2010 suzuki kizashi 83Według ostatnich danych PPG, kategoria lakierów srebrnych, obejmująca także odcienie grafitowe i szare, utrzymała pozycję najbardziej popularnej na świecie dziewiąty rok z rzędu. W Europie kolor srebrny i grafitowy wyprzedziły kolejno czarny, niebieski i biały oraz czerwony.

W Ameryce Północnej odcienie srebrne i grafitowe zanotowały spory wzrost popularności z 20% w 2008 roku do 25% w roku bieżącym. Drugie miejsce zajął kolor biały (18%); czarny był trzeci (16%), a czerwony-czwarty (12%). Te cztery grupy kolorystyczne stanowią ponad 2/3 lakierów wszystkich samochodów sprzedawanych w Ameryce Północnej.

Tymczasem zaledwie 15 lat temu najpopularniejszym kolorem lakieru był zielony (21%), gdy udział srebrnego wynosił tylko 8% w 1994 roku.

„Tajemnica sukcesu i rosnącej popularności koloru srebrnego to m.in. wszystkie te innowacyjne efekty, które sprawiają, że srebro naprawdę lśni… dużo bardziej niż zwykła szarość – mówi Jane Harrington, menager PPG, zajmująca się kolorystyczną stylistyką powłok samochodowych. „Srebrzyste odcienie dobrze współgrają z dzisiejszą modą na metaliczny, teksturalny wygląd. Różnorodność srebra, od subtelnych zmian akcentów barwnych po efekt „trójwymiarowych” płatków metalicznych, odpowiada bogactwu stylów wykończenia samochodów”.

W Europie kolor srebrny i grafitowy (35%) wyprzedziły czarny (22%), niebieski i biały (każdy po 13%), czerwony (9%), odcienie naturalne (5%), zielony (2%) oraz inne/niszowe kolory (1%).

W regionie Azji i Pacyfiku ranking przedstawia się następująco: kolor srebrny i grafitowy (34%), czarny (21%), biały (17%), niebieski (9%), czerwony (7%), odcienie naturalne (6%), inne/niszowe kolory (4%), zielony (2%).

„To oczywiste, że przemysł motoryzacyjny zmierza w kierunku bogatszej oferty kolorystycznej – mówi Harrington. „Palety kolorów stają się coraz szersze, gdy liczba modeli spada, a przemysł się konsoliduje. W przyszłości producenci samochodów będą coraz bardziej polegać na kolorze jako na czynniku wyróżniającym ich markę”.

Na tegorocznym pokazie trendów kolorystycznych, jaki odbył się w siedzibie PPG w Troy, firma zaprezentowała pomysły na kolory aut przyszłości. Prezentacja pt. „Kolor 3D” (od angielskich słów Design, Dimension, Differentiator oznaczających Projekt, Wymiar i Element Wyróżniający) obejmowała kolekcję lakierów do powłok zewnętrznych i wewnętrznych, opracowanych globalnie i zainspirowanych modą, architekturą wnętrz, wzornictwem przemysłowym, kulturą i naturą. PPG przedstawiło projektantom motoryzacyjnym 60 nowych odcieni do zastosowań zewnętrznych i 10 do wewnętrznych, by wzięli je pod uwagę w swoich projektach modeli na lata 2012-2013. Nowe odcienie podzielono na 4 grupy tematyczne w zależności od typu pojazdu: „Wymiar” dla samochodów o niedużych rozmiarach, „Perspektywa” dla średnich, „Powierzchnia” dla hybrydowych i „Głębia” dla luksusowych.

PPG zaprezentowało producentom motoryzacyjnym nowe kolory takie jak “Szampańskie Srebro”, koloryzowany odcień srebrny z lekką nutą ciepłego, miedzianego beżu, “Błękit Kosmosu”, głęboki granat z delikatnym efektem migoczących iskierek, “Haute Couture”, czarny podkład z mocno lśniącą, niebieską warstwą, efekt zainspirowany wrażeniem, jakie wywołuje czarna suknia wieczorowa z niebieskimi cekinami, „Quantum Rose”, zbliżony do neonowej czerwieni, czy „Hulk”, żywy, zielony odcień stworzony w Australii, dokładnie w kolorze swojego filmowego imiennika.

PPG dołączyło także prezentację obrazów generowanych komputerowo, która pozwala producentom samochodów zobaczyć, jak nowe kolory mogą wyglądać na nowych modelach aut.

PPG nie tylko przewiduje trendy kolorystyczne, ale także cały czas rozwija nowe technologie lakiernicze. Jednym z systemów lakierniczych zapowiedzianych na pokazie jest nowa generacja powłok płatków ze szkła. Lakiery te zawierają super gładkie, szklane płatki, powleczone warstwami różnych tlenków metali.

„Dzięki doskonałemu rozprowadzeniu cząsteczek lakieru i uzyskaniu bardzo gładkiej powierzchni kolor wykazuje wyjątkową świetlistość i migotliwość – mówi Jerry R. Koenigsmark, menager ds. projektowania kolorystycznego. Według słów Koenigsmarka firma ma nadzieję wprowadzić te powłoki na rynek w ciągu 2-3 najbliższych lat.

Warte wzmianki są także powłoki z miką; nowe odcienie bieli na bazie syntetycznej miki, pokrytej dwutlenkiem tytanu (białym pigmentem). Kolejną nowinką są nieorganiczne pigmenty, które w bardzo wysokim stopniu odbijają promieniowanie podczerwone, co sprawia, że auto nie nagrzewa się tak szybko na słońcu, więc zmniejsza się także zużycie klimatyzacji.

PPG niezmiennie pozostaje w czołówce, jeśli chodzi o innowacje w tworzeniu dekoracyjnych i ochronnych powłok lakierniczych. Od 1924 roku pomaga producentom motoryzacyjnym rozwijać technologie lakiernicze i procesy aplikacji.

Źródło: PPG, Samar, fot: carscoop

2 komentarze

Komentowanie zostało wyłączone.