Każdy kto szuka funkcjonalnego samochodu, prędzej czy później zainteresuje się Volvo XC70 – samochodem z „krwi i kości”, który wyznacza standardy w kwestiach bezpieczeństwa, komfortu i praktyczności. I choć XC70 na naszym parkingu gościło wielokrotnie, tym razem testujemy wersję wyposażoną w silnik D4 i napęd wyłącznie na przednią oś.
Czterocylindrowy silnik o pojemności 2.0 l to chyba najlepszy kompromis pod maską XC70 (rodzina Drive-E), biorąc pod uwagę spalanie i osiągi. Jednostka D4 generuje 181 KM oraz 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dzięki czemu XC70 D4 pewnie przyspiesza przy każdej prędkości. I choć całość waży prawie 1800 kilogramów, w teście udało nam się uzyskać średnie spalanie na poziomie 6,8 l ropy na 100 km. Na trasie ta wartość spada do 6,0 l na 100 km, natomiast w mieście XC70 D4 zużywa 7,5 l ropy na 100 km. To rewelacyjne wyniki, które są możliwe głównie za sprawą płynnej 8-biegowej przekładni Geartronic (z funkcją trybu jazdy sportowej), przekazującej całą moc wyłącznie na przednią oś (FWD).
Zawieszenie, prowadzenie i komfort
Wydaje się, że nie ma takich dróg, które będą utrudniać życie pasażerów XC70. Uterenowione Volvo świetnie spisuje się na każdej nawierzchni i perfekcyjnie wybiera nierówności – nawet te największe (prześwit 210 mm). W połączeniu z bardzo komfortowymi elektrycznie regulowanymi fotelami oraz opcjonalną tapicerką „Inscription” z efektownie wyglądającymi napisami na zagłówkach, kierowca i pasażerowie mają wrażenie absolutnej izolacji od otaczającego ich świata. Pozytywne luksusowe emocje potęgują świetnej jakości materiały wykończeniowe widoczne i odczuwalne w każdej części kabiny XC70.
Pięciu pasażerów wygodnie przemieści się z punktu A do punktu B – nikt nie będzie narzekał na brak miejsca na nogi czy głowę; skargi na pojemność bagażnika również nie będą miały miejsca – Volvo XC70 oferuje 575 l przestrzeni bagażowej lub 1600 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Warto dodać, że kabina pasażerska została oddzielona od bagażowej specjalną kratą, która umożliwia np. bezpieczny przewóz psów.
Auto prowadzi się pewnie i stabilnie na drogach wszelkiego rodzaju, a waga pojazdu będzie męcząca tylko podczas pokonywania zakrętów z większą prędkością. A skoro już przy zakrętach jesteśmy, układ kierowniczy mógłby zostać lepiej dopracowany. Ten obecny jest mało precyzyjny i wymaga przyzwyczajenia.
Przemyślana propozycja
Volvo XC70 D4 to dobra propozycja. Samochód jest zwinny, wygodny i bezpieczny. W dodatku pali mało i gwarantuje, że każda podróż zamieni się w najprzyjemniejszą część długo oczekiwanego urlopu. XC70 można polecić każdemu, kto szuka przede wszystkim spokoju; wszechobecnego spokoju, który w obecnym świecie motoryzacji jest niezwykle rzadko spotykany.
Ceny Volvo XC70 startują od około 165 000 złotych za wariant podstawowy. Nasz model XC70 D4 w wersji wyposażenia Summum został wyceniony na prawie 230 000 złotych. I choć niektórzy będą twierdzić, że to duża cena, konkurencja XC70 w postaci m.in. Audi A6 Allroad ceni się znacznie wyżej.
W standardzie Volvo XC70 oferowane jest z licznymi systemami bezpieczeństwa, w tym City Safety, 6 poduszek powietrznych, układ kontroli stabilności dynamicznej kontroli trakcji, SIPS (system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych), WHIPS (system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego) czy EBL (system ostrzegania innych użytkowników przed gwałtownym hamowaniem). W standardzie otrzymujemy również tempomat, start/stop, dwustrefową klimatyzację oraz elektryczne szyby i lusterka.
Plusy:
– komfort
– przestrzeń pasażerka i bagażowa
– dynamika silnika i spalanie
– terenowy i praktyczny wygląd
– jakość wykończeń
Minusy:
– mało precyzyjny układ kierowniczy
Dane techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny D4
Pojemność: 1969 cm3
Oś napędzana: FWD (na przód)
Moc maksymalna: 181 KM / 4250 rpm
Maks. moment Obr: 400 Nm / 1750-2500 rpm
Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4838/1861/1604 mm
Rozstaw osi: 2616 mm
Masa własna: 1797 kg
Dane eksploatacyjne (zmierzone)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 8.9 s
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 6.0 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 7.5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6.7 l/100km
Emisja CO2 [g/km]: 129