Audi RS6 Avant quattro 2013 [test]

W życiu każdego z nas są takie chwile, o których pamięć nigdy nie odważy się zapomnieć. Czy można do nich zaliczyć dłuższe spotkanie z Audi RS6 Avant quattro z silnikiem 4.0 TFSI o mocy 560 KM? Wiele osób, które patrzą na auto przez pryzmat środka transportu z punktu A do punktu B, uznałoby takie twierdzenie za niedorzeczne, ale po lekturze waszych komentarzy naszych czytelników:

„Jeden z niewielu powodów usprawiedliwiających łzy u mężczyzny – Marcin”

„Dałbym sobie rękę uciąć, żeby móc poprowadzić RS6. Oh, wait… – Michał”

Nie mam dziś żadnych wątpliwości. To nie jest już tylko pasja do motoryzacji. To miłość, która poprzez spotkania z modelami pokroju RS6 staje się jeszcze silniejsza… Tym razem na nasz parking trafiło nowe Audi RS6 Avant quattro 4.0 TFSI 560 KM, które konkuruje na rynku z BMW M5, Jaguarem XFR-S i Mercedesem E63 AMG.

Audi RS6 C7 tył

W porównaniu do poprzednika jest lżejsze o prawie 100 kg lżejsze (dzięki aluminiowej konstrukcji), zdecydowanie szybsze i bardziej wydajne. Być może dla niektórych będzie to dziwne, szczególnie, że w starszym RS6 montowano 5,0 l V10 z Lamborghini o mocy 579 KM. Nowe RS6 dysponuje silnikiem słabszym (SŁABSZYM!!!) o 20 KM.

Audi RS6 Avant 2013 chowa pod maską 4.0 l silnik V8 twin-turbo, który znajdziemy także w Bentley’u Continental GT V8. 560-konny motor (700 Nm) pozwala na przyspieszenie do setki w zaledwie 3,9 s, czyli aż o szybciej 0,7 s w porównaniu do starego modelu.

Audi RS6 C7 avant

RS6 Avant 2013 zużywa także mniej paliwa i emituje mniej CO2 do atmosfery (poprawa aż o 40%). Udało się to uzyskać głównie dzięki wprowadzeniu nowoczesnej technologii w postaci systemu wyłączającego cylindry (COD) i start/stop. Jeśli ktoś z was twierdzi, że to nie jest już to prawdziwe RS6, tylko dostosowane pod surowe europejskie normy emisji spalin niemieckie rodzinne wozidełko, będę protestował. System start/stop zawsze można wyłączyć, a system cylindrów działa w taki sposób, że kierowca nie jest świadomy, kiedy potężne V8 zmienia się w V4. Podobne działanie występuje w Audi S7, które miałem okazję testować rok temu.

Audi RS6 C7 Avant

Niemiecki potwór pod postacią rodzinnego kombi osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h. Dopiero po inwestycji w odpowiednie pakiety, V-MAX zwiększa się do 280 km/h lub nawet 305 km/h (pakiet Dynamic plus). Co ważne, Audi oferuje nawet bardziej charakterny wydech, który dla mnie jest obowiązkową pozycją na liście opcjonalnego wyposażenia. Uwierzcie – jeździłem standardową wersją RS6, a zaraz potem RS7 z bardziej sportowym wydechem – mówimy tu o sporej różnicy w dźwięku.

Brzmienie RS6 nie jest może tak głośne i intensywne wewnątrz samochodu, ale ma to swoje plusy. Podczas wakacyjnych voyage żona i dzieci na pewno nie będą narzekać na niekomfortowe warunki podróżowania wynikające z dźwięku silnika. Podczas spokojnej jazdy ciężko odróżnić RS6 od A8 w wersji Long.

Audi RS6 C7 engine

Jednostka napędowa RS6 współpracuje z 8-biegową automatyczną przekładnią tiptronic, która może działać w trybie normalnym lub sportowym. Kierowcy, którzy chcą się pobawić manetkami przy kierownicy lub dźwignią do zmiany biegów, również mają taką możliwość. Skrzynia bardzo szybko reaguje na polecenia kierowcy, niemal jakby czytała w jego myślach.

