172088642e31a4dda8cbKombinacja sportowego wyglądu i innowacyjnych technologii z dodatkiem szerokiej gamy czystych silników to nowa, całkowicie odmieniony Opel Astra. Na rynku niemieckim auto, które można już zamawiać, będzie kosztować od 15 900 EUR.

Opel to marka głęboko zakorzeniona w tradycji samochodów kompaktowych, zainicjowanej wypuszczeniem na rynek w roku 1936 pierwszego modelu Kadeta. Astra od lat znajduje się w gronie trzech najlepiej sprzedających się kompaktów w Europie, w segmencie który stanowi 27% całkowitej sprzedaży samochodów. Model Astra z roczną sprzedażą sięgającą 500 000 sztuk, stanowi 1/3 sprzedaży wszystkich samochodów spod znaku Opel/Vauxhall.

W nowej Astrze wprowadzono zastosowania poprawiające komfort i bezpieczeństwo, które wcześniej były dostępne w modelu Insignia, należącego do segmentu aut średniej wielkości. Wyjątkowe technologie jak, na przykład, całkowicie nowe mechatroniczne zawieszenie, najnowocześniejszy system kontroli oświetlenia, przednia kamera do rozpoznawania znaków drogowych oraz siedzenia o najwyższej ergonomice również będą dostępne.

„Nowa Astra ze swoją stylistyką, dynamicznym prowadzeniem i bardzo praktycznymi elementami wyposażenia, podnosi poprzeczkę w swojej klasie – mówi Alain Visser, wiceprezes Opla.

Nowy język stylistyki Opla zastosowany również w klasie kompakt
Nowy Opel Astra wprowadza do segmentu aut kompaktowych kombinację docenionej i nagradzanej linii projektowej i niemieckiej precyzji, zastosowaną po raz pierwszy w modelu Insignia. Mocna sylwetka przypominająca coupe oraz stylowe dodatki stanowią idealne dopełnienie wspaniałego wyglądu. Eleganckie proporcje nadają nowej Astrze mocną, wysuniętą do przodu sylwetkę z mocno nachyloną przednią szybą i opadającą ku tyłowi linią dachu, wizualnie upiększając tradycyjne kształty zawieszenia typu hatchback.

Nowością są też przypominające kształtem skrzydła tylne lampy oraz dynamiczne wgłębienia w kształcie skrzydła po bokach samochodu, sparowane wizualnie z linią tylnej szyby i belki C.

„Szczegóły stylistyczne przyjęte oryginalnie w projekcie Insigni, jak te właśnie elementy w kształcie skrzydeł i ostrzy, zostały na nowo przeprojektowane na potrzeby Astry, bo każdy model Opla musi posiadać swoją własną osobowość – mówi Mark Adams, wicedyrektor ds. projektowania grupy General Motors Europe.

Wnętrze stanowi nawiązanie do zewnętrznego kształtu nadwozia: odważne linie, zaokrąglone kształty oraz wysoka jakość wszystkich elementów w zgodzie z nowym językiem stylistyki Opla. Cechą wyróżniającą się jest skrzydlaty kształt deski rozdzielczej, przechodzący szerokim łukiem przez całą szerokość samochodu i zachodzący na drzwi. Linia ta tworzy efekt przytulnego pomieszczenia i atmosferę zachęcającą do wejścia do środka.

Nowy mechatroniczny system zawieszenia: drążek Watta w tylnej osi
Zawieszenie Opla Astry zostało zaprojektowane jako system mechatroniczny o funkcjach mechanicznych zintegrowanych z elektronicznym systemem kontroli. Nowa Astra, jak jej poprzedniczki, daje wiele przyjemności z jazdy, lecz dodatkowo poprawie uległy reakcje układu jezdnego oraz komfort prowadzenia. Przednie zawieszenie opiera się na sprawdzonym układzie McPersona podczas gdy z tyłu, inżynierowie Opla z Russelsheim, jako pierwsi na świecie, zastosowali unikalną kombinację osi na wahaczach z drążkiem Watta.

Astra bardzo dużo zyskała na zastosowaniu takiego rozwiązania. Dzięki niewielkim rozmiarom, wadze i wydajności zespolonego systemu wahaczy, inżynierowie w sprytny sposób zdołali zabudować drążek Watt’a. Takie rozwiązanie zapewnia większą stabilność boczną tylnego zawieszenia podczas pokonywania zakrętów. Czyni to także samochód bardziej zwrotnym i dynamicznym, jednocześnie nie obniżając stabilności i komfortu prowadzenia.

