alfa mito 14 multiair bAlfa Romeo, od zawsze uznawana jako symbol zaawansowanej technologii oraz wysokiej klasy silników, ma zaszczyt przedstawić rewolucyjny system MultiAir opracowany i opatentowany przez FPT – Fiat Powertrain Technologies. Prekursorem tej rewolucyjnej rodziny jest silnik MultiAir 1.4, wprowadzony na rynki światowe po raz pierwszy w modelu Alfa Romeo MiTo i oferowany w 3 różnych poziomach mocy (105 KM, 135 KM i 170 KM) zgodnych z normą Euro5.

Założenia projektowe modelu
W pierwszej fazie zostaną wprowadzone dwie jednostki silnikowe 1.4 w technologii MultiAir o mocy 105 KM i 135 KM, dostępne we wszystkich wersjach obecnej gamy. Po nich zostanie wprowadzona kolejna jednostka 1.4 Turbo benzyna MultiAir o mocy 170 KM, która uzupełni gamę silników benzynowych Alfy Romeo MiTo i dostępna będzie w zupełnie nowej i wyjątkowej wersji Quadrifoglio Verde (zielona czterolistna koniczyna).

Tak szeroki asortyment produktów pozwoli Alfie Romeo MiTo zaspokoić potrzeby rosnącego grona coraz bardziej wymagających klientów, dzięki którym już teraz mini Alfa Romeo może pochwalić się świetnymi wynikami sprzedaży.

Przechodząc do konkretu: 1.4 turbo benzyna o mocy 135 KM gwarantuje Alfie Romeo MiTo osiągi i temperament samochodu sportowego, który został zaprojektowany dla klientów, którym zależy bardzo na czerpaniu przyjemności z jazdy i ekonomice zużycia paliwa. Moment obrotowy 135-konnego silnika jest optymalny w każdych warunkach i zapewnia wybitne osiągi oraz energiczny „kop” w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, ustanawiając tym sposobem nowy punkt odniesienia w schematach konstrukcyjnych silników benzynowych. Nowa jednostka 135 KM zapewnia maksymalną prędkość i przyspieszenie od 0 do 100 km/h, plasując się w czołówce segmentu samochodów małych.

Analizowany przez nas nowy silnik, zaprojektowany do pracy w systemie Alfa DNA pozwala na pełne wykorzystanie świetnych atrybutów dynamiki Alfa MiTo. Dzięki temu jazda na dłuższych trasach staje się nie tylko przyjemnością, dostarcza poczucia komfortu, ale gwarantuje również sporo emocji na bardziej wymagających odcinkach dróg, które są naturalnym terenem każdej Alfy Romeo z uwagi na jej wysoki stosunek mocy do masy oraz błyskawiczne reagowanie na polecenia kierowcy.

Rewelacyjne osiągi połączone są z wysoką jakością wyrażającą się w poszanowaniu środowiska naturalnego i niskim zużyciem paliwa. Superlatyw ten znajduje odzwierciedlenie w szczególnie niskiej emisji CO2 rzędu 129 g/km przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 5,6 litrów na 100km.

Atrybutami natomiast 105-konnego silnika o pojemności 1.4 to także równowaga i temperament. Silnik ten, zajmując centralne miejsce w swoim segmencie rynku, stanowi optymalny wybór. Silnik MultiAir 105 KM spełnia normy emisji Euro 5 i zajmuje czołową pozycję w swoim segmencie pod względem maksymalnej mocy i zadowolenia z  jazdy.

Alfa Romeo MiTo o mocy 105 KM 1.4 staje się niekwestionowaną gwiazdą ruchu ulicznego w mieście, zapewniającą pełne bezpieczeństwo i płynność jazdy w każdych warunkach.

MiTo uzyskuje najwyższe osiągi dzięki jednostce o mocy 170 KM MultiAir dostępnej w ekskluzywnym wariancie „Quadrifoglio Verde”. Jej pojawienie się stanowi powrót historycznego symbolu, które uradowało miłośników Alfy na całym świecie pasjonujących się chwalebnymi dziejami marki, dzięki której wyścigi i sporty motorowe zostały wyniesione do rangi mitu.

