MINI Cooper S E Countryman ALL4 [pierwsza jazda]

 Mieliśmy okazję zapoznać się z pierwszą hybrydą typu Plug-In ze znaczkiem MINI. Cooper S E Countryman ALL4 oferuje nam zarówno sporo przestrzeni, jak i ekonomiczny i ekologiczny układ napędowy.

Stylistycznie nie mamy tu zbyt wielu zmian w stosunku do standardowej odmiany MINI Coopera S Countryman. Możemy jedynie dostrzec jasnozielone detale na emblematach oraz gniazdo ładowania umieszczone nad lewym bocznym kierunkowskazem. Wewnątrz również zastosowano tę samą barwę, między innymi na przycisku uruchamiania pojazdu.

Pod maską tego modelu znaleźliśmy 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra, który generuje 136 KM oraz 220 Nm. 6-stopniowa automatyczna przekładnia Steptronic przekazuje moc generowaną przez motor spalinowy na przednią oś. Oczywiście to nie wszystko, bo to czego nie byliśmy w stanie zauważyć ukryte zostało pod podłogą bagażnika. Silnik elektryczny oferuje dodatkowe 88 KM oraz moment obrotowy wynoszący 165 Nm, który jest dostępny od samego początku. Łącznie zatem do dyspozycji kierowcy oddane zostają 224 KM i 385 Nm.

Oczywiście również w tylnej części samochodu umieszczono akumulator. Jest to litowo-jonowa konstrukcja składająca się z 80 ogniw podzielonych na 5 modułów. Łączna pojemność to 7,6 kWh, co pozwala na przejechanie na samym prądzie dystansu nawet 42 kilometrów. Jest to jednak oczywiście hybryda typu Plug-In, więc baterię możemy zasilić na postoju. Czas pełnego ładowania ze zwykłego gniazdka elektrycznego to 3 godziny i 15 minut, a jeśli zakupimy opcjonalnego Wallboxa, czas ten skróci się do 2 godzin 30 minut.

MINI Cooper S E Countryman ALL4 oferuje kierowcy trzy tryby jazdy: AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE oraz SAVE BATTERY. Pierwszy z nich wykorzystuje w czasie jazdy silnik elektryczny przy prędkości do 80 km/h. Silnik spalinowy włącza się do akcji gdy mocniej wciśniemy pedał gazu lub jeśli poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej 7%.

Tryb MAX eDRIVE pozwala na bezszelestną jazdę aż do 125 km/h, ale nadal mamy oczywiście w pogotowiu 3-cylindrowca, który zacznie napędzać przednią oś jeśli użyjemy funkcji kickdown.

Jeśli jednak nie zdążyliśmy przed jazdą naładować akumulatora, wystarczy że włączymy tryb SAVE BATTERY, a prądnica doładuje baterię maksymalnie do 90% pojemności.

Połączenie silników, które oferują wysokie osiągi już od samego startu, oraz napędu na cztery koła gwarantuje nam świetne wrażenia z jazdy. Jak każde inne MINI, również model w wersji hybrydowej prowadzi się świetnie. Cięższa tylna część pojazdu jest odczuwalna w minimalnym stopniu, ale nie przeszkadza to w szybkim i pewnym pokonywaniu zakrętów. Napęd hybrydowy na pewno zadowoli nas niskim średnim spalaniem, wynoszącym około 2.5 litra / 100 kilometrów, ale zawsze do dyspozycji pozostaje 224 KM i 385 Nm, które pozwolą na przyspieszenie do 100 km/h w 6.8 sekundy.

Ceny MINI Coopera S E Countryman ALL4 w polskich salonach zaczynają się od 147,000 złotych.