System adaptacyjnego zawieszenia FlexRide oferuje dodatkowe opcje trybu jazdy oraz ich dostosowanie do potrzeb użytkownika. Jak w przypadku Insigni, Astra może być opcjonalnie wyposażona w elektroniczny system kontroli trakcji FlexRide, prawdziwa rzadkość w tej klasie samochodów. W systemie tym kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy – standardowy, sportowy oraz komfortowy, w każdym z nich układ elektroniczny automatycznie dostosowuje parametry zawieszenia do stylu jazdy i prędkości z jaką samochód pokonuje zakręty.

Dynamika jazdy została znacznie poprawiona dzięki zwiększeniu rozstawu kół przednich (o 56 mm) oraz tylnych (o 70 mm). Rozstaw osi, zwiększony o 71 mm, przy zwiększonym rozstawie kół dodatkowo poprawił stabilność samochodu oraz jego przyczepność do podłoża.

Struktura samochodu, sztywniejsza niż w przypadku poprzednich wersji, stanowiła idealną bazę do ulepszania własności jezdnych i osiągów nowej Astry. Dodatkowo, umożliwiła ona redukcję szumów i wibracji wewnątrz pojazdu.

Nowa seria czystych silników o emisji  CO2 zmniejszonej o 12%
Dla nowego modelu Astry przeznaczono 9 różnych jednostek napędowych o mocy od 70 kW/95 KM do 132 kW/180 KM, co w wyraźny sposób ilustruje nową filozofię Opla opartą na zasadzie dostarczenia kierowcy przystępnego i wydajnego samochodu.

Nowa linia silników przeznaczonych dla Astry, w połączeniu z manualnymi skrzyniami biegów, zapewnia imponujące osiągi i redukcję emisji dwutlenku węgla średnio o 12% w porównaniu z autem w poprzedniej wersji. Średnie zużycie paliwa dla silników Diesla wynosi 4,6 l/100 km i zaledwie 6,1 l/100 km dla silników benzynowych.

Cztery modele silników Diesla zastosowane w nowej Astrze, które szacuje się, że będą napędzać połowę wszystkich samochodów zakupionych w Europie, będą dysponować mocą od 95 do 160 KM. Wszystkie ona spalają nie więcej niż 5,0 l/100 km przy emisji CO2 nie większej niż 129 g/km, w kombinacji z manualną skrzynią biegów.

Zastosowane silniki benzynowe to jednostki wolnossące lub z turbodoładowaniem, o pojemności 1,4 l oraz 1,6 l, o mocy od 74 kW/100 KM do 132 kW/180 KM. Wskaźnik poziomu emisji CO2 w żadnym z nich nie przekracza 129 g/km.

Innowacyjne technologie przeniesione do segmentu aut kompaktowych
„Filozofia marki Opel, polegająca na zastosowaniu wielu innowacyjnych technologii sprawdziła się świetnie w przypadku Insigni. Podjęliśmy wezwanie wprowadzenia większości z nich do modelu Astra, który należy do segmentu samochodów kompaktowych – mówi Hans Demant, dyrektor generalny firmy Opel.

Inne innowacyjne technologie zastosowane w kompaktowej Astrze:
– nowa generacja biksenonowych reflektorów Advanced Forward Lighting (AFL+), zmieniających natężenie światła w zależności od warunków drogowych przy użyciu dziewięciu trybów oświetlania;
– system przedniej kamery Opel Eye, rozpoznający znaki drogowe i ostrzegający kierowcę w przypadku niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu;
– ergonomiczne sportowe siedzenia, posiadające opcję wydłużenia o 280 mm, dostosowującą siedzisko do osób o długich nogach. Fotele te posiadają możliwość wydłużania i przechylania zagłówków i 4-kierunkowego ustawiania podparcia lędźwiowego. Profil fotela, wykonany z gęstej pianki zapewnia doskonałe podparcie dla całego ciała. Jest to jedyny fotel w klasie kompakt, który otrzymał wysoko ceniony certyfikat Aktion Gesunder Rucken e.V. (Akcja Na Rzecz Zdrowego Kręgosłupa, niemiecki skrót AGR), przyznawany przez niezależną komisję niemieckich lekarzy i ekspertów od ergonomii;
– opcja FlexFloor, pozwalająca na łatwe pakowanie do bagażnika przedmiotów o różnym kształcie i wielkości. Podłoga bagażnika jest ustawna i może być ustalona na trzech poziomach za pomocą ergonomicznych wsporników usytuowanych we wszystkich rogach bagażnika;
– FlexFix, zaprojektowany przez Opla innowacyjny uchwyt na rowery, zintegrowany z tylnym zderzakiem i oferowany w opcji z nową Astrą o nadwoziu typu hatchback. Wieszak czyni transport rowerów łatwym i przyjemnym (po pociągnięciu za dźwignię umiejscowioną przy krawędzi bagażnika ze zderzaka wysuwa się specjalny uchwyt przypominający szufladę).

Źródło: Opel, Samar