MiTo z silnikiem 170 KM 1.4 jest przykładem nowej koncepcji modelu sportowego, łączącego najwyższą przyjemność jazdy ze świadomością ekologiczną. Do zwycięskich przymiotów samochodu zalicza się:  imponujący współczynnik masy do mocy (6,7 kg/KM) gwarantujący rekordową zwinność, a także wyjątkowa moc silnika, który uzyskuje 124KM z 1 litra pojemności skokowej – w tym segmencie jedna z lepszych wartości na rynku. To również najwyższa dotąd wartość w odniesieniu do samochodu Alfa, potwierdzająca wybitne dziedzictwo inżynieryjne Alfy Mito.

Wersja 170 KM 1.4 MultiAir Turbo benzyna, w połączeniu z nową 6-biegową skrzynią biegów gwarantującą szybkie zmiany biegów i krótkie skoki dzwigni, jest doskonałym przykładem filozofii „downsizingu”, tj. produkcji nowoczesnych silników z turbodoładowaniem celem podniesienia osiągów przy równoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Wyniki osiągnięte dzięki zastosowaniu tej strategii interesujące są pod  każdym kątem (139 g/km CO2 i 4,8 l/100km w cyklu pozamiejskim). Są to wyniki, których oczekuje się od małych miejskich samochodów, aniżeli od sportowego hatchbacka, który osiąga 100km/h w ciągu nieco ponad 7 sekund.

Alfa Romeo MiTo „Quadrifoglio Verde” jest również wyposażona w nowy system aktywnego zawieszenia monitorujący amortyzatory i konfigurujący tym samym dynamikę pojazdu, redukując odchylenia pojazdu i podnosząc jeszcze bardziej poziom bezpieczeństwa, komfortu i prowadzenia pojazdu. System ten, opracowany przy współpracy Alfa Romeo z Magneti Marelli, wdrożony został dzięki bogatym doświadczeniom, jakie obie firm zdobyły w sportach motorowych na całym świecie.

Nowe silniki MultiAir produkowane są w mieście Termoli (Włochy) w zakładach FPT – Fiat Powertrain Technologies. Już w pierwszych fazach konstrukcyjnych projektowane są z zamiarem dalszego ulepszenia systemu Alfa DNA, pozwalającego na dostosowanie charakteru Alfy Romeo MiTo do potrzeb kierowcy i warunków jazdy. Ponadto, po raz pierwszy w Alfie Romeo wykorzystany zostanie system Start&Stop zespolony z silnikami MultiAir. System ten kontroluje tymczasowe wyłączanie silnika i jego ponowne uruchomienie (np. podczas dłuższego zatrzymywania pojazdu w ruchu ulicznym) i tym samym gwarantuje redukcję zużycia paliwa i obniżenie poziomu hałasu.

Wysokie i chwalebne noty wystawione atrybutom silników MultiAir należy uzupełnić o sportowy, charakterystyczny tembr Alfy Romeo.

Wraz z wprowadzeniem nowych silników MultiAir światło dzienne ujrzały również żywe kolory MiTo – triumfującego modelu sprzedawanego już w 34 krajach na całym świecie i na 5 różnych kontynentach. Już teraz można zamówić go w nowym metalizowanym odcieniu Tornado Blue, który będzie uzupełnieniem i tak szerokiej gamy kolorów.

Na uznanie zasługuje poziom udoskonaleń konstrukcyjnych, które jeszcze bardziej podniosły jakość Alfy Romeo MiTo. Ulepszenia te znalazły odzwierciedlenie w wykończeniu wnętrza, kombinacjach wyposażenia pojazdu, poprawieniu pracy skrzyni biegów dzięki skróceniu dźwigni o 2,5 cm, a także w układzie kierowniczym i zawieszenia,  korzystającym z nowych ustawień. Kilka zmian wprowadzono również w układzie hamulcowym.

