Nie będzie trzydrzwiowej Ibizy, podobnie jak odmiany Cupra

Długo oczekiwana piąta generacja Seata Ibizy zaprezentowana została w marcu bieżącego roku w formie pięciodrzwiowego hatchbacka. Patrząc na gamy nadwoziowe poprzednich czterech wcieleń miejskiego samochodu hiszpańskiej marki spodziewać się można było, że przedstawiona w Genewie odmiana to dopiero wstęp.

Niestety, pierwszy raz w historii Ibizy jej paleta nadwoziowa i gama wersji specjalnych będzie tak wąska. Ściślej – złoży się tylko z ‘bazowej’, pięciodrzwiowej wersji. Już w zeszłym roku pojawiły się informacje, że po zakończeniu produkcji Ibizy ST producent nie planuje już wracać do segmentu miejskich kombi. Rolę tego samochodu przejmie inne, nowe nadchodzące auto – crossover klasy B o nazwie Arona, który przechodzi już ostatnie testy przedprodukcyjne.

Seat Ibiza ST

W ostatnim tygodniu dowiedzieliśmy się oficjalnie, że Hiszpanie odchodzą także od innych dotychczasowych wersji Ibizy. O ile informacje co do pierwszej wycofanej odmiany nieszczególnie nas zaskakują, to co do drugiej – jak najbardziej.

Po kolei. Nie doczekamy się już Ibizy w formie trzydrzwiowego hatchbacka, co oznacza, że Seat kontynuuje trend na usuwanie ze swojej oferty tej, w ostatnich latach wyjątkowo tracącej na popularności, odmiany nadwoziowej. Nie pomogła rozpowszechniona w zeszłym dziesięcioleciu moda na nadawanie trzydrzwiowym hatchbackom odrębnego względem wersji pięciodrzwiowej designu tylnej części nadwozia mającego symbolizować rzekomy sportowy charakter. Producenci tworzyli marketingowe wydmuszki nazywając takie odmiany ‘coupe’ i chcieli przez to przyciągnąć do salonów młodą klientelę. Seatowi, podobnie jak wielu innym producentom, taktyka ta nie przyniosła wielkich korzyści, dlatego trzydrzwiowa Ibiza przeszła do historii.

Seat Ibiza SC

Zaskakująca jest informacja o braku kontynuacji innej odmiany Ibizy. Nie zobaczymy bowiem najnowszej Ibizy w usportowionej, świetnie rozpoznawalnej i cieszącej się na przestrzeni lat uznaniem wersji Cupra.

„Nie mówimy, że nie ma zapotrzebowania na małe hot hatche jak Ibiza Cupra, ale dostrzegamy spadek popularności takich samochodów” – powiedział Antonio Valdivieso, czołowa postać Seata.

Seat Ibiza Cupra

Valdivieso dodał także, że serię Cupra marka woli zarezerwować dla większych samochodów, czyli Leona. Wycofanie się Seata z produkcji Ibizy Cupra to podobna taka decyzja w koncernie Volkswagena w ostatnich latach. Wcześniej Skoda wycofała się z wytwarzania Fabii w wersji RS przy okazji premiery trzeciej generacji. Decyzja Seata to ciekawy kontrast dla np. ostatniej premiery nowej Fiesty w wersji ST.

Najnowsze wcielenie Ibizy, które polską premierę święciło ponad miesiąc temu na wystawie w Poznaniu, to bez wątpienia samochód prezentujący się atrakcyjnie i z ogromnym potencjałem na hit sprzedaży. Wierzymy, że bez problemu poradzi sobie na europejskim rynku nawet po okrojeniu gamy modelowej.

2018 SEAT Ibiza Cupra rendering