renault megane3 15dci 105km coupe  19dci 130km 5d 03glowneNajnowsza odmiana Renault Megane III zadebiutowała na polskim rynku w dwóch wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej coupe oraz pięciodrzwiowej. Bezpośrednio nie możemy ich porównać, ale czego nie robi się dla czytelników. Po licznych mailach jakie przyszły do naszej redakcji, postanowiliśmy porównać obie odmiany z silnikami dieslowskimi o pojemnościach 1,5 i 1,9 dCi o mocach 105 oraz 130 KM.

Biała piękność i dostojny rodzinny kompakt
Zacznijmy od wersji Coupe. Jest zaprojektowana niemalże idealnie pod każdym względem. Piękna linia boczna nadwozia coupe, uwodzi i zachwyca praktycznie wszystkich. Całość jest przemyślana i ze sportowym polotem zaprojektowana, a najbardziej widoczne jest to z tyłu, gdzie nasze oczy przykuwają ciekawe lampy świateł oraz jak się okazało później atrapa końcówki układu wydechowego, czyli element dodatkowego pakietu stylistycznego. Wszystko uzupełnia jakże popularny ostatnio biały kolor nadwozia. A, jak jest w przypadku pięciodrzwiowej odmiany? Również może się podobać i tak właśnie jest, oprócz bardziej dostojnej linii nadwozia różnicę możemy zauważyć przede wszystkim z tyłu, są to zupełnie inne światła tylne, które idealnie dopasowane są do całości nadwozia. Tutaj także mamy zainstalowany pakiet stylistyczny, który charakteryzuje się nakładkami na progi oraz atrapami końcówek podwójnego układu wydechowego. Krótko mówiąc każdy znajdzie coś dla siebie.

Komfortowo i wygodnie
Zajrzyjmy do środka dwóch Meganek. Z przodu wygodnie zasiądą dwie dorosłe osoby. Miejsca jest dużo i na pewno każdy znajdzie idealną pozycję do podróżowania niezależnie od wersji nadwoziowej. Przednie fotele są bardzo dobrze wyprofilowane i zapewniają niezłe trzymanie boczne. Gorzej jest z tyłu gdy patrzymy na trzydrzwiową odmianę. Mocno wyprofilowana kanapa proponuje tylko dwa w miarę wygodne miejsca dla niezbyt wysokich pasażerów. Jednak największym problemem jest dostanie się do tyłu przez niezbyt sporej wielkości otwór drzwiowy. Pięciodrzwiowa wersja, dysponuje dużo wygodniejszymi tylnymi miejscami i to nawet dla trzech dorosłych osób. Pasażerowie do dyspozycji mają sporej wielkości bagażniki, odpowiednio 377 (coupe) i 405 (pięciodrzwiowa) litrów całkowicie płaskiej przestrzeni.
Spójrzmy teraz na deski rozdzielcze. W obu autach wyglądają tak samo. Konsola środkowa składa się z wbudowanego centrum dowodzenia automatyczną, dwustrefową klimatyzacją oraz radia CD/MP3 z jego wyświetlaczem na desce rozdzielczej. Zegary, to połączenie nowoczesności i tradycji. Centralnie usytuowano cyfrowy prędkościomierz, który połączono z analogowym obrotomierzem oraz po drugiej stronie wyświetlaczem komputera pokładowego. Wszystko jest czytelne i przejrzyste o każdej porze dnia i nocy.
Kończąc opisywanie wnętrza chciałbym poruszyć kwestię plastików i materiałów jakie wykorzystano w obu autach. Tapicerki materiałowe i skórzane są bardzo dobrej jakości i nie budzą zastrzeżeń. Podobnie jest z bardzo miękkimi plastikami, które są bardzo dobrze spasowane i nie trzeszczą podczas jazdy dziurawymi drogami.

