Toyota RAV4 Premium 2.0 D-4D 4×4

Obecna na rynku od 2013 roku Toyota RAV4 bardzo dobrze przyjęła się w Polsce. To w pewnym sensie ikona – samochód, który stworzył dany gatunek; który dotrzymuje swoich obietnic od trzech pokoleń. Czwarta generacja popularnej „RAVki” łączy jeszcze bardziej nowoczesny design z przestronnym wnętrzem. Najnowsza RAV’ka jest także oferowana z dieslem o pojemności 2.0 D-4D, który napędza wszystkie cztery koła i generuje zaledwie 124 KM. Sprawdziliśmy, czy niewielka moc idzie w parze ze sporymi gabarytami.

Duża i ładna…

Toyota RAV-4 przyjęła nową filozofię stylistyczną marki, cechującą najnowsze modele japońskiej marki większą dynamiką. Zauważalne jest to przede wszystkim z przodu, gdzie zobaczymy nowy grill między reflektorami i duży wlot powietrza. Całość jest sporych gabarytów i sprawia wrażenie bezpiecznego samochodu. I choć stylistyka nadwozia może się podobać lub nie, model ten znajduje rzeszę fanów, szczególnie w środowisku kobiet. Nasz egzemplarz za sprawą białego, perłowego koloru lakieru (za dopłatą ponad 4 000 złotych!) oraz 18-calowych felg wygląda wyjątkowo dobrze.

Toyota RAV-4

Wnętrze nowej RAV’ki, mimo faktu, że nie mamy do czynienia z najbogatszą odmianą Prestige, daje pozytywne wrażenie. Zastosowane materiały są dobrej jakości, fotele świetnie spisują się podczas pokonywania dłuższych tras, natomiast izolacja akustyczna została opracowana w taki sposób, że nawet jadąc z prędkościami autostradowymi, hałas dochodzący do kabiny pasażerskiej nie jest męczący. Na szczególną uwagę zasługują także skórzane brązowe wstawki; bardzo przyjemny zabieg.

Nie brakuje schowków. Jest ich multum. Podobnie sytuacja wygląda z bagażnikiem – 547 litrów lub 1746 litrów po złożeniu tylnej kanapy, dzięki czemu wakacyjne voyage staną się dla każdego czystą przyjemnością.

Toyota RAV-4

System multimedialny należy do intuicyjnych, choć czasem irytuje jego obsługa – wyświetlacz nie zawsze reaguje na polecenie wykonywane palcami, przez co czynność należy czasem powtórzyć. Nie każdemu do gustu przypadnie także „zegarek z lat 90-tych”, o którym wspominamy podczas każdego testu Aurisa. Wszystko za to jest pod ręką, dzięki czemu Toyota RAV-4 bez wątpienia zasługuje na miano ergonomicznego samochodu.

Toyota RAV-4 interior

Bezpiecznie w każdych warunkach

Nasz egzemplarz Toyoty RAV-4 został wyposażony w napęd na wszystkie cztery koła. Śnieg i lód to dla tego samochodu pestka. Za sprawą systemu Dynamic Integrated Drive, który rozdziela moment obrotowy między kołami, nie straszna mu żadna nawierzchnia.

RAV-4 prowadzi się bardzo stabilnie i bezpiecznie. Pokonywanie kilometrów w tym aucie należy do czystych przyjemności. I choć egzemplarz testowany wyposażony w 2-litrowego turbodiesla o mocy 124 KM i 310 Nm maksymalnego momentu obrotowego nie generuje dużej mocy, nie zauważyliśmy problemów podczas jazdy po polskich drogach. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego samochód sprawnie porusza się na autostradach i „nie wymięka” podczas wyprzedzania. Duża w tym zasługa świetnie współpracującej 6-biegowej manualnej przekładni, która została zestopniowana w taki sposób, aby auto spalało jak najmniej paliwa, gwarantując jednocześnie przyjemne przyspieszenie dostępne od najniższych obrotów.

Toyota RAV-4

Średnie spalanie na trasie wynosi w granicach 6 litrów. W mieście należy liczyć się ze spalaniem na poziomie 8,5-9,0 litrów, natomiast w cyklu mieszanym Toyota RAV4 Premium 2.0 D-4D 4×4 będzie zadowolona dawką 7,0 l ropy na 100 km.

Cena

Toyota RAV4 Premium 2.0 D-4D 4×4 w naszej wersji wyposażenia została wyceniona na około 132 000 złotych. Za równowartość tej kwoty otrzymujemy solidne i praktyczne auto, które świetnie spisuje się w mieście, na trasie, a nawet podczas wypadów w lżejszy teren. Radości z jazdy nie odbiera nawet mała jednostka napędowa, która w RAV-4 radzi sobie bardzo dobrze i trudno jest jej cokolwiek zarzucić. Warto rozpatrzyć tę propozycję.

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny
Pojemność: 1998 cm3
Oś napędzana: AWD
Moc maksymalna: 124 KM
Maks. moment obr.: 310Nm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4570/1845/1660 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 547/1746
Masa własna: około 1600 kg
Rozstaw osi: 2660 mm
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenia od 0 do 100 km/h: 11,4 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,8 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 8,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6,3 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 138