O wszystkich tajnikach technologii “MultiAir”
Alfa Romeo ma zaszczyt przedstawić światu technologię MultiAir wykorzystaną w swoim najmłodszym dziecku: MiTo. Zwiastunem nowej rodziny jest silnik MultiAir 1.4, dostępny w nowym modelu w 3 różnych poziomach mocy: 105 KM, 135 KM i 170 KM.

Jest to kamień milowy w porównaniu z obecnymi silnikami benzynowymi, podobnie jak to miało miejsce w 1997 roku z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail zastosowanym w silnikach diesla i debiutującym w modelu Alfa Romeo 156. Teraz kolej na to, aby pałeczkę przejął „sportowy mini” i dokonał prawdziwego skoku w technologii: System MultiAir zapewnia silnikowi o zapłonie iskrowym niewyobrażalny wcześniej poziom wydajności. Dzieje się tak za sprawą nowej technologii: możliwości ciągłego dostosowywania głównych elementów gwarantujących optymalne spalanie przy każdej prędkości i w każdych warunkach jazdy.

W szczególności dotyczy to możliwości sterowania najwłaściwszym momentem otwarcia i zamknięcia zaworu ssącego, które zoptymalizowało wydajność objętościową silnika, przynosząc korzyści w postaci maksymalnego momentu obrotowego, szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika: w porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego 120 KM z turbosprężarką, ten sam silnik z systemem MultiAir osiąga wzrost mocy maksymalnej (do 135 KM przy 5000 obr./min.) bez szkody dla momentu obrotowego i reakcji przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

Wprowadzenie technologii MultiAir sprawia zatem, że Alfa Romeo MiTo jest jeszcze bardziej zwinna i “żywa” za sprawą zwiększenia mocy i momentu obrotowego w nowych jednostkach. Silniki gwarantują także znaczną redukcję zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń, dzięki czemu maleją koszty eksploatacji oraz negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne.

Przykładem może być gwarantowana przez system MultiAir elastyczność i szybkość reakcji, które pozwalają monitorować obciążenie silnika za pomocą zaworów ssących i eliminują w ten sposób użycie przepustnicy z korzyścią dla efektywności spalania przy częściowych obciążeniach, co sprzyja redukcji zużycia paliwa. Wystarczy wspomnieć, że ten sam silnik zmniejsza zużycie paliwa w cyklu NEDC aż o 10% w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami benzynowymi 120 KM z turbosprężarką.

Nowy silnik zakłada istotne „odejście” od obecnych schematów konstrukcyjnych silników benzynowych. Na przykład, w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o identycznej pojemności, MultiAir gwarantuje wzrost mocy (do 10%) i momentu obrotowego (aż do 15%), wraz ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa (do 10%) oraz emisji CO2 (do 10%), cząstek stałych (do 40%) i tlenków azotu (do 60%).

Sercem systemu MultiAir jest nowy elektrohydrauliczny system kontroli zaworów, który pozwala na redukcję zużycia paliwa (dzięki bezpośredniej kontroli powietrza poprzez zawory ssące silnika bez konieczności użycia przepustnicy) oraz emisji zanieczyszczeń (dzięki kontroli spalania). Jak przystało na wzorowego orędownika koncepcji „downsizingu”, MultiAir to uniwersalny system, który bez problemu można zastosować we wszystkich silnikach benzynowych, a po dalszych opracowaniu również w silnikach diesla.

Kontrola obciążenia silnika za pomocą zaworów ssących oznacza również, iż spalanie można zoptymalizować nawet podczas korzystania z autostrady. Poprzez wykorzystanie cech omawianego systemu znacznie ograniczony został obszar, w którym mieszanka jest wzbogacana: mieszanka paliwowo-powietrzna jest nadal stechiometryczna, przykładowo przy 150 km/h, przy szczególnie niskim jednostkowym zużyciu paliwa.