Oszczędne diesle
Pod maskami obu Meganek znajdują się turbodoładowane, wysokoprężne jednostki napędowe dCi. Coupe dysponuje silnikiem 1461 ccm o mocy 105KM, zaś wersja pięciodrzwiowa najmocniejszą odmianą 130 konną z pojemnością 1870 ccm. Białe Coupe dysponuje 240Nm zaś fioletowe rodzinne Megane o całe 60Nm więcej. Dzięki temu, mimo cięższego nadwozia pięciodrzwiowej odmianie, sprint do pierwszej setki zajmuje o 0,6 sekund dłużej niż jej rywalce. Oba prezentowane dziś egzemplarze wyposażone są w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów o dobrze dobranych przełożeniach i pracujących bez większych zarzutów. Prędkości maksymalne dwóch Meganek oscylują w granicach 190-205km/h, a rozpędzenie ich do tych wartości nie sprawia najmniejszego problemu. Elastyczność jest różna, odmiana 1.5 dCi jest trochę słabsza i auto dopiero od 2000 obr./min. zaczyna żwawo przyśpieszać. Inaczej jest z większym silnikiem 1.9 dCi, który gwarantuje już od 1750 obr./min. bardzo dobrą elastyczność.
Układ kierowniczy w białym Coupe, jak i w pięciodrzwiowej odmianie, współpracuje bez żadnych sprzeciwów z każdym kierowcą, który poprowadzi te auta. Zawieszenie zestrojono przede wszystkim komfortowo, lecz nie zapominając o bezpiecznym ich prowadzeniu aut.
Przyszła pora na wizytę na stacji paliwowej. Dieslowskie jednostki napędowe mimo, że oferują bardzo dobre osiągi nie uszczuplą mocno budżetu naszego portfela. Słabsza wersja 105 konna w mieście spala 6,3 litrów oleju napędowego. Na trasie zużycie spada nawet do 4,8 litrów, zaś średnio podczas całego testu białe Coupe zużywało 5,3 litrów na każde sto kilometrów. Podobnie jest z pięciodrzwiową wersją, której umiarkowany apetyt na paliwo zauważamy po przejechaniu około 1111 km na pełnym 60 litrowym baku, przy średnim spalaniu 5,4 litrów.

Dla każdego coś się znajdzie
Najnowsza odmiana Renault Megane III jest bardzo ciekawą propozycją dla bardzo szerokiej gamy odbiorców. Począwszy od młodych, dynamicznych osób lubiących samochody o sportowym wyglądzie (wersja Coupe) po “dojrzałe głowy” rodzin potrzebujące wygodne i komfortowe auto, klasy kompakt. Niestety, zakup tego typu aut do najtańszych nie należy i za testowane wersje musimy zapłacić odpowiednio duże pieniądze: 74 400 zł (1,5 dCi 105KM) i aż 90 300 zł za pięciodrzwiową odmianę z silnikiem 1,9 dCi 130KM. No, cóż komfort musi kosztować, ale i tak warto!

Plusy
+ Oszczędne i dynamiczne silniki
+ Stylistyka nadwozia
+ Prowadzenie aut

Minusy
– Cena
– Niezbyt wygodne wsiadanie na tylną kanapę w wersji coupe

Dane techniczne: 1.5 dCi 105KM Coupe // 1.9 dCi 130KM 5d
Pojemność silnika: 1461 ccm turbo diesel (Common Rail) // 1870 ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 105 KM przy 4000 obr./min // 130 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 240 Nm przy 2000 obr./min // 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna // 6 biegowa manualna
Napęd: przedni // przedni
0-100km/h: 10,9 sek. // 9,5 sek.
Vmaks: 190 km/h // 205 km/h
Zużycie paliwa: 5,5/4,0/4,5 [6,3/4,8/5,3 w teście] // 6,2/4,5/5,1 [6,5/4,7/5,4 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów // 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 1132 // 1111 kilometrów
Wymiary: 4299/1804/1423 // 4295/1808/1471 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1205 kg // 1310 kg
Ładowność: 425 kg // 503 kg
Pojemność bagażnika: 377/[1024] // 405/[1162] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/5 // 5/5

