Choć Dacia zauważalnie zyskuje na popularności, w pewnych kręgach wciąż nie cieszy się wyjątkowym uznaniem. Sprawdziliśmy, czy słusznie.

Naszym królikiem doświadczalnym została Dacia Duster w wersji Prestige, a więc najbogatszej dostępnej odmianie. Jak na auto klasy SUV przystało, najważniejszy jest tutaj napęd, i ten element weźmiemy pod lupę jako pierwszy. Silnik dCi o pojemności 1,5 litra generuje 110 koni mechanicznych. Nie jest to liczba powalająca, ale o dziwo jednostka przyzwoicie radzi sobie z rozpędzaniem ważącego prawie 1300 kilogramów auta. Oczywiście o sportowych aspiracjach nie ma mowy, jednak każdy rozsądny człowiek zdaje sobie z tego sprawę. Na miejsce sesji zdjęciowej wybraliśmy piaszczysty tor dla quadów i mówiąc szczerze początkowo obawiałem się, czy Dacia poradzi sobie w tym terenie. Niepotrzebnie, bo już pierwsze metry pokonane na sypkich pagórkach udowodniły, że napęd 4×4 doskonale spełnia swoje zadanie. Warto dodać, że stały napęd na cztery koła to tylko jeden z trzech dostępnych trybów.

Do wyboru mamy także system 2WD (napęd na przednią oś) i tryb automatyczny, w którym komputer sam decyduje o rozkładzie napędu.

Duster

Zawieszenie zestrojono optymalnie. Koleiny, dołki i dziury niestraszne Dusterowi, a wręcz można powiedzieć, że zdaje się być z nimi zaprzyjaźniony. Na asfalcie siłą rzeczy jest jeszcze lepiej, zatem i w tej kwestii inżynierom nie można niczego zarzucić. Problem pojawia się, gdy zaistnieje potrzeba dynamicznego przyspieszenia. Skrzynia biegów niestety bardzo tego nie lubi, szczególnie przy zmianie pierwszego przełożenia na drugie. Objawem jest niepokojący zgrzyt, który dosłownie boli. Gdy już przebrniemy przez ten trudny moment, samochód całkiem żwawo rozpędza się do pierwszej (i ostatniej) setki, co zajmuje mu 12,9 sekundy. Biorąc pod uwagę zarówno parametry silnika, jak i klasę Dacii, to satysfakcjonujący wynik. W takich warunkach pracujący pod maską Diesel zadowala się 5-6 litrami ropy na każde 100 kilometrów, i to także zadowalające osiągnięcie. Po przekroczeniu magicznej bariery 100 km/h nie jest już tak kolorowo i spalanie może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Motor wyraźnie prosi się o stadko dodatkowych koni mechanicznych. Sytuację ratuje wspomniana skrzynia biegów, którą właściwie zestopniowano i wyposażono w aż sześć przełożeń.

Duster Dacia

Zajrzyjmy do wnętrza. Wersja, którą otrzymaliśmy do testu, nosi nazwę Prestige, w związku z czym do dyspozycji mieliśmy właściwie pełną listę wyposażenia dodatkowego. Obszyte mieszanką prawdziwej i sztucznej skóry fotele są wygodne i nie męczą nawet na dłuższych trasach. Także pasażerowie tylnej kanapy nie powinni narzekać na komfort podróżowania. Miejsca nie brakuje zarówno nad głową, jak i pod nogami. Identycznie jak tapicerkę siedzeń wykończono kierownicę, która jak na mój gust jest nieco zbyt duża i masywna. Materiały użyte w kabinie to w znakomitej większości twardy, wręcz ordynarny plastik. Z drugiej strony jakość spasowania elementów stoi na wysokim poziomie, a ponadto niewyszukane tworzywa są łatwe w utrzymaniu. Nawet gdy się je wybrudzi, o co w takim aucie nietrudno, wystarczy wilgotna szmatka i po zanieczyszczeniach nie ma śladu. Wyposażenie dodatkowe nie zwali nikogo z nóg, ale spełni potrzeby wszystkich, którzy od auta wymagają jedynie podstaw. Manualna klimatyzacja, multimedialny ekran z wbudowaną nawigacją (umieszczony raczej niefortunnie), czy tempomat dbają o należyty komfort podróżowania. Wychodząc na zewnątrz rzućmy okiem do bagażnika. Płaskie powierzchnie w połączeniu z 408 litrami pojemności pozwalają zapakować naprawdę sporo, co w tego typu wozie jest nie bez znaczenia. Po złożeniu tylnej kanapy mamy do dyspozycji 1636 litrów powierzchni bagażowej, więc dalekie wypady w dwie osoby nie stanowią problemu.