Nowa generacja silników MultiAir została także zaprojektowana z myślą o poszerzeniu opcji ustawień samochodu dostępnych dzięki systemowi Alfa DNA, który gwarantuje jak najskuteczniejszą reakcję na oczekiwania kierowcy, w zależności od warunków jazdy.

Dlaczego MultiAir?
W ciągu ostatnich lat nieprzerwanie rozwijano konstrukcję silnika o zapłonie iskrowym celem odzyskania konkurencyjności w stosunku do obecnych silników turbodiesel, które zrewolucjonizowały standardy światowe za sprawą  pojawienia się technologii Common Rail.

Do tej pory silniki benzynowe podlegały dwóm ograniczeniom, których należało się pozbyć w celu zapewnienia niezbędnego wzrostu wydajności. Po pierwsze, ograniczenie związane z przepustnicą: systemem wymaganej przez kierowcę modulacji mocy, który choć prosty, jest niewydajny z powodu następującej utraty obciążenia, głównie przy szybkościach, w czasie których zawór jest ledwo otwarty, tzn. w zakresie obsługi typowej dla normalnej jazdy.

Drugim ograniczeniem była zmniejszona swoboda działania zaworów ssących, co często wiązało się z tym, że inżynierowie musieli konfigurować charakterystykę silnika, wybierając między sportowym ustawieniem faz rozrządu, a ustawieniem ukierunkowanym bardziej na ekonomiczne zużycie paliwa; między priorytetem, jakim jest komfort i moment obrotowy przy średnich prędkościach, a skupieniem się na mocy przy wysokich prędkościach bardziej typowym dla energiczniejszej jazdy.

Powyższe dwa ograniczenia zostały ostatecznie wyeliminowane wraz z pojawieniem się technologii MultiAir będącej zasługą pomysłowego systemu opatentowanego przez FPT – Fiat Powertrain Technologies, pozwalającego na kontrolę momentu podnoszenia i otwarcia zaworów zgodnie z wieloma parametrami eksploatacyjnymi, analizowanymi i przetwarzanymi w czasie rzeczywistym, dzięki czemu silnik może wybrać jak najlepszą konfigurację – dostosowaną w danej chwili do życzeń kierowcy.

Nowe silniki, w których wykorzystana jest technologia MultiAir, są zatem sztandarowym przykładem koncepcji „downsizingu”, łączącej stosowaną wydajność z najwyższymi osiągami. W porównaniu z konwencjonalnymi silnikami o tej samej pojemności skokowej istnieje wiele zalet wynikających z tego faktu: wzrost mocy maksymalnej (do 10%), wzrost momentu obrotowego (do 15%) przy niskiej prędkości i w czasie zmiennych warunków jazdy dzięki zaawansowanym strategiom kontroli parametrów eksploatacyjnych i co więcej: redukcja zużycia paliwa o ponad 10% (dzięki wyeliminowaniu strat związanych z pompowaniem oraz dokładnej kalibracji parametrów optymalizujących spalanie paliwa) redukcja emisji CO2 (nawet do 10%), cząstek stałych (do 40%) i tlenków azotu (do 60%) dzięki optymalizacji strategii kontroli zaworów w fazie ssącej silnika i wewnętrznemu recyklingowi spalin.

Innymi słowy, obserwujemy doskonałe osiągi, uzupełnione o bardzo szybkie reagowanie na polecenia pedału gazu dzięki stałemu ciśnieniu powietrza w cylindrach w połączeniu z niezwykle szybkim sterowaniem zaworami ssącymi. Wspomnieć należy również o tym, że silniki MultiAir zamontowane w Alfie Romeo MiTo to pierwsze tego typu, w których zastosowano innowacyjny system “Start&Stop”; który automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód przebywa w bezruchu (np. na światłach) nie wyłączając jednak wszystkich pozostałych systemów pojazdu i zapewniając tym samym wszystkim pasażerom najwyższy komfort.

