Toyota oficjalnie zaprezentowała nowego Aurisa pod koniec lutego tego roku. Debiut publiczny miał z kolei miejsce na początku marca podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Auris jest bardzo ważnym modelem dla Toyoty w Europie; druga generacja tego modelu w ciągu trzech lat znalazła prawie pół miliona nabywców. Japońska marka chce kontynuować dobrą passę, dlatego wraz z nowym modelem pojawiły się nowości: ulepszony infotainment, nowa jednostka turbo w ofercie, więcej systemów bezpieczeństwa… Na nasz parking trafiła wersja wyposażona w 1,2 l silnik turbo o mocy 116 KM.
Toyota uznała, że bryła nadwozia Aurisa wymaga jedynie ograniczonych, kosmetycznych zmian, dlatego w przypadku stylistyki nie można mówić o rewolucji. Lekko przeprojektowane reflektory (Full LED), grill, zderzaki oraz tylne światła bardziej podkreślają obecność Aurisa na drogach. W efekcie wyszło auto wyglądające nowocześnie, którego współczynnik oporu powietrza wynosi od 0,28 do 0,30 Cx w zależności od wersji nadwoziowej i silnika. Nowa Toyota Auris 2015 mierzy 4,330 mm wysokości, 1,760 mm szerokości i 1,475 mm wysokości przy rozstawie osi 2,6 m.
Nowy Auris zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Na pokładzie znalazło się wiele systemów bezpieczeństwa, w tym Pre-Collision System, Lane Departure Alert, Auto High Beam czy Road Sign Assist – wszystkie mieszczą się w pakiecie Safety Sense, oferowanym za 2,500 złotych (rozpoznawanie znaków, obsługa świateł drogowych, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu, zapobieganie kolizjom…). Całość została opracowana i przetestowana w Europie na drogach publicznych i na torze, a nasze testy tylko udowodniły, że każdy system działa tak, jak należy.
Gama silników w tym modelu jest bogatsza niż kiedykolwiek i obejmuje w sumie 6 jednostek. Trzy benzyny, dwa warianty wysokoprężne oraz hybrydę. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro 6, w tym nasz testowy egzemplarz – 1,2 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik generuje 116 KM i 185 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 1500-4000 obrotów na minutę. W połączeniu z przekładnią automatyczną CVT, motor dobrze radzi sobie w warunkach miejskich oraz na trasie. Odczucia w prowadzeniu są podobne, do tych, które oferuje silnik 1,6 l. Jedyna różnica między nimi polega na tym, że wariant turbo jest bardziej ekonomiczny. Podczas naszego testu Auris zadowalał się średnio 5,9 l paliwa na 100 km. Auto przyspiesza do setki w około 10 s oraz osiąga prędkość maksymalną 200 km/h.
Wnętrze Aurisa po faceliftingu różni się przede wszystkim nowym projektem zegarów. Pomiędzy zegarami pojawiło się miejsce dla kolorowego wyświetlacza o przekątnej 4,2 cala, który może wyświetlać np. wskazówki nawigacyjne. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są lepszej jakości, natomiast kabina została poprawiona pod względem dźwiękoszczelności. Nie brakuje elementów skórzanych i miękkich; nawet gdzieniegdzie zastosowane plastiki są bardzo przyjemne w dotyku. W połączeniu z wygodnymi i dobrze wyprofilowanymi fotelami nowy Auris jest bardzo komfortowym kompaktem i świetną propozycją dla osób, które spędzają w samochodzie większość czasu. Narzekać mogą jedynie pasażerowie tylnej kanapy, gdzie wyższe osoby prawdopodobnie będą odczuwać dyskomfort w postaci ograniczonego miejsca na nogi. Pojemność bagażnika wynosi 360 litrów.
Inżynierowie Toyoty poprawnie odrobili swoje zadanie. Nowy Auris jest świetnie dopracowanym samochodem kompaktowym, zużywa mało paliwa, emituje do atmosfery znikome ilości CO2 i kosztuje przyzwoite pieniądze – ceny zaczynają się od 59,900 złotych. Egzemplarz wyposażony w silnik 1,2 l Turbo to wydatek minimum 73,900 złotych.
Dane Techniczne:
Silnik o pojemności 1197 cm3
Moc: 116 KM, Nm: 185 Nm
0-100 km/h w 10,1 s
V-MAX – 200 km/h.
Spalanie – miasto, trasa, cykl mieszany – 5,5, 4,2, 4,9
Pojemność bagażnika 360/1200 litrów