z parkowaniem raczej nie ma większych problemów – nawet we Włoszech! Wąskie uliczki Mediolanu, Sieny, czy Florencji okazały się mu niestraszne. Auto okazało się też ciekawą lokalną odskocznią od wszechobecnych Fiatów Panda i rozdawanych chyba za darmo 500-tek. Volkswagenów we Włoszech jest znacznie mniej niż w Polsce, a Skody Citigo w zasadzie nie występują. Mieszkańcy Italii wolą swoje!
Wnętrze najmniejszego z Volkswagenów jest proste, ale konstruktorzy i tak postarali się o „przemycenie” kilku smaczków stylistycznych. W efekcie up! jest sympatycznym wozidełkiem, choć wyposażonym wyłącznie w to, co najpotrzebniejsze. Skutkuje to za to przyzwoitą cenę. Podstawowego up! kupicie już za 33 590 zł, wersję taką jak na zdjęciach – za minimum 49 990 zł. Abstrakcja, bo doposażenie go w jeszcze kilka dodatków skutkuje kwotą, za którą można już rozglądać się za modelem Polo z najpotrzebniejszym wyposażeniem. Wszystkiemu winna jest specyfikacja auta – można oczywiście kupić up! z tym silnikiem dużo taniej, ale z pewnością nie będzie wyglądał tak spektakularnie. Zaletą jest to, że samochód spala w mieście około 6 litrów. W trasie, przy prędkościach autostradowych, niestety aż 3 litry więcej. Samo w sobie nie jest to aż tak straszne, ale mikroskopijnych rozmiarów zbiornik paliwa zmusza do postojów na tankowanie co około 300 kilometrów, a jak wiadomo – czas to pieniądz. Pieniądz, który w przedstawianym przypadku wolałbym chyba jednak wydać na bardziej cywilizowanego i uniwersalnego Volkswagena Polo z benzynowym silnikiem o mocy 60 KM.
Dane techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy
Pojemność: 999cm3
Typ napędu: przedni
Moc maksymalna: 75KM (przy 6200 obr/min)
Maks. moment obr.: 95Nm (przy 3000-4300 obr/min)
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 3540/1641/1489
Pojemność bagażnika w litrach: 234/934
Masa własna: 929kg
Ładowność: 436 kg
Rozstaw osi: 2420mm
Dane eksploatacyjne producenta (wg. komputera)
Przyspieszenia od 0 do 100 km/h: 13,2 s
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4l/100km (testowe – 4,1)
Zużycie paliwa – miasto: 5,9l/100km (testowe – 5,9)
Zużycie paliwa – cykl mieszany 4,7l/100km (testowe – 5)
Pojemność zbiornika paliwa: 35 litry
Emisja CO2 [g/km]: 108