Nowe silniki MultiAir skonstruowane zostały z kolejnym udoskonaleniem, jakim jest system Alfa DNA, czyli selektor, który pozwala dostosować charakter Alfa Romeo MiTo do potrzeb kierowcy i warunków drogowych. Np. jeżeli selektor znajdzie się w pozycji “Dynamic”; reakcja silnika jest natychmiastowa, efekt odczuwalny dzięki tzw. „overboost”, czyli chwilowemu zwiększeniu momentu obrotowego, z kolei system Electronic Q2 zapewnia całkowicie bezpieczne zachowanie się pojazdu na łuku zgodnie ze sportowym duchem Alfa Romeo.

Z selektorem ustawionym w pozycji  „Normal”, codzienna jazda staje się rozrywką, bez rezygnacji z komfortu i płynnej jazdy. Zminimalizowane jest również zużycie paliwa, a w warunkach śliskiej nawierzchni, zwiększyć można bezpieczeństwo czynne, wybierając pozycję „All Weather”, która utrzymuje w pogotowiu wszystkie systemy bezpieczeństwa pojazdu (w tym VDC i Electronic Q2), gotowe do działania w razie potrzeby.

Jak działa system MultiAir?
Cel projektu był ambitny: umożliwienie sterowania zaworami ssącymi bez ścisłego ich uzależniania od wału rozrządu, który nieprzerwanie od ponad 100 lat rozwoju technologicznego warunkował ich działanie. Osiągnięcie tego celu możliwe było tylko dzięki cennym i bogatym doświadczeniom technologicznym i ludzkim przez lata zdobywanym przez marki Alfa Romeo i Fiat Powertrain Technologies zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych.

Nie jest zatem przesadą stwierdzenie, że MultiAir jest plonem wyjątkowych poszukiwań technologicznych, które pozwoliły włoskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu zdobyć renomę na drogach i torach wyścigowych na całym świecie. Wystarczy wspomnieć o niektórych innowacjach, które stały się kamieniami milowymi w historii samochodów osobowych: produkcja na skalę masową pierwszego silnika aluminiowego z podwójnymi wałami rozrządu (Alfa Romeo Giulia), wykorzystanie systemu sterowania fazami rozrządu (VVT) i systemu Twin Spark (Alfa Romeo 75), pierwszy silnik modułowy (Alfetta) oraz system Common Rail  (Alfa Romeo 156). Obecnie Alfa Romeo MiTo poszerza tą niezwykłą listę osiągnięć o system MultiAir, czyli uniwersalną technologię, którą można bez problemu stosować we wszystkich silnikach benzynowych i którą można rozwinąć w przyszłości do zastosowania w silnikach diesla.

W konwencjonalnych silnikach benzynowych, obciążenie kontrolowane jest za pomocą modulowania gęstości powietrza wpuszczanego do cylindrów za pomocą przepustnicy, która powoduje jednak stratę w wydajności. System MultiAir eliminuje tę stratę. Obciążenie jest sterowane poprzez dostosowanie ilości powietrza dodanego przy stałej temperaturze i gęstości dzięki bezpośredniemu i niezwykle elastycznemu sterowaniu zaworami ssącymi.

System steruje zaworami ssącymi za pomocą systemu elektrohydraulicznego: tłok obsługiwany przez krzywkę mechaniczną podłączony jest do zaworów ssących za pomocą komory hydraulicznej sterowanej przez zazwyczaj otwarty zawór elektromagnetyczny.

Mogą tu zajść dwie sytuacje: kiedy zawór elektromagnetyczny jest zamknięty, płyn w komorze hydraulicznej zachowuje się jak ciało stałe i przekazuje do zaworów ssących siłę podnoszącą wywieraną przez mechaniczną krzywkę wlotową. W drugim przypadku jednak, gdy zawór elektromagnetyczny jest otwarty, płyn w komorze hydraulicznej może wypłynąć w kierunku obwodu niskiego ciśnienia: w rezultacie zawory ssące nie podążają za mechanicznym profilem krzywki i zamykają się pod wpływem podwójnej siły sprężystej ssania. Ostatnia faza zamykania się zaworu sterowana jest przez specjalny hamulec hydrauliczny, który zapewnia kontrolę we wszystkich warunkach eksploatacji.

