Lexus IS-F tire

Opony z homologacją coraz częściej są elementem wyposażenia nowych samochodów, a na rynku wtórnym także nie ma problemu z ich zakupem. Sprawdźmy czym różnią się one od standardowego ogumienia.

Często mówi się, że opony homologowane to takie, które powstały specjalnie na potrzeby danego samochodu. Teoretycznie jest to prawda, jednak w praktyce znacznie większą część rynku tego typu ogumienia stanowią opony, które dobierają sobie producenci samochodów.

Właśnie ze względu na to kryterium można najdokładniej podzielić ogumienie homologowane. Pierwszy typ to takie opony, które producent auta wybrał sobie na element wyposażenia standardowego, a więc te, na których nowy samochód wyjeżdża z salonu. Najczęściej na ścianie bocznej takiej opony znaleźć można oznaczenie OE, czyli Original Equipment. W instrukcji obsługi auta często widnieje zapis, że jeśli kierowca nie będzie korzystał z oryginalnych podzespołów, producent może odmówić wykonywania napraw gwarancyjnych. Ten rodzaj homologacji najczęściej pojawia się w przypadku najpopularniejszych rozmiarów ogumienia np. 205/55 R16.

Drugi typ opon homologowanych to takie, które powstały na specjalne zamówienie klienta, czyli w tym przypadku koncernu motoryzacyjnego. Ten proceder bardzo często występuje w przypadku samochodów sportowych o bardzo wysokich osiągach jak Ferrari, Porsche czy Bugatti. Konstruktorzy takiego ogumienia dopracowują bieżnik, konstrukcję oraz mieszankę gum stosowaną przy procesie produkcyjnym, żeby zagwarantować autu jak najlepsze parametry przyczepności, hamowania czy głośności.

Jakie opony wybrać?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jeżeli decydujemy się na zakup nowego samochodu i jest to auto o sportowych osiągach, wówczas warto zdecydować się na opony homologowane, sugerowane przez producenta. Tylko one zapewnią maksymalny poziom przyczepności, a co za tym idzie pozwolą możliwie maksymalnie wykorzystać potencjał samochodu.

Opony z homologacją przechodzą również kilkumiesięczne testy sprawdzające zgodności wymiarów, wytrzymałości, hamowania, głośności oraz rzeczywistych osiągów. Wszystko oczywiście po to, aby dany model auta był w 100% dopracowany i spełniał oczekiwania użytkowników” – twierdzi ekspert w dziedzinie opon i Kierownik Działu Obsługi klienta w Oponeo.pl.

Jeżeli natomiast jeździmy masowo produkowanym samochodem osobowym, a producent nie wymaga od nas stosowania opon homologowanych lub skończył się nam okres gwarancji, wówczas warto rozejrzeć się w poszukiwaniu tańszych, porównywalnych pod względem parametrów zamienników innych producentów opon.