Stały napęd quattro na wszystkie koła gwarantuje najlepsze właściwości jezdne w każdych warunkach. Nawet lekkie opady deszczu i śliska nawierzchnia nie są w stanie wyprowadzić RS6 z równowagi. Trzeba się naprawdę postarać, albo całkowicie wyłączyć kontrolę trakcji.

Nowe Audi RS6 Avant jest pierwszym modelem z serii Audi RS, który został standardowo wyposażony w specjalnie dostrojone zawieszenie pneumatyczne. System bierze pod uwagę warunki drogowe, styl jazdy i wybrany tryb jazdy Audi drive select. Nadwozie obniża się dzięki niemu nawet o 20 mm.

Audi RS6 Avant

Warto dodać, że opcjonalnie dostępne jest zawieszenie Dynamic Ride Control ze stalowymi sprężynami i specjalnym układem amortyzatorów. Nie wydaje się jednak, aby była to opcja obowiązkowa w konfiguracji. Zawieszenie RS6 w standardzie oferuje bardzo dobre warunki podczas jazdy w trybie komfortowym i jeszcze lepsze w trybie sportowym. To uniwersalne auto, które nadaje się właściwie do wszystkiego. Z drugiej strony, aż strach pomyśleć jak wtedy prowadzi się najszybsze Audi spod znaku RennSport!

Wygląd?

W porównaniu do zwykłej A6 Avant, RS6 charakteryzuje się przede wszystkim dwiema ogromnymi lufami wydechu, wystającymi z większego tylnego zderzaka. Inne elementy obejmują czarną kratkę ochronną z przodu, błotniki, spojler dachowy, dyfuzor i w przypadku naszej testowej wersji – matowy lakier Daytona Gray wyceniony na prawie 30.000 PLN Całość stoi na potężnych 20-calowych kołach (opcjonalnie 21-calowe) i wprawia w osłupienie każdego, kto zwróci uwagę na ten samochód.

Wnętrze

Ale i tak najlepiej jest wewnątrz… Kabina dysponuje wystarczającą ilością miejsca dla czterech dorosłych pasażerów i oferuje bagażnik o pojemności 565 litrów. Ogrom miejsca. Kierownica wielofunkcyjna perfekcyjnie dopasowuje się do dłoni, fotele zostały dopracowane z najwyższą dbałością o szczegóły, a system MMI jest intuicyjny i nawet przy prędkościach rzędu 250 km/h nie będzie problemu z wyszukaniem jakiejkolwiek opcji, choćby wprowadzenie adresu do nawigacji.

Audi RS6 C7 wnętrze

Na uwagę zasługuje również wyświetlacz Head-Up oraz system audio Bang & Olufsen z 15-głośnikami o mocy 1,200 watów.

Podsumowanie

Nowe Audi RS6 Avant quattro 4.0 TFSI o mocy 560 KM to bez wątpienia genialny samochód, który będą polecał nie tylko miłośnikom bardzo szybkiej jazdy i wielbicielom perfekcyjnych właściwości jezdnych, ale również często podróżującym rodzinom, wszelakim dyrektorom wielkich koncernów czy prezesom firm. Ten model jest bardziej wszechstronny niż Cristiano Ronaldo w meczu z Barceloną.

Stabilny, wydajny, niewiarygodnie przyczepny, potwornie szybki, głośny, pojemny i przykuwający wzrok każdego w zasięgu 500 metrów. W wersji ze sportowym układem wydechowym, Audi RS6 to samochód idealny.

Audi RS6 Avant quattro 4.0 TFSI 560 KM

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: V8 bi-turbo, benzyna
Pojemność: 3993 cm3
Oś napędzana: quattro
Moc maksymalna: 560 KM / 5700-6700 obr./min
Maks. moment obr.: 700 Nm / 1750-5500 obr./min
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Tiptronic
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4979/1936/1461 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 565/1680 l
Masa własna: 1925 kg
Rozstaw osi: 2846 mm
Dane eksploatacyjne (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 3,9 s
Prędkość maksymalna: 305 km/h (pakiet Dynamic Plus)
Zużycie paliwa – trasa: 10,0 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 14,8l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 12,4l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 75 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 229
Cena podstawowa – od 508 500 zł