Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi (test)

„Mówisz praca, myślisz Transit”, głosi hasło reklamowe Forda. Rodzina użytkowych modeli tej marki w ostatnim czasie mocno się rozrosła, zatem każdy powinien znaleźć w jej ofercie auto skrojone na miarę własnych potrzeb.

A co w przypadku, gdy tradycyjny dostawczak jest dla nas za duży, a do tego przyda się auto z możliwością przewiezienia nie tylko towarów, ale i osób? Jeśli samochód ma także mieć w sobie coś z kompakta, wówczas z pomocą przychodzi linia Tourneo. W redakcji MotoFilmu pojawił się model Grand Connect, a więc wydłużona wersja z opcjonalnymi, dodatkowymi dwoma miejscami dla pasażerów. Sprawdźmy, jak wypada w porównaniu z konkurencją.

Wbrew pozorom, ta jest wyjątkowo silna. Wszak od wielu lat producenci starają się dogodzić każdemu klientowi, a samochody użytkowe od dawna przestały nosić cechy typowych wołów roboczych. Patrząc na sylwetkę Forda, łatwo zauważyć nawiązania do obecnej linii stylistycznej pod postacią wydatnego grilla, zachodzących na błotniki reflektorów, czy też licznych przetłoczeń, które nadają bocznej linii lekkości. Podobną funkcję spełniają pionowo ustawione, długie tylne światła i ścięta u dołu szyba w klapie bagażnika. Tradycyjnym elementem są odsuwane tylne drzwi, które zdecydowanie ułatwiają wsiadanie nawet w ciasnych miejscach. Przy okazji warto wspomnieć o rzadziej spotykanym udogodnieniu, mianowicie otwieranych do dołu tylnych szybach, które nie są oczywistością u większości rywali. Nieco rażącym elementem są masywne, wręcz toporne lusterka boczne, ale ich niewątpliwe zalety poznamy zasiadając wewnątrz.

Otóż ich szkła podzielono na dwie części, a co za tym idzie, kierowca ma mocno ułatwione zadanie przy cofaniu i doskonale widzi każdy zakamarek tylnej części nadwozia. Testowy egzemplarz wyposażono dodatkowo w kamerę cofania, której ekran umieszczono w lusterku wstecznym. To bardzo ciekawy patent, szczególnie że niewielki wyświetlacz pozostałych funkcji wkomponowano dość głęboko w kokpicie, więc jest słabo widoczny. Jeśli nie przeszkadza nam mierna jakość plastików, kabina Tourneo może się podobać. Nowoczesny kształt deski rozdzielczej, ładny kolor podświetlenia i lakierowane wstawki tworzą przytulną przestrzeń. Mimo natłoku przycisków, którymi upstrzona jest centralna część deski, obsługa jest w miarę intuicyjna, choć osobiście nieco irytowało mnie umiejscowienie włączników ogrzewania szyb (funkcja dotyczy zarówno tylnej, jak i przedniej). Bliskość lewarka zmiany biegów skutecznie ogranicza dostęp, na szczęście nie są to notorycznie używane opcje, zatem można przymknąć na to oko. Gorzej ze zbyt daleko odsuniętymi boczkami drzwiowymi, które nie pozwalają znaleźć wygodnego oparcia dla łokci, a ponadto wykonano je z tandetnego plastiku, który mocno skrzypi, gdy już nam się to uda.

Najistotniejszą kwestią w przypadku tego pojazdu, są możliwości jego aranżacji. Ford deklaruje ich aż 16- ilość opcji iście imponująca. Siedem osób + 322 litry bagażnika- jest. Pięciu pasażerów i 1000 litrów pojemności bagażowej- również. Dwoje podróżujących + 2 620 litrów bagażu- proszę bardzo! Rzecz jasna po ostatnim rzędzie siedzeń nie spodziewajmy się cudów. Wsiadanie nań nie należy może do najłatwiejszych, za to komfort stoi na przyzwoitym poziomie pod warunkiem, że nie mówimy o osobach wysokich. Miły dodatek stanowią schowki i miejsca na kubki przewidziane dla zasiadających „w bagażniku”. Kolejny bardzo ważny aspekt to kształt miejsca ładunku. Dzięki przemyślanym patentom, podłoga Tourneo może stać się zupełnie płaska. Tylna klapa jest ogromna, ale nisko poprowadzona dolna krawędź sprawia, że próg załadunku znalazł się w optymalnym miejscu. Zatem: za sprawą długiej listy wyposażenia i umiejętnościom dostosowania się do potrzeb właściciela, Ford sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne, jak i przyjaciel w pracy.

Ten stan rzeczy to także zasługa jednostki napędowej. Diesel o pojemności 1,6 litra i mocy 115 koni mechanicznych nie powala na kolana pod względem osiągów, za to jest bardzo elastyczny, a przede wszystkim charakteryzuje się symbolicznym spalaniem. W samochodzie o aerodynamice cegły średnie zużycie paliwa wahające się w okolicach 6-7 litrów to wynik godny pochwały. Co prawda podczas naszego testu na pokładzie znajdowały się maksymalnie dwie osoby, jednak należy mieć na uwadze gabaryty i masę auta (niemal 1 600 kilogramów). Ponadto nadmuchane Tourneo prowadzi się tak dobrze, jak auto kompaktowe. Układ kierowniczy jest precyzyjny, nawet ciasne, pokonywane szybko łuki nie są mu straszne. Zawieszenie skonfigurowano tak, by pasażerowie mogli wygodnie i bezstresowo pokonywać kolejne kilometry, nawet przy dużej ilości bagażu. Krótko mówiąc, konstruktorzy postawili na kompromis między możliwościami udźwigu, a komfortem.

Tradycyjnym punktem rozważania za i przeciw jest cena. Na podstawową odmianę Grand Tourneo należy przygotować 75 500 złotych, jednak wówczas mamy do czynienia z zaledwie 75-konnym silnikiem i krótką listą wyposażenia dodatkowego. Za „naszą” odmianę potencjalnemu klientowi przyszłoby zapłacić ponad 100 000 złotych. Na papierze kwota wygląda niezbyt zachęcająco, ale jeszcze raz przyjrzyjmy się faktom: przestronne wnętrze, ogromne możliwości aranżacji, stosunkowo niskie spalanie i prowadzenie pozwalające zapomnieć o gabarytach auta, ale przede wszystkim skuteczność w pracy. Wszystko to sprawia, że inwestycja powinna szybko się zwrócić. A po pracy wyjazd nad morze z rodziną, dmuchanym materacem i rowerem!

+ ogromna przestrzeń wewnątrz
+ ilość możliwości aranżacji kabiny
+ przyjemne prowadzenie
+ niskie spalanie

– kiepska jakość materiałów
– słabe osiągi

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: diesel, doładowany, R4
Pojemność: 1560 cm3
Oś napędzana: przednia
Moc maksymalna: 115 KM / 3 600 rpm
Maks. moment Obr: 270 Nm / 1 750- 2 500 rpm
Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 818 / 1 835 / 1 845 mm
Rozstaw osi: 3 062 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 322 – 2 620
Masa własna: 1 596 kg
Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 14,1 s
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,6 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,6 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,9 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 130