Dacia Duster interior

Skoro już opuściliśmy przestrzeń pasażerską, przyjrzyjmy się stylistyce odświeżonej stosunkowo niedawno Dacii. Choć kanciasta sylwetka pozostała bez zmian, kilka rozsądnie zmodyfikowanych detali pozytywnie wpłynęło na wizerunek Dustera. Odświeżony grill i unowocześnione reflektory wnoszą naprawdę dużo, podobnie jak obecny w testowanym egzemplarzu pakiet Adventure, na który składa się orurowanie przedniego zderzaka oraz progów bocznych. Dzięki nim rumuńsko-francuski SUV wygląda dostojniej. Ale jest i wada: wystające spod dolnych krawędzi drzwi chromowane osłony bardzo utrudniają wsiadanie i wysiadanie. Osoby niższego wzrostu mogą mieć z tym poważne problemy. Choć nadwozie jest niemałe, a dodatkowo jego cechą charakterystyczną są rozdmuchane nadkola, dzięki prostym liniom i pudełkowatemu kształtowi parkowanie stanowi czystą formalność. W razie kłopotów z pomocą przyjdą czujniki umiejscowione w tylnym zderzaku.

Na koniec wypada zajrzeć do portfela. I to chyba najprzyjemniejsza część zakupów, bo przestronne wnętrze, duży bagażnik i naprawdę niezłe możliwości terenowe (oczywiście bez przesady) otrzymujemy już za niecałe 40 000 złotych. Za wersję Prestige z dodatkowym zestawem Adventure przyjdzie nam zapłacić 76 250 złotych, czyli tyle, co za podstawową odmianę większości współczesnych kompaktów. Żadnego innego SUV-a w tak solidnym wydaniu za tak niewygórowaną kwotę z pewnością nie kupicie.

Dacia Duster bagażnik

Dacia wciąż budzi kontrowersje. Przypomnijcie sobie jednak, jak wyglądała sytuacja z marką KIA jeszcze parę lat temu. Dziś koreański producent ma się świetnie i wciąż notuje wzrosty sprzedaży. Zapewne za kilka wiosen to samo dotyczyć będzie budżetowego Ranaulta. Z Dusterem da się zaprzyjaźnić, trzeba go tylko oswoić i uwierzyć, że nie taki diabeł straszny, jak go malują.

+ relatywnie niska cena
+ bardzo dobry napęd 4×4
+ przestronne wnętrze
+ łatwe w utrzymaniu materiały wewnątrz

– niedopracowana skrzynia biegów
– słabe przyspieszenie powyżej 100 km/h

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: diesel, wolnossący, R4
Pojemność: 1461 cm3
Oś napędzana: przód/4×4
Moc maksymalna: 110 KM / 4 000 rpm
Maks. moment Obr: 240 Nm / 1 750 rpm
Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 315 / 2 000 / 1 625 mm
Rozstaw osi: 2674 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 408 – 1636
Masa własna: 1280 kg
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,9 s
Prędkość maksymalna: 168 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,0 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,7 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,2 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 135

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM

1 komentarz
  1. Nieważne, jak się zaczyna, ale jak kończy. 😉
    Fuzja czy przejęcie nie zawsze oznaczają działania spoza wachlarza “fair play”. Powyższy przykład autorytatywnie o tym świadczy.
    Koncern wyznaczył sobie za cel zwiększenie konkurencyjności marki, a w ślad za tym lepsze jej upozycjonowanie. Możemy tylko dopingować! Im większy wybór na rynku i realniejsze stawki, tym szersze możliwości oraz pełniejsza satysfakcja konsumentów. 🙂

Komentowanie zostało wyłączone.