passatblueOto podsumowanie wyników VI Supertestu Ekonomii, który został zorganizowany 3 czerwca. Ile trzeba najmniej wydać na paliwo, aby dojechać autem z Warszawy nad morze?

Ile paliwa zużywają Państwa samochody? Dużo? Na pewno można zmniejszyć im apetyt na benzynę czy olej napędowy podczas wakacyjnych podróży. W tym celu należy wybrać optymalną trasę i termin wyjazdu, uzbroić się w cierpliwość i wyposażyć w niezbędną porcję wyobraźni. Przyda się też umiejętność przewidywania, no i znajomość zasad ekonomicznej jazdy. Tak przygotowani możemy wydać na podróż z Warszawy nad morze 45 zł. I dwa grosze.

Tyle bowiem kosztowało 12,79 litra oleju napędowego (po 3,52 zł za litr) na uzupełnienie zbiornika Volkswagena Passata po przejechaniu 415 km z Warszawy przez Płońsk, Sierpc, Brodnicę i Grudziądz do autostrady A1 i dalej trójmiejską obwodnicą do Władysławowa. Podróż odbywała się drogami krajowymi, wojewódzkimi, autostradą i drogami samochodowymi, przy silnym, przeciwnym wietrze, w deszczowych nawałnicach i korkach z powodu remontów dróg oraz wypadków.

Trasa podzielona byłą na dwa etapy. Pierwszy, 220-kilometrowy do Radzynia Chełmińskiego, należało przejechać w czasie nie dłuższym niż 3 godziny i 30 minut, ze średnią prędkością w granicach 63 km/h. Na drugim etapie przeciętna wzrosła do blisko 70 km/h, ze względu na 90-kilometrowy odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Gdańsk.

W takich okolicznościach, Tomasz Tonder (kierownik ds. PR w Dziale Samochodów Osobowych VW w firmie Kulczyk Tradex, prowadzący Passata BlueMotion z turbodoładowanym, wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1986 cm3, mocy 110 KM i momencie 250 Nm przy 1500 obr./min), wykorzystując perfekcyjnie możliwości tego samochodu, pokonał dziewięciu rywali w tym: Skodę Fabię II 1.4 TDI DPF (3,48 l /100km), Toyotę Yaris 1.4 D-4D(3,64 l/100 km) i Fiata Pandę 1.3 JTD Multijet. (3,67 l/100km).

Volkswagen Passat zwyciężył ponadto w kilku innych regulaminowych klasyfikacjach, m.in. wśród samochodów dieslowskich, miał też najmniejsze zużycie paliwa na jedno miejsce w samochodzie oraz okazał się najtańszy w drodze.

Jednak, przy wielu zaletach, Passat miał w tym gronie rywali jedną wadę – cenę. Dlatego w klasyfikacji „Najtańszy w eksploatacji” zajął dopiero przedostatnie miejsce, a na czele uplasowały się dwa Fiaty Panda. 1 kilometr jazdy Pandą 1.3 Multijet kosztuje 53 grosze, Pandą 1.2 CNG – 60 groszy (natomiast Passatem 99).

Listę zwycięzców regulaminowych klasyfikacji VI Supertestu Ekonomii uzupełnia Skoda Octavia FL 1.4 TSi, która spalając 4,89 l/100 km, pokonała rywali zasilanych benzyną.

W porównaniu dwóch jednakowych Opli Astra III 1.6, różniących się tylko ogumieniem, minimalnie lepszy (5,54 i 5,72 l/100km) okazał się  wyposażony w opony 205/55 R16 Michelin Energy Saver. Na takich oponach jechał też zwycięski Volkswagen Passat.

Źródło: Samar, Supertest Ekonomii 2009

2 komentarze

Komentowanie zostało wyłączone.