Wyposażenie: wersja Dynamique // Privilege
wyposażenie dodatkowe Dynamique:
dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z filtrem powietrza (+1500 zł), radioodtwarzacz 4x15W CD/MP3, bluetooth (+500 zł), dodatkowo przyciemniane szyby tylne (+500 zł)
wyposażenie dodatkowe Privilege: lakier metalik (+1850 zł), reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów (+4500 zł), dodatkowo przyciemniane szyby tylne (+500 zł), wspomaganie parkowania z tyłu i z przodu (+1250 zł)

Cena: 72 200 zł. [wersja Dynamique] 74 400 zł. [wersja testowana] // 82 200 zł [wersja Privilege] 90 300 zł [wersja testowana]

Źródło: Artykuł powstał we współpracy z Arturem Ławnikiem (dziennikarz MotoFilm/Autotesty)

23 komentarze
  1. Nowe Megane nie przekonało mnie. Szczególnie wersja “coupe” jest kiepska. Fakt, dużą rolę odgrywa kolorystyka. Jeśli biały ze srebrnymi dodatkami jeszcze jakoś wygląda, o tyle niebieski ze srebrnym wygląda ohydnie. Poza tym bagażnik jest mały, a do tego ma wysoki próg. W egzemplarzu który widziałem było już kilka rys od wkładania bagażu, co dobrze nie wróży na przyszłość.
    No i oczywiście cena: 74 tyś za półtoralitrowe coupe i 90 tyś za 130 KM. Określę to jednym słowem ZWARIOWALI

  2. Nowe Megane nie przekonało mnie. Szczególnie wersja “coupe” jest kiepska. Fakt, dużą rolę odgrywa kolorystyka. Jeśli biały ze srebrnymi dodatkami jeszcze jakoś wygląda, o tyle niebieski ze srebrnym wygląda ohydnie. Poza tym bagażnik jest mały, a do tego ma wysoki próg. W egzemplarzu który widziałem było już kilka rys od wkładania bagażu, co dobrze nie wróży na przyszłość.
    No i oczywiście cena: 74 tyś za półtoralitrowe coupe i 90 tyś za 130 KM. Określę to jednym słowem ZWARIOWALI

  3. Nowe Megane nie przekonało mnie. Szczególnie wersja “coupe” jest kiepska. Fakt, dużą rolę odgrywa kolorystyka. Jeśli biały ze srebrnymi dodatkami jeszcze jakoś wygląda, o tyle niebieski ze srebrnym wygląda ohydnie. Poza tym bagażnik jest mały, a do tego ma wysoki próg. W egzemplarzu który widziałem było już kilka rys od wkładania bagażu, co dobrze nie wróży na przyszłość.
    No i oczywiście cena: 74 tyś za półtoralitrowe coupe i 90 tyś za 130 KM. Określę to jednym słowem ZWARIOWALI

  4. A niby dlaczego nie kupilibyście Renault? Ja tam bez wahania kupiłbym np Lagunę Coupe 🙂

  5. A niby dlaczego nie kupilibyście Renault? Ja tam bez wahania kupiłbym np Lagunę Coupe 🙂

  6. Megane coupe jest stylistycznie piękne, lubie takie drapieżne samochody. Rzuca się w oczy na drodze. Pewnie wypasiona wersja jest trochę droga ale po co kupować najbogatszą. Podstawowa wersja też robi wrażenie. Mi bardzo podoba się. renault umie robić auta typu coupe, przykładem była megane coupe II.

  7. Megane coupe jest stylistycznie piękne, lubie takie drapieżne samochody. Rzuca się w oczy na drodze. Pewnie wypasiona wersja jest trochę droga ale po co kupować najbogatszą. Podstawowa wersja też robi wrażenie. Mi bardzo podoba się. renault umie robić auta typu coupe, przykładem była megane coupe II.

  8. Megane coupe jest stylistycznie piękne, lubie takie drapieżne samochody. Rzuca się w oczy na drodze. Pewnie wypasiona wersja jest trochę droga ale po co kupować najbogatszą. Podstawowa wersja też robi wrażenie. Mi bardzo podoba się. renault umie robić auta typu coupe, przykładem była megane coupe II.

Komentowanie zostało wyłączone.