Nie dość, że „wyrwałem” to auto z rąk Wojtka, który jest jednocześnie specjalistą od Volvo, to w dodatku nigdy nie siedziałem za sterami chińskiej szwedzkiej maszyny; to miał być pierwszy raz. Podświadomie czułem, że czeka mnie kilka wyjątkowych dni…
Miałem rację. Zaczęło się już podczas pokonywania pierwszej trasy z potwornie zatłoczonej stolicy do Gdańska. Nie złapałem mandatu w 570-konnym Mercedesie, ani w 423-konnym Lexusie, a musiałem go przyjąć w 215-konnym Volvo S80 D5 Executive. No tak, „sam tego chciałeś” – powiedziałem w myślach. Pocieszył mnie jedynie fakt, że zaraz po mnie, czujni policjanci (których z tego miejsca pozdrawiam!) schwytali czerwone Audi S5, gnające z podobną prędkością, co ja w swoim dystyngowanym do bólu Volvo.
Otrzymany mandat przyczynił się do mojej znacznie spuszczonej nogi z gazu, co wyszło na dobre, ponieważ poznałem w tym czasie S80 D5 AWD od najlepszej strony, jaką oferuje – komfortu. Nie znaczy to jednak, że szwedzka limuzyna nie nadaje się do szybszej jazdy. 2,4-litrowy turbodieselek chodzi żwawo i sprawnie i jest bardziej dynamiczny, niż może się to wydawać.
Zobacz również
Bazowa wersja nie zrobi już wstydu przed Chińczykami. Nowy crossover Volkswagena może namieszać ceną 122 390 zł
Skoda Octavia znów hitem. Za 900 zł zyskuje wyższy prześwit, a bagażnik ma 600 litrów. Idealna alternatywa dla SUV-a
Stylowy crossover Fiata za 72 300 zł, którego boją się Dacia i chińskie marki. Prześwit i bagażnik 413 litrów przemawiają za nimCo więcej, Volvo S80 jest wręcz stworzone na polskie drogi. Auto zachowuje się jak okręt, który płynie po drodze i świetnie radzi sobie z największymi nierównościami; powiedziałbym nawet, że zawieszenie jest aż za komfortowe. Na szczęście, producent pomyślał o trybie „Sport” oraz specjalnym „Advanced„, dzięki któremu nadwozie staje się sztywniejsze, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny (bo w trybie komfort wyraźnie boi się zakrętów przy wyższych prędkościach).
Motor S80 D5 docenimy przede wszystkim na stacji benzynowej. Wyobraźcie sobie, że średnie spalanie, i to przy naprawdę ostrej jeździe, wyniosło 9-10 litrów… A przypomnę, że do dyspozycji mamy w końcu te 215 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 440 Nm, a jakby nie patrzeć, nie są to małe wartości.
Na duży plus zasługuje elastyczność, fantastyczny dźwięk silnika i praca 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów, która nie potrzebuje, jak modele konkurencyjne, czasu na „zastanowienie się” przy mocniejszym wciśnięciu gazu.
A wewnątrz…
… statecznie. Brak zbędnych bajerów. Schludna deska rozdzielcza, wygodne skórzane fotele (aczkolwiek nie trzymające w zakrętach), oraz materiały wysokiej jakości mogą przypaść do gustu. W S80 czujesz się, jak w domu… ale w takim bardziej luksusowym. Jest to zasługa przede wszystkim obszernego wnętrza, „rolet” na oknach i wysokiej jakości systemu audio.
Szwedzka limuzyna przypadnie również do gustu właścicielom niewielkich firm (bo ci więksi i tak wybiorą S-klasę, A8, albo BMW „siódemkę”). Dużym dla nich zaskoczeniem będzie zachowywanie się pojazdu przy zdecydowanie wyższych prędkościach. Jest stabilnie i cicho, dzięki czemu Pan prezes nawet przy autostradowych prędkościach może w spokoju poczytać ulubione czasopismo, lub po prostu pracować na laptopie.
Gorzej z ceną…
Cena za podstawowy egzemplarz Volvo S80 wyposażony w 115 konny motor wysokoprężny zaczyna się od 137 200 zł. I o ile, tę kwotę można jeszcze przeboleć, nasza testówka, za sprawą multum dodatków kosztowała prawie dwa razy więcej – około 240-250 tysięcy złotych.
Warto? Tak, jeśli szukasz ekonomicznego i potwornie wygodnego samochodu, którym nie chcesz się wyróżniać z tłumu. Nie, jeśli lubisz pokazać, że dysponujesz ćwierć miliona złotych.
Dane techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny (turbo)
Pojemność: 2400 cm3
Typ napędu: AWD
Moc maksymalna: 215 KM (przy 4000 obr/min)
Maks. moment obr.: 440 Nm (1500-3250 obr/min)
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4851 / 1861 / 1493 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 480
Masa własna: 1742 kg
Ładowność: 588 kg
Rozstaw osi: 2835 mm
Dane eksploatacyjne producenta
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 8.9 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 7.1 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 8.2 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 7.6 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 70 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 167









































