Od czasów wskrzeszenia, MINI nie miały bezpośredniego rywala. Wciąż są to samochody jedyne w swoim rodzaju, zrobione z bardzo dobrej jakości materiałów. Nowy model, który do sprzedaży wszedł w tym roku, w żadnym aspekcie nie ustępuje swojemu poprzednikowi.

Przy tej okazji zaznaczmy, że ceny również są typowe dla przedstawicieli Premium. W naszej redakcji zagościła najoszczędniejsza odmiana nowego MINI: Cooper D. Nowy model jest większy. Jego długość wzrosła o 98 mm, a rozstaw osi o 28 mm. Lampy przednie zostały doposażone w światła LED do jazdy dziennej. Patrząc na przód samochodu można odnieść wrażenie, jakby MINI uśmiechało się do wszystkich dookoła, co potęguję frajdę podczas kontaktu z tym autem. Z tyłu w oczy rzucają się powiększone światła z chromowaną obwódką. W tej części znajdziemy też kolejny wpływ rozrostu względem poprzednika, ponieważ pojemność bagażnika wynosi obecnie 211 litrów.

Wewnątrz zmian nieco więcej. Prędkościomierz wrócił przed oczy kierowcy, a jego wcześniejsze miejsce na panelu centralnym zastąpił pasek LED, wizualizujący zmiany trybu charakterystyki samochodu, temperatury i głośności radia. Miejsce zmieniły również przyciski do sterowania szybami. Nie znajdziemy ich już w okolicach obsługi nawiewu, lecz w boczkach drzwi. Jednym z najciekawszych detali jest włącznik silnika. Mówimy o czerwonym przełączniku na samym środku deski rozdzielczej. To wszystko przywodzi na myśl lotnicze skojarzenia, szczególnie gdy mowa o przełącznikach znajdujących się na podsufitce. Małe zastrzeżenie można mieć do wspomnianych już prędkościomierza i obrotomierza, których czytelność nie jest najlepsza. Powód stanowi zbyt mała czcionka. Sytuację ratuje wyświetlacz HUD-UP, który może wyświetlać prędkość, ograniczenia, informacje z nawigacji i aktualnie odtwarzaną muzykę. Pasażerowie z przodu posiadają naprawdę sporo miejsca. Niezależnie o której płaszczyźnie mówimy, będzie go tutaj wystarczająco. Tego samego nie można powiedzieć o tylnej kanapie. Dwie osoby, mogące w teorii podróżować z tyłu, nie zaznają wygody, jako że miejsca tutaj właściwie nie ma wcale.

MINI zawsze wyróżniało bardzo dobre prowadzenie. Odświeżony model nie zawodzi w tej kwestii. Układ kierowniczy jest fenomenalny. Pozwala wyczuć co się dzieje z przednimi kołami, a jazda po krętej drodze to czysta przyjemność. Naturalnie tej frajdzie sprzyja zawieszenie, które potrafi być również całkiem komfortowe.

Co do silnika, można mieć pewne obawy, ponieważ posiada zaledwie trzy cylindry. Jego pojemność wynosi niespełna 1500 cm3, generując przy tym 116 KM. W połączeniu z zaskakująco szybką automatyczną skrzynią biegów, testowy egzemplarz okazuje się świetnym autem miejskim. Dynamika, która może nie powala na kolana (0-100 km/h 9,2 s), w zupełności wystarczy do codziennego poruszania się po mieście. Pamiętajmy, że jest to jednostka, która raczej ma być ekonomiczna, także jej spalanie jest istotniejsze od osiągów. Jeżeli ostrożnie obchodzicie się z pedałem gazu, śmiało można zejść do wartości poniżej 5 l/ 100 km w cyklu miejskim.

Jazda nowym MINI to esencja radości prowadzenia. Wysoka jakość wykończenia i nieprzeciętne właściwości jezdne to główne cechy. Jednak według nas, do Coopera bardziej pasuje dwulitrowy silnik benzynowy. Dopiero wówczas auto pokazuje się ze swojej najlepszej strony. Wersja Cooper D kosztuje przynajmniej 83 900 zł, a najmocniejsza benzyna minimum 101 300 zł. Różnica jest spora, aczkolwiek w naszej ocenie warta każdej złotówki. Wszystko jednak zależy od przeznaczenia i własnych preferencji. Warto dodać, że wymienione ceny dotyczą wersji bazowych. Przeglądając listę opcji, bariera 150 000 złotych wydaję się naprawdę łatwa do przekroczenia.

+ jakość wykończenia
+ pasek LED na kokpicie centralnym
+ precyzyjny układ kierowniczy
+ dobrze ustawione zawieszenie

– zbyt wysoka cena
– mało miejsca z tyłu (w modelu 5d jest go zdecydowanie więcej)

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny, trzycylindrowy Twin Power Turbo
Pojemność: 1,5 l
Oś napędzana: przednia
Moc maksymalna: 116 KM
Maks. moment obr: 270 Nm / 1 750 rpm
Skrzynia biegów: automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 3821 / 1727 / 1414 mm
Rozstaw osi: 2 685 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 211
Masa własna: 1135 kg
Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,2 s
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,0 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,3 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,5 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 40 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 92

1 komentarz
  1. Fascynujące, że legenda “Mini” wciąż tętni życiem nie tylko za sprawą ikony drugiej połowy ubiegłego stulecia. Najsympatyczniejsza spośród wizytówek wyspiarzy, wsławiona m.in. w rajdach Monte Carlo niepodzielnie wymaga działań obliczonych na utrzymanie unikalności. Cieszę się, że z oczekiwanym skutkiem. {:>

Komentowanie zostało wyłączone.