Możliwe jest zatem łatwe uzyskanie niezliczonych profili otwarcia zaworów ssących poprzez dostosowanie czasów otwarcia i zamknięcia zaworu elektromagnetycznego. W ten sposób obciążenie silnika jest sterowane bezpośrednio przez zawory ssące, a nie jak kiedyś – przez przepustnicę.

Poniżej opisane jest zachowanie MultiAir w trzech różnych sytuacjach.
1) Faza poboru maksymalnej mocy: zawór elektromagnetyczny jest zamknięty na stałe, a zawory są całkowicie otwarte, poruszając się za całym profilem krzywki mechanicznej, która jest konkretnie zoptymalizowana pod kątem mocy przy wysokich prędkościach (długie odstępy czasu otwarcia zaworów wlotowych).
2) Przy niskich obr./min i pełnym obciążeniu: zawór elektromechaniczny otwiera się przed teoretycznym profilem krzywki, zamykając przedwcześnie zawory ssące, eliminując w ten sposób niepożądany odpływ do kolektora i maksymalizując masę powietrza uwięzionego w cylindrze.
3) W warunkach częściowego obciążenia silnika: zawór elektromagnetyczny otwiera się podczas przepływu dolotowego w celu częściowego otwarcia zaworów i sterowania wpływającymi masami powietrza w oparciu o wymagania momentu obrotowego. Alternatywą mogą być częściowo otwarte zawory w celu  zamknięcia zaworu elektromagnetycznego z opóźnieniem w stosunku do początku teoretycznych profili gwarantowanych przez krzywki mechaniczne. W tym przypadku prędkość przepływu powietrza wchodzącego do cylindra jest większa, generując szczególnie wysoki poziom wirów w cylindrach. Możliwe jest również połączenie omawianych dwóch trybów pracy do tej samej sytuacji ssania: prowadzi to do powstania efektu „Multilift”, który zwiększa wir oraz szybkość spalania przy bardzo niskich obciążeniach i prędkościach.

Podsumowując, elastyczność i szybkość reagowania gwarantowane przez system MultiAir pozwalają sterować obciążeniem silnika za pomocą zaworów ssących, eliminując użycie przepustnicy z korzyścią dla wydajności spalania przy obciążeniach częściowych i tym samym dla zużycia paliwa.

“Start&Stop” i “GSI”: przyjemność jazdy i poszanowanie środowiska naturalnego
Cały świat zazdrości włoskim producentom samochodów zdolności wyprodukowania jednostek pełnych werwy i temperamentu, prawdziwych i nowoczesnych perełek technologicznych pod względem konstrukcji, wydajności i troski o środowisko naturalne. Nowa rodzina samochodów MultiAir nie jest wyjątkiem: Alfa Romeo postanowiła połączyć omawiane jednostki napędowe za pomocą dwu innowacyjnych cech łączących przyjemność jazdy z poszanowaniem środowiska naturalnego, tj.  systemu „Start&Stop” oraz Gear Shift Indicator (GSI) (wskaźnik zmiany biegów).

„Start&Stop”
Dostępny w trzech modelach benzynowych MiTo MultiAir, system Start&Stop steruje tymczasowym wyłączeniem silnika, a następnie ponownym jego uruchomieniem. W sytuacjach wzmożonego ruchu drogowego w obszarach miejskich, kiedy pojazd zatrzymuje się na światłach drogowych, system ten, w ramach strategii sterowania, automatycznie wyłącza silnik w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji do 10% na trasach miejskich i 3,5% w stosunku do cyklu jazdy typu NEDC.

System natychmiast po zwolnienie pedału hamulca lub włączeniu biegu, szybko uruchamia silnik, reagując w ten sposób błyskawicznie na bodźce użytkownika. Jeżeli silnik w czasie ruszania z postoju wyłączy się przez pomyłkę (zgaśnie), można go bez problemu ponownie uruchomić poprzez wciśnięcie sprzęgła.

