Test Chevroleta Trax 1.4T 140 KM AWD LT. Szkoda, że takich samochodów już nie robią

Projektanci samochodów coraz częściej przyznają, że podczas rysowania modeli inspirują się sylwetkami zwierząt. Z Traxem było podobnie, tylko designerzy nie przyznają się do tego oficjalnie. Pierwowzorem dla tego modelu był nosorożec. Ale tak na poważnie, to trzeba przyznać, że przód tego modelu jest zaskakująco masywny. Sporych rozmiarów, wysunięty do przodu grill sprawia wrażenie, że 15,8 centymetrowy prześwit (w przypadku napędu AWD 16,8), wydaje się być o kilka cm mniejszy.

Tył Traxa nie jest już tak emocjonujący jak przód. Patrząc na ten model nie mamy wrażenia, że mamy do czynienia z nową bryłą (pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 2013 roku), wręcz wydaje się  dobrze znana i opatrzona.

Chevrolet Trax rear view

Więcej urozmaiceń znajdziemy jednak wewnątrz. Najciekawszym zabiegiem jest zastąpienie tradycyjnego prędkościomierza elektronicznym wyświetlaczem. W połączeniu z klasycznym obrotomierzem wygląda to ciekawie i nie mogę powstrzymać odczucia, jakby został żywcem wyciągnięty z motocykla. Wnętrze jest wykończone plastikiem, który dość dobrze spasowano i co najważniejsze, nie skrzypi podczas jazdy po dziurach.

Elementy skórzane znajdziemy tylko i wyłącznie w postaci małych aplikacji na siedzeniach. Jeżeli jesteśmy już przy nich, to trzeba pochwalić projektantów za świetne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Miejsca jest po prostu zaskakująco dużo. Ostatnio podobne odczucie miałem w Skodzie Superb, więc duży plus dla Chevroleta! Do dyspozycji przednich pasażerów producent przeznaczył aż 13 schowków. Są różnych wielkości, dzięki czemu można je naprawdę fajnie zagospodarować.

Chevrolet Trax interior

Pod maską testowanego egzemplarza pracuje turbodoładowany silnik o pojemności 1364 cm3. Legitymuje się on mocą 140 KM. Posiada maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm i trzeba mu przyznać, że niemal idealnie pasuje do Traxa. Ciągnie od najniższych obrotów, turbodziura jest ledwo odczuwalna. Elastyczność jest świetna, jednostka dość szybko reaguje na pedał gazu do prędkości 130 km/h. Później mała pojemność silnika i niewielki moment obrotowy dają się we znaki. Moim zdaniem sprosta większości oczekiwań, pamiętajmy, że napędza ona budę o masie niecałych 1400 kilogramów. Jako, że jest to miejski crossover, najważniejsza jest jego sprawność w obszarze miejskim.

Zawieszenie zostało zestrojone dość twardo, tłumienie większych nierówności niestety nie należy do najlepszych. Oczywiście w związku z tym podczas dynamiczniejszej jazdy Trax zapewnia dobre trzymanie. Samochód nie przechyla się mocno, ale odkrywamy jedną wadę… układ kierowniczy. Aż za bardzo przystosowano go do miasta. Siła wspomagania jest za duża. Niestety odbiera to przyjemność z jazdy krętą drogą. Szkoda, bo niewiele brakuje mu, żeby być w czołówce najlepiej prowadzących się małych SUV’ów. Silnik i zawieszenie znajdują się daleko poza granicami możliwości tego układu kierowniczego.

Chevrolet Trax

Z zewnątrz Trax chce Nam przekazać, że jest oazą spokoju, we wnętrzu pokazuje, że chce być przebojowy. Silnik i zawieszenia uwielbiają dynamiczną jazdę, układ kierowniczy wręcz przeciwnie.

Ten samochód jest pełen kontrastów. Jedno wiemy na pewno – Trax nie należy do grupy nudnych samochodów. Z drugiej strony trudność dopasowania go/przystosowanie się do niego zwiększa się. Chevrolet Trax będzie naprawdę dobrym wyborem, szczególnie dzisiaj, gdy Chevrolet daje na swoje modele duże rabaty.

Na plus:

+ reakcja na gaz
+ spalanie
+ ilość miejsca
+ zawieszenie

Na minus:

– wyciszenie
– układ kierowniczy

Chevrolet Trax 1.4T 140 KM AWD LT

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: turbodoładowane R4, benzyna
Pojemność: 1364 cm3
Oś napędzana: AWD
Moc maksymalna: 140 KM/4900 obr./min
Maks. moment obr.: 200 Nm/1850 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, ręczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4248 /1766 /1674 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 356 l
Masa własna: 1379 kg
Rozstaw osi: 2555 mm
Dane eksploatacyjne (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,8 s
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 6 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 7,8l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6,4l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 53 litry
Emisja CO2 [g/km]: 237
Cena podstawowa – od 61 990 zł
Cena testowanego egzemplarza – ok. 85 000 zł