land rover defender 24td4 122km s 17glownePokonując wszystkie napotkane przeszkody otrzymaliśmy do testów kultowy i najmocniejszy samochód marki Land Rover. To najlepsza terenówka, jaka została wyprodukowana przez Land Rovera, najlepsza, bo od 1948 roku nie potrzebuje zmian ani ulepszeń, oczywiście chodzi o właściwości terenowe, bo wygląd naturalnie ulega zmianom.

Wygląd nie jest najważniejszy lecz zastosowanie i funkcjonalność
Samochód nie musi się podobać, ma być praktyczny i wytrzymały, niezawodny w każdym terenie i taki jest. Prostota w Defenderze obowiązuje również w środku, czyli to, co najpotrzebniejsze. Prędkościomierz, obrotomierz, a na środku razem ze wskaźnikiem paliwa umieszczono wskaźnik temperatury i cyfrowy licznik kilometrów, wszystko jest podświetlone diodami LED. Na środku charakterystyczne dwa okrągłe nawiewy, których zadaniem jest dostarczyć zimne lub ciepłe powietrze do tylnej części kabiny. Na kolejnym poziomie proste radio, a po jego obu stronach, klawisze do sterowania elektrycznymi, przednimi szybami. Pod spodem sterowanie do manualnej klimatyzacji, na szczęście już nie suwakowe tylko pokrętłami. Pozycja za kierownicą do najbardziej komfortowych nie należy, bo siedzi się praktycznie na samych drzwiach, dość wysoko a na dodatek mało widzimy przez małe szyby. Lecz nie jest to najważniejsze. Dwuręczny uchwyt, który znajduje się naprzeciw pasażera, to doskonała rzecz podczas jazdy w terenie.

Nowe serce
Zastosowano całkowicie nowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,4 litra. Wtrysk Common Rail zapewnia lepsze osiągi i kulturę pracy. Dobrze współpracująca 6-cio stopniowa manualna skrzynia biegów przydatna jest w terenie jak i jeździe szosowej. Krótki pierwszy bieg zapewnia redukcję prędkości pełzania i daje większy moment obrotowy, a na utwardzonej drodze szóstka zmniejsza zużycie paliwa i hałas, który trzeba przyznać czasem jest duży. A jak z apetytem na paliwo? “Apetyt rośnie w miarę jedzenia” a w tym przypadku apetyt rośnie w miarę trudności terenu. Ale nie jest tak strasznie, podczas całodniowej zabawy w “piaskownicy” wypił około 10 litrów oleju napędowego.

W terenie jak ryba w wodzie
Jadąc w terenie nic nie jest go wstanie zatrzymać, oprócz kierowcy. Stały napęd na wszystkie koła i terenowe opony + zdolności kierowcy to pewny sukces przeprawy. Wjazd pod górkę to pestka o ile kąt stoku nie przekracza 49st (kąt zjazdu to 35st). Skrzynia biegów z reduktorem zapewnia kierowcy większą kontrolę i elastyczność podczas jazdy w terenie. Przydatna w trudnych warunkach (błoto, śnieg, piasek) blokada centralnego mechanizmu różnicowego, zapewnia równomierny podział mocy na obie osie.

Dla miłośników przygód
Defender jest wyborem numer jeden dla poszukiwaczy przygód i podróżników. Jest idealnym samochodem do wypoczynku dzięki ogromnym możliwościom holowania, przewozu ładunków, wszechstronnej konfiguracji siedzeń nawet dla siedmiu dorosłych osób oraz kulturalnemu i ekonomicznemu silnikowi wysokoprężnemu. Po zakończeniu podróży płaskie podłogi można w kilka chwil zamieść do czysta, a odczepiane wodoodporne dywaniki, opłukać z błota i brudu. Wystarczy tylko znów zatankować i udać się po kolejną przygodę.

PLUSY
+ Nowy silnik
+ Niezawodny w terenie
+ Samochód historia, legenda

MINUSY
– Głośny w środku
– Brak przestrzeni miedzy siedzeniem a drzwiami

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2402 ccm turbo diesel
Moc: 122 KM przy 3500 obr./min
Moment obr.: 360 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: 4×4 + reduktor
0-100km/h: b.d. sek.
Vmaks: 130 km/h
Zużycie paliwa: 13,5/9,5/11,1 [14,0/10,0/11,6 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 75 litrów
Teoretyczny zasięg: 646 kilometrów
Wymiary: 4639/1790/2794 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1966 kg
Ładowność: 1084 kg
Pojemność bagażnika: 762/[1019] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/7
Głębokość brodzenia: 500mm

Wyposażenie: wersja S
Dodatkowe wyposażenie:
klimatyzacja manualna (+ 2050 euro), koła stalowe z oponami Michelin XS 7.50 R16 (+ 400 euro), 3 rząd foteli (+ 740 euro)

Cena: 42 400 euro = 194 010 zł [wersja S] 45 590 euro = 208 606 zł. [wersja testowana] kurs z dnia 07.06.2009r.

AUTOR (Tekst): Marcin Rogulski
(Zdjęcia): Artur Ławnik

Źródło: Artykuł powstał we współpracy z Arturem Ławnikiem (dziennikarz MotoFilm/Autotesty)

10 komentarzy
  1. No, Artur się postarał, nie łatwo jest dostać te auto do testów…

    To teraz Artur czekamy na Veyrona:D

  2. No, Artur się postarał, nie łatwo jest dostać te auto do testów…

    To teraz Artur czekamy na Veyrona:D

  3. Cudowny samochód. Jeden z ostatnich prawdziwych terenowców, od lat tworzący historię rajdów przeprawowych (pół metra zdolności brodzenia 🙂 Hałasujący silnik dodaje tylko niezwykłości temu pojazdowi. Tylko cena trochę kosmiczna.
    Dzięki za test.

  4. Cudowny samochód. Jeden z ostatnich prawdziwych terenowców, od lat tworzący historię rajdów przeprawowych (pół metra zdolności brodzenia 🙂 Hałasujący silnik dodaje tylko niezwykłości temu pojazdowi. Tylko cena trochę kosmiczna.
    Dzięki za test.

  5. Cudowny samochód. Jeden z ostatnich prawdziwych terenowców, od lat tworzący historię rajdów przeprawowych (pół metra zdolności brodzenia 🙂 Hałasujący silnik dodaje tylko niezwykłości temu pojazdowi. Tylko cena trochę kosmiczna.
    Dzięki za test.

  6. Dzięki wszystkim za opinię. Veyron to raczej marzenie nie tylko Wasze. Na razie pracuje nad inną firmą i zapewniam równie ciekawą 🙂

  7. Dzięki wszystkim za opinię. Veyron to raczej marzenie nie tylko Wasze. Na razie pracuje nad inną firmą i zapewniam równie ciekawą 🙂

  8. Dzięki wszystkim za opinię. Veyron to raczej marzenie nie tylko Wasze. Na razie pracuje nad inną firmą i zapewniam równie ciekawą 🙂

Komentowanie zostało wyłączone.