System Start&Stop oferuje dodatkowe korzyści związane z komfortem, dzięki wyeliminowaniu drgań i hałasu. Ponadto, kierowca informowany jest o korzystaniu z powyższego systemu za pomocą komunikatu wyświetlanego na panelu sterowania i może go każdorazowo wyłączyć wciskając przycisk na panelu przy kierownicy.

Gear Shift Indicator (GSI)
Gear Shift Indicator (GSI) połączony z systemem „Start &Stop” jest rodzajem drugiego pilota, dyskretnie proponującym kierowcy moment zmiany biegu. Prowadzi to do bardziej wydajnego wykorzystania silnika pod względem zużycia paliwa. GSI może np. zaproponować włączenie wyższego biegu, informując o tym za pomocą komunikatu na panelu sterowania, aby zapewnić w silniku spalanie bardziej rozrzedzonej mieszanki paliwowej, tj. zawierającej mniej paliwa lub zredukowanie biegu w celu jak najlepszego wykorzystania momentu obrotowego.

Urządzenie to jest stale aktywne wówczas, gdy selektor Alfa DNA ustawiony jest w pozycji „Normal” lub w pozycji „All Weather” zapewniając płynny i wygodny napęd, a jednocześnie oszczędzając paliwo i redukując emisję spalin.

Nowa gama Alfa Romeo MiTo
Gama kolorów Alfa Romeo została poszerzona o wprowadzenie nowego odcienia metalizowanego z zamiarem  uczczenia wydarzenia, jakim było wypuszczenie na rynek silników MultiAir. Nowy odcień Tornado Blue  zostanie dodany do obecnie dostępnej palety kolorów, pomnażając możliwe kombinacje między częścią zewnętrzną i wewnętrzną.

Należy podkreślić, że Alfa Romeo MiTo oferuje obecnie kilka nowych funkcji z zamiarem dalszego podniesienia jakości. Dzięki stałemu kontaktowi z klientami i starannym pracom badawczo-rozwojowym zespołu wyspecjalizowanych inżynierów, opracowano i wdrożono liczne modyfikacje techniczne w zakresie wykończenia wnętrza i wyposażenia pojazdów. Ulepszono również obsługę skrzyni biegów poprzez przekształcenie i skrócenie dźwigni zmiany biegów o 25 mm w zależności od wersji. Wreszcie, w celu zoptymalizowania komfortu jazdy odczuwanego przez klientów, wprowadzono nowe ustawienia układu kierowniczego i zawieszenia wraz z pewnymi zmianami w układzie hamulcowym.

Podsumowując, Alfa Romeo MiTo oferuje 2 turbodiesle (90 KM 1.3 i JTDM 120 KM 1.6 JTDM) oraz uzupełnia obecną gamę silników benzynowych (78 KM, 120 KM i 155 KM 1.4) o dwa nowe silniki MultiAir: 105 KM 1.4 i 135 KM 1.4 Turbo benzyna.

Model ten, prawdziwy i wyrafinowany owoc technologii, oferuje dwa rodzaje wyposażenia (Progression i Distinctive); dwa specjalne pakiety dostępne w wersjach Distinctive: jeden z bardziej sportowym wyposażeniem, drugi nastawiony bardziej na komfort; 7 różnych wykończeń tapicerki siedzeń oraz najwyższej jakości tapicerka „Pelle Frau” w trzech różnych odcieniach; 2 kolory wnętrza z deską rozdzielczą Sprint w wyposażeniu Progression; 3 kolory wnętrza z deską rozdzielczą Competizione w wyposażeniu Distinctive. Dostępnych jest również pięć różnych felg ze stopów lekkich (16,17 i 18-calowych) oraz 10 różnych odcieni nadwozia odzwierciedlających każdy niuans sportowego ducha nowej Alfy Romeo. Występują one w połączeniu z dużą liczbą kolorów obramowania świateł tylnych i przednich: chromowane, satynowe, szare tytan lub w kolorze nadwozia, oferując klientom szereg opcji dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb.

Źródło: ZerCustoms, Alfa Romeo, Moto target